رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در آخرین نشست‌ ستاد احیای تالاب‌های کشور اعتبارهای خوبی برای احیای دریاچه ارومیه تصویب شد، افزود: در بحث‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری احیای دریاچه اقدامات خوبی انجام شده و محکم ایستاده‌ایم تا دریاچه ارومیه احیا شود.

خبر خوب سلاجقه برای دریاچه ارومیه

به گزارش قدس آنلاین،  علی سلاجقه روز شنبه در آیین ملی گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها در هتل پارسیان رامسر افزود: مدیریت سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه با تزریق اعتبارهای دولتی تکمیل شده است.

وی اظهارداشت : در بحث مدیریت نرم نیز چنانچه ‌هاله‌های سبز کفه سفید اطراف درباچه حذف و مدیریت شود، به عنوان مسوول محیط زیست کشور اعلام می‌کنم وضعیت دریاچه ارومیه بهبود می یابد.

این مقام مسوول، با اشاره به این که نباید میانگین بارش‌های متفاوت در کشورهای همسایه را با ایران مقایسه کرد و گفت: در زمینه احیای دریاچه ارومیه از وزارت نیرو می‌خواهیم که به تعهدات خود عمل کند، همچین کاهش کشت‌های آب بر و حفر چاه‌های غیرمجاز از اقدامات در دست انجام این سازمان برای نجات این دریاچه است.

بیست‌و ششمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر ثبت شد

سلاجقه با اشاره به اینکه تالاب الوان در استان کهگیلویه و بویر احمد در کنوانسیون رامسر و "رامسر سایت" به ثبت رسید، افزود: اگر تا به امروز ۲ هزار و ۵۰۳ بار نام کنوانسیون رامسر در تاریخ گیتی به صورت رسمی بیان شد با ثبت تالاب الوان این عدد به ۲ هزار و ۵۰۴ رسیده است.

همزمان با پنجاه‌وسومین سالگرد امضای کنوانسیون رامسر آیین ویژه‌نامه ملی گرامیداشت آن امروز با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار مازندران و جمعی از متخصصان داخلی و خارجی در هتل پارسیان رامسر آغاز شد.

بازدید از مرکز منطقه‌ای کنوانسیون رامسر در مرکز و غرب آسیا و برگزاری نشست‌های تخصصی پیرامون آخرین وضعیت تالاب‌های مازندران در این مرکز، افتتاح نمایشگاهی بارعنوان وتخند که ترکیبی از وتلند و لبخند است را از مهم‌ترین محورهای این همایش برشمرد.

نام رامسر از ۵۱ سال پیش به کنوانسیون رامسر به عنوان پیش‌روترین معاهده زیست محیطی دنیا گره خورده است. به عبارتی از تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ که روسای محیط زیست ١۸ کشور جهان و نهادهای غیردولتی بین‌المللی مانند فائو، یونسکو و غیره در هتل «قدیم» رامسر جمع شدند و اولین کنوانسیون برای حفاظت از تالاب های دنیا را امضا کردند، نام رامسر جهانی شد.

از اهمیت این کنوانسیون همین بس که تا امروز ۲ هزار و ۴۱۲ مکان به وسعت بیش از ۲۵۴ هزار هکتار در ۱۷۱ کشور تحت پوشش این کنوانسیون قرار گرفته است و هر یک از این مکان ها هم نام رامسر را بر خود دارند چون هر تالابی که در دنیا در کنوانسیون رامسر ثبت می شود، عنوان «رامسر سایت» را دریافت می‌کند.
گذشته از این، کنوانسیون رامسر تنها کنوانسیون بین المللی است که نام ایرانی دارد، ضمن این که تابستان ۲۰۲۱ مجمع عمومی سازمان ملل روز جهانی تالاب ها را تصویب و به عنوان یک روز جهانی قلمداد کرد، درحالی که در گذشته این روز تنها برای کشورهایی که عضو کنوانسیون رامسر بودند، آشنا بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.