کارشناس حوزه علم و فناوری: اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری‌های هدفمند در تحقیق و توسعه، یک رویکرد برد برد است و با ایجاد صرفه اقتصادی در هزینه کرد حوزه تحقیق و توسعه برای صنایع بزرگ، موجب تکمیل زنجیره ارزش آن ها خواهد شد.

سرمایه‌گذاری‌های هدفمند در تحقیق و توسعه؛ یک بازی برد برد بین صنایع و شرکت‌های دانش بنیان

محمدصادق سالم کارشناس حوزه علم و فناوری در رابطه با اهمیت حرکت صنایع به سمت تحقیق و توسعه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین محورهای مربوط به توسعه زنجیره ارزش در صنایع ایران، تمرکز بر تحقیق و توسعه صنعتی و همچنین سپردن این کار به شرکت های توانمند فعال در حوزه فناوری نظیر شرکت های دانش بنیان است؛ از همین رو اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه یک رویکرد برد برد است که از یک طرف موجب بازارسازی برای شرکت های دانش بنیان خواهد شد و از طرف دیگر با ایجاد صرفه اقتصادی در هزینه کرد حوزه تحقیق و توسعه برای صنایع بزرگ، موجب تکمیل زنجیره ارزش آن ها خواهد شد.

این کارشناس حوزه علم و فناوری در رابطه با تقویت جایگاه ایران در بازارهای جهانی به پشتوانه اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه ادامه داد: از طرف دیگر اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه موجب تحول در حوزه تولیدات صنعتی کشور نیز خواهد شد که ایران را به بازارهای جدید و راهبردی در منطقه خواهد رساند و از خام فروشی صنعتی فاصله خواهیم گرفت و به سمت اثرگذاری و نقش‌پذیری جدی در بازارهای جهانی تولیدات صنعتی خواهیم رفت.

وی در مورد مزایای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه گفت: اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه را می توان برای تأمین صنایع یا بخش های خاص، با در نظر گرفتن ویژگی های منحصر به فرد و نیازهای تحقیقاتی آنها طراحی کرد. با تنظیم انگیزه‌ها برای همسویی با اولویت‌های صنعت، دولت می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های هدفمند در تحقیق و توسعه را تشویق کند و تخصص و تعالی را در بخش‌های کلیدی تقویت کند. همچنین شرکت‌های کوچک و متوسط معمولاً در مقایسه با شرکت‌های بزرگ‌تر با چالش‌های بیشتری در تخصیص منابع برای تحقیق و توسعه مواجه هستند. اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه را می توان به گونه ای ساختار داد که حمایت ها و مشوق های بیشتری را به طور خاص برای شرکت های کوچک و متوسط فراهم کند، به شرایط بازی کمک کند و مشارکت آنها را در فعالیت های نوآورانه تسهیل کند.

این کارشناس حوزه علم و فناوری در پایان با اشاره به اهمیت اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در بهبود جایگاه صنعتی ایران گفت: با اجرای موثر اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و پرداختن به چالش‌های مرتبط، دولت‌ها می‌توانند محیطی را ایجاد کنند که نوآوری را تقویت می‌کند، رقابت صنعتی را ارتقا می‌دهد و باعث رشد اقتصادی پایدار می‌شود. این مشوق ها می تواند به صنایع کمک کند تا فناوری های پیشرفته را توسعه دهند، زنجیره های ارزش را گسترش دهند و خود را به عنوان رهبران بازار جهانی قرار دهند و در نهایت به پیشرفت و شکوفایی کلی کشور کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.