سه هنرمند ایرانی در کنسرتی ویژه نوروز ۱۴۰۳ با همکاری ارکستر سمفونیک اُپرای مارینسکی روی صحنه خواهند رفت و آثاری از جمله «مادرم ایران» به آهنگسازی علی رهبری اجرا خواهد شد.

«مادرم ایران» نوروز ۱۴۰۳ در روسیه شنیده می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، سه هنرمند ایرانی جمعه- سوم فروردین ماه ۱۴۰۳، در کنسرتی ویژه نوروز در تالار اُپرای مارینسکی سنت پترزبورگ روسیه، مشهورترین تالار اُپرای جهان روی صحنه خواهند رفت.

به دعوت علی رهبری رهبر دایم میهمان مجموعه اُپرای مارینسکی در سنت پترزبورگ، امین غفاری نوازنده ویولن و رضا فکری خواننده تنور با همکاری ارکستر سمفونیک اُپرای مارینسکی روی صحنه خواهند رفت.

در این کنسرت ویژه سه اثر از علی رهبری موسیقیدان بین‌المللی ایرانی اجرا خواهد شد.

قسمت اول «مادرم ایران شماره یک» (نوحه خوان) در سه قسمت برای ویولن و ارکستر سمفونیک توسط امین غفاری اجرا خواهد شد، غفاری به تازگی برنده مسابقه ویولن در ژاپن شده است. این اثر که جایزه ویژه آکادمی موسیقی وین را دریافت کرده است و بر پایه موسیقی سنتی و مذهبی ایرانی ساخته شده، حدود ۵۰ سال پیش توسط بیژن خادم میثاق در شهر وین برای نخستین بار اجرا شده است. قطعه «نوحه خوان» به حسین علیزاده هدیه شده است.

قسمت دوم «مادرم ایران شماره ۸» عربیزاسیون، اثری انتقادی از نفوذ موسیقی عرب در موسیقی ایرانی، برای ارکستر سمفونیک و قسمت سوم «مادرم ایران شماره ۱۱» (چنین گفت زرتشت) برای خواننده ایرانی گروه کُر و ارکستر سمفونیک توسط رضا فکری روی صحنه خواهد رفت.

«چنین گفت زرتشت» که بر روی سخنان زیبای زرتشت به زبان فارسی در پنج قسمت ساخته شده است، برای نخستین بار حدود ۲ سال پیش با ارکستر فیلارمونیک زاگرب و یک سال پیش در تالار اُپرای مارینسکی به خوانندگی رضا فکری روی صحنه رفت است. قسمت دوم این پوئم سمفونیک «نوروز باستانی» نام دارد که با شعری از محمد فرید ناصری به این اثر اضافه شده است.

علی رهبری موسیقیدان، آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر متولد ۱۳۲۷ در تهران، فارغ‌التحصیل هنرستان عالی موسیقی ملی و آکادمی موسیقی و هنرهای زیبای وین اتریش است. رئیس هنرستان عالی موسیقی ملی و کنسرواتوار تهران در ۲۵ سالگی (به مدت سه سال)، برنده مدال طلا در مسابقات جهانی رهبری ارکستر در فرانسه، برنده مدال نقره در مسابقات جهانی رهبری ارکستر در سوییس از جمله سوابق و افتخارات این هنرمند است.

وی همچنین سمت رهبر دائم میهمان را در ارکسترهایی همچون فیلارمونیک رادیو تلویزیون بلژیک، فیلارمونیک چک و فیلارمونیک بلگراد، مدیریت هنری ارکسترهای سمفونیک شهرهای بروکسل، مالاگا، زاگرب و مالاگا برعهده‌دار داشته است. این آهنگساز تاکنون مسترکلاس‌های متعددی را در کشورهای مختلف از جمله ترکیه، اوکراین، آفریقای جنوبی و اسلوواکی برای نوازندگی در ارکستر تشکیل داده است.

علی رهبری بیش از ۱۲۰ ارکستر سمفونیک مطرح دنیا همچون وین، برلین، لندن، آمستردام، بروکسل، تورنتو، توکیو و مکزیک را رهبری کرده و در ضبط حدود ۲۵۰ آلبوم اثر موسیقی کلاسیک جهانی با مهمترین ارکسترها و اُپراهای دنیا همکاری داشته است.

وی اکنون سمت رهبر دایم میهمان ارکستر سمفونیک اُپرای مارینسکی در سنت پترزبورگ را برعهده دارد و ارکستر سمفونیک چین را نیز در پکن و تهران رهبری کرده، این هنرمند ایرانی فروردین ماه امسال به ۲ ارکستر سمفونیک دیگر کشور چین نیز دعوت شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.