یک کارشناس اقتصادی: گنجاندن بندهای شفافیت در قانون بودجه، شرکت های دولتی را وادار می کند تا وضعیت مالی، عملکرد و سایر معیارهای کلیدی خود را برای مردم افشا کنند. مجلس نیز به استناد همین مصوبه در قانون بودجه نقش مهمی در تضمین و نظارت شفافیت در شرکت های دولتی ایفا می کند.

لازم‌الاجراشدن شفافیت صورت‌های مالی شرکت های دولتی روی کدال

حمید بهزادی بخش کارشناس اقتصادی در رابطه با اهمیت و حجم بالای دارایی در دست شرکت های دولتی گفت: اقتصاد ایران به طور قابل توجهی متکی به حضور شرکت های دولتی است که دارایی ها و بودجه های قابل توجهی دارند. با توجه به اهمیت آنها و بزرگی منابع درگیر، نظارت بر عملکرد این شرکت ها بسیار مهم می شود. شفافیت در عملیات و گزارش مالی شرکت های دولتی نقش کلیدی در تضمین پاسخگویی، بهبود کارایی، افزایش بهره وری و تقویت اعتماد عمومی ایفا می کند.

وی در رابطه با اهمیت شفافیت در شرکت های دولتی گفت: شفافیت در شرکت های دولتی با فراهم کردن دسترسی ذینفعان، از جمله مردم، به اطلاعات مربوط به عملیات، سلامت مالی و فرآیندهای تصمیم گیری این نهادها، پاسخگویی را ارتقا می دهد. انتشار عمومی صورت‌های مالی و افشای اطلاعات مربوطه اعتماد به مدیریت شرکت‌های دولتی را تقویت می‌کند، زیرا به ذینفعان اجازه می‌دهد عملکرد را ارزیابی کنند و از استفاده مسئولانه از منابع عمومی اطمینان حاصل کنند. همچنین شفافیت، تخصیص بهتر منابع را با ارائه بینشی در مورد وضعیت مالی، سودآوری و تصمیمات سرمایه گذاری شرکت های دولتی امکان پذیر می کند. دسترسی به اطلاعات مالی دقیق به سیاستگذاران، تنظیم‌کننده‌ها و سرمایه‌گذاران برای ارزیابی کارایی و اثربخشی این شرکت‌ها، شناسایی زمینه‌های بهبود و تخصیص مؤثرتر منابع برای دستیابی به نتایج مطلوب، قدرت می‌دهد.

بهزادی بخش ادامه داد: شفافیت به تقویت شیوه های حاکمیت شرکتی در شرکت های دولتی کمک می کند. با در دسترس قرار دادن صورت‌های مالی و سایر اطلاعات مرتبط، شفافیت نظارت مؤثر بر عملکرد مدیریت و فرآیندهای تصمیم‌گیری را امکان‌پذیر می‌سازد. امکان بررسی بیشتر را فراهم می کند و احتمال سوء مدیریت، فساد یا سوء استفاده از بودجه عمومی را کاهش می دهد.

وی در رابطه با تبدیل شدن شفافیت صورت های مالی روی کدال به صورت قانون لازم الاجرا در بودجه سنواتی هر ساله گفت: با توجه به اهمیت شفافیت در شرکت های دولتی، تلاش هایی برای الزام انتشار عمومی صورت های مالی و اطلاعات مربوطه صورت گرفته است. گنجاندن بندهای شفافیت در قانون بودجه، شرکت های دولتی را وادار می کند تا وضعیت مالی، عملکرد و سایر معیارهای کلیدی خود را برای مردم افشا کنند. این الزام قانونی مسئولیت پذیری بیشتر را تشویق می کند و تضمین می کند که شرکت های دولتی به شیوه ای شفاف و مسئولانه تر عمل می کنند. مجلس نیز به استناد همین مصوبه در قانون بودجه نقش مهمی در تضمین و نظارت شفافیت در شرکت های دولتی ایفا می کند. از طریق اصلاحات و گفتگوهای پارلمانی، قانونگذاران می توانند بر دولت فشار بیاورند تا شفافیت و پاسخگویی را در اولویت قرار دهد. مکانیسم‌های نظارتی پارلمانی مانند کمیته‌ها و حسابرسی، راه‌هایی را برای نظارت بر عملکرد شرکت‌های دولتی، بررسی صورت‌های مالی و پاسخگویی مدیریت در قبال اقدامات آنها فراهم می‌کنند.

وی  گفت: گنجاندن بند مربوط به شفافیت شرکت های دولتی روی کدال در قانون بودجه، امکان نظارت مجلس را فراهم خواهد کرد و از طرف دیگر پذیرش شفافیت می تواند به نتایج مثبتی از جمله افزایش کارایی، بهره وری، اعتماد سرمایه گذاران و مشارکت عمومی منجر شود. با حصول اطمینان از انتشار عمومی صورت‌های مالی و سایر اطلاعات مرتبط، ایران می‌تواند فرهنگ شفافیت ایجاد کند، اعتماد را تقویت کند و عملکرد شرکت‌های دولتی را به سمت اثربخشی بیشتر و منافع عمومی سوق دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.