با افزایش تولید گیاهان دارویی در زمین‌های شیبدار و همزمان افزایش مصرف این گیاهان می‌توان با حفظ محیط زیست برای نسل حال و آینده در راستای مصرف سبز و به تبع آن توسعه پایدار گام برداشت، متاسفانه این ثروت نهفته و دارای ارزش درمانی در مازندران مغفول مانده است.

گیاهان دارویی، ثروت مغفول مانده در مازندران

به گزارش قدس انلاین، علی قنبرزاده تولید کننده گیاهان دارویی و کارآفرین اظهار داشت: ایران به‌عنوان بهشت خلقت از شرایط اقلیمی فوق العاده و جغرافیای کم نظیر و نعمات الهی برخوردار است که می‌تواند با حمایت مسوولان ضمن اشتغالزایی بالا و ثروت اندوزی فراوان سبب کاهش فاجعه زیست محیطی این سرزمین باشد.

گیاهان دارویی، ثروت مغفول مانده در مازندران

قنبرزاده افزود: ایران با داشتن ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهانی و بیش از هفت هزار گونه گیاهی چندبرابر کل قاره اروپا ظرفیت دارد اما بهره‌وری آمریکا ۳۹ برابر ماست و این آمار برای ما هشدار است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ هکتار عرصه کشاورزی در اختیار دارم، ۱۲ هکتار را به کشت گل محمدی، بیدمشک و پنج هکتار زمین‌های شیب‌دار را به کشت گردو و بادام درختی اختصاص دادم، اظهار کرد: وجود مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و حضور فعال نخبگان در این عرصه عامل مهمی در افزایش درآمد و تولید ثروت و کاهش سوداگری است.

این کارآفرین بابلی با اشاره به اینکه محصولات ما شامل گردو، بادام درختی، گل محمدی، بیدمشک، بومادران، بابونه و گزنه است، گفت: کل برداشت امسال از این گیاهان دارویی دو تن بوده است.

کارآفرینی با گیاهان خودروی محلی

حجت عباسی، کارشناس گیاهان دارویی و کارآفرین منطقه بندپی شرقی بابل نیز اظهار داشت: ۷۰ درصد مواد اولیه کارگاه ما از گیاهان خودروی خوراکی منطقه است که به صورت عرق و بسته بندی خشک به سراسر ایران ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دیگر گیاهان مورد نیاز را از سایر تولیدکنندگان تهیه می‌کنم، افزود: ۱۵ سال است که در این حوزه فعالیت دارم و میزان تولید سالانه کارگاه ما بیش از ۶۰ تن است که به صورت اینترنتی محصولات تولیدی خود را به فروش می‌رسانم.

عباسی با اشاره به اینکه در صورت حمایت مسئولان ظرفیت تولید چند برابری را خواهیم داشت، ادامه می‌دهد: اگر تسهیلات لازم دراختیار ما قرار گیرد درصدد احداث کارگاه صنعتی برای توسعه کسب وکار خود بوده و قادرم برای بیش از ۱۵ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کنم.

این کارآفرین بابلی با بیان اینکه منطقه بندپی شرقی بابل منبع نعمات الهی از جمله ازگیل وحشی، خرمالو، انگور و سایر گیاهان خودروی منطقه است که می‌توان از شیره این میوه‌ها استفاده بهینه کرد، گفت: شیب‌دار بودن اراضی منطقه ظرفیت ارزشمندی برای تولید گیاهان دارویی است که در صورت برنامه ریزی مناسب اشتغالزایی و تولید ثروت برای افراد بومی منطقه فراهم می‌شود.

او یک هکتار از زمین کشاورزی را به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده که گل محمدی، برگ بو، رزماری و... کشت می‌کند.

گیاهان دارویی، ثروت مغفول مانده در مازندران

با توجه به  اینکه عوامل اجتماعی، اقتصادی، نیروی انسانی و فناوری، مدیریتی، بازار و بازاریابی و زیست محیطی به ترتیب بیشترین تاثیر را در عدم توسعه مطلوب بخش گیاهان دارویی داشته اند؛ از دیدگاه برخی کارشناسان، ناکارآمدی و نبود پوشش مناسب نظام حمایتی بیمه، مهمترین چالش پیش‌روی توسعه این بخش است و بیشترین شکاف از وضعیت مطلوب مربوط به محدود بودن سیاست‌های حمایت از تولید، اعطای یارانه‌های هدفمند، معافیت‌های مالیاتی برای واحدهای فرآوری کننده و دانش بنیان، اتخاذ سیاست‌های مختلف برای کاهش نرخ تمام شده تولید محصولات همراه با مشارکت فعال تولیدکنندگان و دست اندرکاران در فرایند برنامه ریزی های مرتبط با گیاهان دارویی پیشنهاد می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.