یک کارشناس انرژی توضیح داد: به منظور اجرای طرح هایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر باید حتی الامکان از وابستگی اقتصاد کشور به دلار بکاهیم. اجرای این طرح به عدالت اجتماعی منجر می شود و برایمان مزیت دارد. به همین دلیل لازم است زیرساخت های لازم را برای اجرای آن ایجاد کنیم

لزوم کاهش وابستگی اقتصاد کشور به دلار برای اجرای موفق طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر

اختصاص سهمیه بنزین به نفر راهکاری برای ایجاد عدالت بیشتر در تخصیص یارانه ها است. در شرایط فعلی، کسی که بیشتر از بنزین استفاده کند، یارانه ی بیشتری می گیرد و کسانی که اصلاً خودرو ندارند از یارانه بی بهره هستند. با اختصاص بنزین به نفر، این مشکل را حل می کنیم و همگان به صورت برابر از یارانه ی انرژی بهره مند می شوند.

مشکل اصلی طرح فعلی اعطای یارانه بنزین و استفاده از کارت سوخت این است که ما در حال حاضر هیچ دیدی در مورد میزان مصرف افراد نداریم. در شرایطی که کارت سوخت به خودرو تعلق می گیرد، یک سری کارت سوخت ها داریم که با وجود غیرفعال بودن خودرو همچنان مورد استفاده قرار می گیرند. از این کارت سوخت ها معمولاً در مناطق مرزی استفاده می شود. وقتی سهمیه بنزین به نفر اختصاص داده شود، هر نفر مشخص است که چقدر از کارت سوختش استفاده کرده است و شفافیت وجود دارد.

افراد می توانند بنزین اضافه ی خود را در بازار ثانویه ای به فروش برسانند. در این شرایط، افراد به فکر مدیریت مصرف خواهند بود که از یک طرف بتوانند بنزین اضافه را بفروشند و از طرف دیگر، مجبور نشوند بنزین را از بازار آزاد خرید کنند.

به زعم کارشناسان، نهایتاً باید زیرساخت های لازم را برای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر تدارک ببینیم  این طرح را اجرایی کنیم. نظرات مرتضی صبوری فرد را به عنوان یک کارشناس انرژی در خصوص این طرح در ادامه می خوانید.

صبوری فرد با اشاره به این موضوع که ایجاد زیرساخت های لازم برای اجرای دقیق طرح یارانه سوخت برای همه و یا اختصاص سهمیه بنزین به نفر می تواند به عدالت اجتماعی در این زمینه منجر شود، تصریح کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر طرح بسیاری خوبی است. همان طور که می دانید افزایش مصرف بنزین باعث بروز ناترازی در این حوزه شده است و با اعمال سیاست های اینچنینی می توانیم به مدیریت مصرف نیز بپردازیم.

وی ادامه داد: یکی از مزیت های طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، کاهش مصرف است. مقابله با قاچاق سوخت نیز از دیگر مزیت هایی است که برای این امر در نظر گرفته شده است.

این کارشناس انرژی توضیح داد: کاهش یارانه ی اعطایی در حوزه ی بنزین نیز از دیگر مزیت هایی است که می توانیم برای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر مدنظر قرار دهیم.

صبوری فرد خاطرنشان کرد: به منظور اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر باید زیرساخت های لازم را به وجود بیاوریم. یکی از شروطی که باید مهیا کنیم این است که دلار را از وضعیت فعلی که به یک چالش در زندگی ایرانیان تبدیل شده است، خارج کنیم. زیرا با اجرای این طرح، قیمت بنزین به نوسانات ارزی مربوط خواهد شد و مشکل ساز می شود.

وی ادامه داد: به منظور اجرای طرح هایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر باید حتی الامکان از وابستگی اقتصاد کشور به دلار بکاهیم. اجرای این طرح به عدالت اجتماعی منجر می شود و برایمان مزیت دارد. به همین دلیل لازم است زیرساخت های لازم را برای اجرای آن ایجاد کنیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: خوشبختانه اقشار متوسط و ضعیف جامعه معمولاً صرفه جویی در مصرف انرژی را مدنظر دارند. اما در طبقات بالا و مرفه چنین چیزی را شاهد نیستیم. احتمالاً اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر می تواند به مدیریت مصرف در این اقشار نیز کمک کند.

وی ادامه داد: لازم است شفاف سازی در مورد این طرح برای مردم صورت بگیرد. لازم است، شخص آقای رئیس جمهور به عنوان بالاترین مسئول اجرایی کشور به توضیح این طرح بپردازند و مردم در جریان این امر باشند که قرار است چه کاری انجام شود.

صبوری فرد در پایان تأکید کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر طرح بسیار خوبی است و به لحاظ مدیریت مصرف سوخت و عدالت در تخصیص یارانه ها به نفع کشور است. اما باید زیرساخت های مورد نیاز برای اجرای این طرح آماده شود و از جهات مختلف طرح را بپروریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.