یک پزشک، دست بریده دختر ۶ ساله‌ای را در مدت ۷ ساعت در اتاق عمل بیمارستان دولتی پیوند زده اما تعرفه آن ۴۳۰ هزار تومان بوده و ۱۰ ماه بعد هم این مبلغ پرداخت می‌شود.

۴۳۰ هزار تومان دستمزد برای ۷ ساعت عمل پیوند یک جراح!

محمدعلی محسنی بندپی گفت: برای پیشگیری از خروج نخبگان از بخش دولتی به بخش خصوصی و از بخش خصوصی به خارج از کشور نیازمند ایجاد انگیزه بیشتر برای ماندگاری و توجه به ارزش خدمات آن ها هستیم، هر چند شاهد افزایش خروج کادر نخبگان از کشور و بروز مشکلاتی برای رزیدنت‌ها هستیم اما جای تعجب است که چرا برای حفظ نیروهای پزشکی کشور سرمایه گذاری نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نظام سلامت و کارکنان آن باید بیشتر مورد توجه حاکمیت قرار گیرند، افزود: در حال حاضر ارزان‌ترین خدمات توسط متخصص‌ترین افراد در نظام سلامت ارائه می‌شود و متأسفانه تعرفه‌های نظام سلامت هیچ وقت بر مبنای تورم افزایش نیافته و همیشه کمتر از نصف تورم بوده؛ در حالی که تورم هر سال در حال افزایش است اما قیمت تعرفه‌ها از ابتدای سال ثابت بوده است.

محسنی بندپی با اشاره به تصویب ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی در شورای عالی بیمه، ادامه داد: متأسفانه تعرفه خدمات پزشکی واقعی نیست و اگر به دنبال حذف پرداخت‌های اضافی و زیرمیزی هستیم باید خدمات پزشکی به صورت واقعی تعرفه گذاری شود.

وی با یادآوری اینکه حال کارکنان نظام سلامت به ویژه پزشکان خوب نیست، تصریح کرد: یک پزشک، دست بریده دختر ۶ ساله‌ای را در مدت ۷ ساعت در اتاق عمل بیمارستان دولتی پیوند زده اما تعرفه آن ۴۳۰ هزار تومان بوده و ۱۰ ماه بعد هم این مبلغ پرداخت می‌شود. در واقع پزشکان متخصص در سن ۳۳ سالگی وارد بازار کار شده و خدمات فوق تخصصی ارائه می‌کنند اما این خدمات با قیمت بسیار پایین خریداری می‌شود.

محسنی بندپی یادآور شد: برای پیشگیری از خروج نخبگان از بخش دولتی به بخش خصوصی و از بخش خصوصی به خارج از کشور نیازمند ایجاد انگیزه بیشتر برای ماندگاری آن ها هستیم و این ماندگاری شکل نمی‌گیرد مگر اینکه ارزش خدمات افراد و جایگاه و شأن آن ها حفظ شود به ارزش خدمات آن ها پی ببریم.

وی افزود: متأسفانه شاهد افزایش خروج کادر سلامت و پزشکان از کشور و بروز مشکلاتی برای رزیدنت‌ها هستیم و در واقع فشار زیادی را متحمل می‌شوند و جای تعجب است که چرا برای حفظ نیروهای پزشکی کشور سرمایه گذاری نمی‌شود در این رابطه ضروری است کمیته‌ای متشکل از وزرای علوم، بهداشت، آموزش و پرورش، کشور، اطلاعات و خارجه تشکیل و علت خروج کادر سلامت و پزشکان از کشور را بررسی کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در بدترین شرایط اقتصادی کشور برای کادر درمان هزینه کرده‌ایم چرا باید به گونه‌ای اقدام کرد که آن ها را از دست بدهیم؛ اغلب کشورها برای جذب کادر درمان تمامی شرط و شروط را برداشته‌اند و تاکید کردند که لازم نیست حتی زبان خارجی بلد باشید و در حالی که در سال ۱۳۷۶ نمره آیلتس بورسیه‌های وزارت بهداشت ۶.۵ بود و بسیاری از بورسیه‌ها به خاطر نمره پایین نمی‌توانستند پذیرش شوند اما در حال حاضر تمامی شروط برای جذب کادر درمان برداشته شده و در واقع برای نیرویی که ۲۶ سال در کشور دیگری آموزش دیده تنها دو تا سه ماه برای زبان هزینه می‌کنند و ۶۰ سال از خدمات آن ها بهره می‌برند؛ وقتی فردی سه شیفت کار کند و آماده به خدمت بخوابد باید وضعیت مالی اش با سایر مشاغل متفاوت باشد در ضمن درآمد مالی کسی که از ۲۰ سالگی نسبت به کسب درآمد اقدام می‌کند با کسی که از ۳۳ سالگی وارد بازار می‌شود بسیار متفاوت است؛ باید فرهنگ پزشک ستیزی و نخبه ستیزی را کنار بگذاریم زیرا کشور و مردم به خدمات نخبگان نیاز دارند و نباید اجازه داد نخبگان با خروجشان ژن نخبگی را هم از کشور خارج کنند. چه بپذیریم چه نپذیریم پزشکان جزو یک درصد نخبگان کشور محسوب می‌شوند و در حال حاضر خروج نخبگان از کشور بیداد می‌کند، البته مهاجرت تنها مختص پزشکان نیست و خروج نخبگان از کشور زنگ خطری است و دولت و مجلس باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.