یک پسربچه امروزی توسط ساعت جادویی که از پدربزرگش هدیه می‌گیرد، به دوران کودکی پدربزرگ خود سفر می‌کند.

گفتگو با کارگردان انیمیشن «ساعت جادویی»/ توجه به واقعه تاریخی قیام گوهرشاد

انیمیشن ساعت جادویی که پیش‌تر با نام «سفر به تاریکی» در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در بخش ویژه توانست جایزه گوهرشاد را دریافت کند به «ساعت جادویی» تغییر یافت. روایت این فیلم درباره واقعه تاریخی مسجد گوهرشاد است که این واقعه در لابه‌لایه قصه اصلی اثر، گنجانده شده است.
محمد علی بصیری نیک با بیان اینکه موضوع اصلی «ساعت جادویی» سبک زندگی گذشته و شغل‌های فراموش‌شده است درباره داستان این انیمیشن بیان کرد: یک پسربچه امروزی توسط ساعت جادویی که از پدربزرگش هدیه می‌گیرد، به دوران کودکی پدربزرگ خود سفر می‌کند. او متوجه می‌شود که شغل نمدمالی در آن زمان رونق داشته و مردم بسیار از آن استفاده می‌کردند. زمانی که این کودک به گذشته سفر می‌کند، مصادف با دوره‌ای است که حکومت تلاش می‌کند پوشش مردم را تغییر دهد؛ یعنی مردمی که از لباس و کلاه‌های نمدی استفاده می‌کردند، باید پوشش خود را تغییر می‌دادند و پوشش پهلوی می‌داشتند. از طرفی این اتفاقات مصادف با قیام گوهرشاد بود که مردم در برابر زورگویی‌های حکومت ایستادگی کردند. شخصیت اصلی این روایت‌ها را می‌بیند و زمانی که به زمان حال بازمی‌گردد، تصمیم می‌گیرد صنعت نمدمالی را چون بومی است، احیا کند.

بصیری‌نیک همچنین گفت: ما قصد داشتیم به مخاطب نشان دهیم فرهنگ‌ ارزشمند گذشته به مرور زمان به دلیل الگوبرداری‌های غلط از غرب و... از بین رفته‌اند در حالی‌که این فرهنگ‌ها در زمان حال می‌توانند هویت ما را نشان دهند. از طرفی رویکرد ما این بود که در این پروژه سینمایی، طیف گسترده‌ای از مخاطبان را درگیر داستان کنیم تا مخاطبان نوجوان هم بتوانند برداشت درستی از فیلم داشته باشند.
این انیمیشن‌ساز درباره چالش‌های «ساعت جادویی» بیان کرد: بزرگترین چالشی که در ساخت اثر تاریخی باید به آن توجه داشت، این است که نباید اجازه دهیم محتوا دچار تحریف شود؛ زیرا زمانی که تصویری را به مخاطب کودک نشان می‌دهیم، ملکه ذهنش می‌شود و تغییر دادن آن تصویر کار بسیار دشواری است. معمولا کلاس‌های تاریخ، کلاس‌های حوصله‌سربر برای بچه‌ها هستند و ما تلاش کردیم در مدیوم انیمیشن و با تصاویر جذاب و کودکانه، وقایع گذشته را برای بچه‌ها روایت کنیم.

وی افزود: در بحث تکنیکال و اجرای کار نیز پیدا کردن رفرنس‌های دقیقی مثل نوع معماری که از آن برای مدل سازی بتوانیم استفاده کنیم، کار دشواری است و تقریبا پروژه ما 2 سال در مرحله تحقیق و توسعه پیش رفت.

اکران «ساعت جادویی» در نوروز 1403

بصیری نیک با اشاره به این موضوع که «ساعت جادویی» متناسب با مخاطب بالاتر از ۱۰ سال است در خصوص اکران آن گفت: برنامه‌ ما این است که این کار در نوروز ۱۴۰۳ اکران شود اما هنوز چیزی قطعی نیست.
 این کارگردان در خصوص حضور آثار پویانمایی در جشنواره امسال گفت: امسال 4 کار انیمیشن در جشنواره حضور دارد و از این بابت حس خوبی دارم؛ زیرا انیمیشن بیشتر دیده می‌شود و اتفاق خوبی برای سینمای ایران است. همچنین مسئولان سینمایی به این باور رسیده‌اند که انیمیشن می‌تواند رفته رفته جای سینما را بگیرد؛ زیرا صنعتی است که بسیاری از کشورهای دنیا از این طریق درآمدهای کلانی جذب می‌کنند. انیمیشن از یک کار هنری خارج شده و تبدیل به یک صنعت پول‌ساز شده است؛ مثل سینمای بچه زرنگ که فروش خارق العاده‌ای را رقم زد. همچنین انیمیشن «مسافری از گانورا» در بحث تبلیغات چندان موفق نبود اما پروژه بسیار موفقی بود.
 

گفتگو با کارگردان انیمیشن «ساعت جادویی»/ توجه به واقعه تاریخی قیام گوهرشاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.