در میان آسمان سرخ و شن های گداخته ،به حرارت از دست دادن خانواده، در سفری به قلب شهر افسانه‌ای مدائن، به امید رهایی از ظلم سلطان و در جستجوی رویای از دست رفته، پسری شجاعانه مبارزه می‌کند.

گفتگو با کارگردان انیمیشن «شمشیر و اندوه» / روایت پسری که به قافله امام حسین(ع) می‌پیوندد

به گزارش قدس آنلاین انیمیشن شمشیر و اندوه یکی از چهار انیمیشن راه یافته به جشنواره فیلم فجر است. این انیمیشن  ۹۲ دقیقه‌ای، برهه‌ تاریخی بعد از شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا ورود امام حسین(ع) به کربلا را روایت می‌کند. در این پویانمایی که به کارگردانی عماد رحمانی، مهرداد محرابی و تهیه‌کنندگی مهدی جعفری جوزانی تولید شده، برای اولین بار در تاریخ انیمیشن ایران از اسکن انسانی و سیستم صدای دالبی سه‌بعدی استفاده شده و ساخت این اثر نزدیک به دو سال به طول انجام میده است.

مبارزه برای تحقق رویای آزادی

عماد رحمانی محور اصلی انیمیشن «شمشیر و اندوه» را نقش ایرانیان در تاریخ اسلام دانست و عنوان کرد: بیش از هزار سال پیش، در یکی از پرآوازه‌ترین شهرهای بین النهرین یعنی مدائن و در اوج ظلم سلطان آن شهر(معاویه)، تلاش برای عدالت بهایی سنگین داشته است . «کارن» کودکی است هفت ساله که بزرگترین دارایی‌اش شمشیری چوبی است که پدرش به او بخشیده تا شاید روزی بتواند دوشادوش او برای تحقق رویای آزادی مبارزه کند. اما همه چیز در روز تولد کارن به هم می‌ریزد، دژخیمان ظلم خانواده‌اش را از او می‌گیرند و کارن به لطف عمویش ماهان مخفیانه از شهر خارج می‌شود تا در آغوش گرم خانواده بروخیم در روستایی به نام ماحوزا روزگار را سپری کند. اگرچه ماحوزا سرشار از عشق است و کارن نیز از این عشق بی نصیب نمی‌ماند اما سوگ از دست دادن خانواده و رسیدن به آرزوی پدر لحظه ای از او جدا نمی‌شود. بیست سال بعد در مدائن، کارن برای رسیدن به رویای پدر فرصتی دارد، اما کیست که نداند هر رویایی بهایی خواهد داشت.

گفتگو با کارگردان انیمیشن «شمشیر و اندوه» / روایت پسری که به قافله امام حسین(ع) می‌پیوندد

محتوا؛ مهمترین مزیت رقابتی ساخت انیمیشن

این کارگردان انیمیشن با بیان این که سالها در ایران و در حوزه بازی‌های ویدئویی فعالیت داشته و بیش از 20 اثر را نویسندگی و کارگردانی کرده، بر محتوا تاکید کرد و گفت: از طرف تهیه‌کننده کار پیشنهادی مبنی بر ساخت انیمیشنی به دور از سنت‌گرایی، به من شد و باعث افتخارم بود که در تولید این کار حضور داشته باشم و وارد سینما شوم. معتقدم مزیت رقابتی ما چه در حوزه بازی‌های رادیویی و چه در پروژه شمشیر و اندوه، محتوا است. اگر ما با قصه های بومی خود شروع به تولید کنیم و سعی کنیم استاندارهای کیفی را نیز رعایت کنیم، محصول ما برای مخاطب جذابیت بیشتری دارد؛ زیرا در عین کیفیت بالا، می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند و بخشی از تاریخ، فرهنگ و تمدن چشم‌نواز ایرانی اسلامی را نشان دهد.

«شمشیر و اندوه» شانس گرفتن سیمرغ را دارد

رحمانی درباره چالش‌های «شمشیر و اندوه» بیان کرد: این انیمیشن لوکیشن‌های متعددی دارد. ما وقت زیادی را صرف طراحی لباس، لوکیشن، ساختمان ها و... کردیم. اتمسفری که ما استفاده کردیم، هزار و یک شبی بود؛ دلیلش هم این بود که در فضای بین الملل بتواند شانس خوبی برای اکران داشته باشد. از طرفی انتخاب تکنیک‌های رئال، نهایت واقع گرایی در انیمیشن، موشن کپشن صورت و بدن و فیزیک مو و لباس، کار را برای ما سخت‌تر کرده بود؛ زیرا کار هرچه واقعی‌تر باشد، کوچکترین خطاها به چشم مخاطب می‌آید.

رحمانی در پاسخ به این پرسش که «شمشیر و اندوه» چقدر شانس دیده شدن در جشنواره فجر را دارد، گفت: «شمشیر و اندوه» با توجه به کیفیتی که دارد، بسیار خوش ریتم است و به نظر می‌آید که شانس گرفتن سیمرغ جشنواره را دارد. رده سنی این انیمیشن فقط برای کودکان نیست، بلکه مخاطب بزرگسال و نوجوان را هم می‌تواند درگیر کند.کارهای تبلیغاتی انیمیشن از زمان اعلام حضور در جشنواره آغاز شد و با رصدی که انجام دادم، متوجه شدم مردم برای دیدن انیمیشن بلیت تهیه کرده‌اند. امیدوارم مخاطب از تماشای این انیمیشن لذت ببرند.

گفتگو با کارگردان انیمیشن «شمشیر و اندوه» / روایت پسری که به قافله امام حسین(ع) می‌پیوندد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.