محسن قهرمانی معتقد است قضاوت های این دوره جام ملت‌ها با دوره های پیشین قابل مقایسه نیست. با اینکه وی ای آر بر بهبود کیفیت و سبک داوری ها موثر بوده اما فکر می‌کنم در حال حاضر شرایط بازی ها برای داوران استرس زاست.

بازیکنان تیم ملی نباید به حواشی توجه کنند

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با نزدیک شدن به مراحل پایانی و حساس جام ملت‌های آسیا، نحوه قضاوت داوران در بازی ها با چالش بیشتری رو به رو  می‌شود. از کارت قرمز بحث برانگیز علیرضا فغانی به بازیکن تیم ملی عراق تا قضاوت داور کره‌ای در تقابل ایران و سوریه مواردی بوده اند که سبب شده‌اند عملکرد داورها زیر ذره‌بین برود. حالا ما نیز تصمیم گرفتیم برای بررسی شرایط داوری جام ملت‌ها با محسن قهرمانی کارشناس با سابقه داوری کشورمان گفت‌و گویی داشته باشیم.

به نظر شما سطح داوری جام ملت‌های آسیا تا الان چگونه بوده است؟

قضاوت‌های این دوره جام ملت‌ها با دوره های پیشین قابل مقایسه نیست. با اینکه وی‌ای‌آر بر بهبود کیفیت و سبک داوری ها مؤثر بوده اما فکر می‌کنم در حال حاضر شرایط بازی‌ها برای داوران استرس زاست. وی‌ای‌آر کمک‌کننده است ولی از طرف دیگر نیز فشار را روی داورها بیشتر از قبل کرده و همین باعث شده عملکردشان با چالش همراه شود.

چرا این چالش‌ها در مرحله حذفی پر رنگ‌تر شده است؟

به هر حال حساسیت مسابقات بالاست و تیم ها برای جنگیدن و صعود به مراحل بعدی به میدان می‌آیند. البته به نظرم اضافه شدن داوران جدید به جمع داوران با تجربه نیز در پربحث شدن قضاوت‌ها مؤثر بوده است و حتی معتقدم تیم داوری بازی ایران و سوریه هم به خاطر نداشتن کیفیت لازم، مناسب سطح این مسابقه نبودند.

به نظر شما چرا بازیکنان تیم ملی کشورمان مقابل سوریه در مواجهه با داور باتجربه عمل نکردند؟

چون برای این شرایط آماده نشده‌اند و آگاهی لازم را ندارند. همان‌طور که شما می‌دانید، به جز تیم تراکتور که آن‌ها هم جزو عوامل اجرایی باشگاه هستند، هیچ تیمی در لیگ برتر کارشناس داوری ندارد، در صورتی که اگر این کارشناس در تیم‌ها حضور داشته باشد، کمک می‌کند آگاهی بازیکنان از قوانین داوری بیشتر شود و اتفاقاتی مثل حوادث این بازی رخ ندهد.

البته نبود وی‌ای‌آر در کشورمان نیز تأثیرگذار است.

در وهله اول برای وی‌ای‌آر باید فرهنگ‌سازی کنیم و بعد هم امکانات آن در کشور فراهم شود. الان فقط سه یا چهار ورزشگاه ما هستند که با ۴ تا ۶ دوربین فیلم‌برداری مسابقات لیگ برتر را انجام می‌دهند، این در حالی است که در لیگ های معتبر اروپایی تعداد دوربین‌ها بالای ۱۲ تاست و این موضوع نشان‌دهنده آماده نبودن ما برای این موضوع است. علاوه بر این، در لیگ ما تصمیم گیرنده اصلی داور نیست و هیاهو و حواشی از طرف تیم‌ها و بازیکنان بسیار زیاد است.

دلیل این اتفاقات در تیم ملی با وجود حضور افراد باتجربه‌ای مثل طارمی و آزمون چیست؟

درست است که اکثر بازیکنان ما در لیگ‌های خارجی و بعضی در سطح اول فوتبال اروپا حضور دارند اما مقابل سوریه بازیکن‌ها در جو و هیجان کاذب و خاصی بودند و همان تیم همیشگی نبودند؛ در نتیجه در صحنه‌هایی مثل تمارض طارمی نباید از داور توقع داشت که اغماض کند و جدیت نداشته باشد.

با این حال ما یک پنالتی نیز به سوریه دادیم.

به نظر من در این صحنه اگر قبل از خطای دروازه‌بان تیم ما کمک‌داور به اشتباه آفساید نمی‌گرفت و روند بازی عادی می‌بود، علیرضا بیرانوند باید اخراج می‌شد، ولی خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. فکر می‌کنم اگر تیم ملی یک کارشناس داوری با خود به قطر می‌برد، سبب می‌شد بازیکن‌ها با قوانین جدید آشنا شوند ولی به طور کلی توصیه‌ام این است که بازیکنان بازی خودشان را انجام دهند و به حواشی کاری نداشته باشند.

به نظر شما به چه دلیل تیم داوری ایران خیلی زود به کشور بازگشت؟

شاید علتش این است که آقای بنیادی فر نسبت به دیگر داوران جام ملت‌ها تجربه کافی را ندارد. ضمن اینکه احتمالاً نداشتن سابقه لازم در بحث وی ای آر نیز سبب شد داور کشورمان تنها با یک قضاوت از تورنمنت کنار گذاشته شود.

نظر شما درباره قضاوت علیرضا فغانی چیست؟

او یکی از بهترین داوران دنیاست و در بازی با عراق نیز آمادگی‌اش را نشان داد و سعی کرد تصمیمات خوب و درستی بگیرد. من معتقدم کمیته داوران فدراسیون فوتبال علیرضا فغانی را از لیست فیفا خارج کرد و البته همین هم سبب شد از ایران برود و متأسفانه ما او را در جام ملت‌ها با ملیت استرالیایی ببینیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.