ببعی که همیشه مجلات جغد قهرمان درباره پرواز را می‌خواند در سر رویای پرواز دارد و می‌خواهد مانند یک پرنده پرواز کند.

تهیه کننده انیمیشن ببعی: بر جدی گرفتن رویای کودکان تمرکز کردیم

به گزارش قدس آنلاین انیمیشن سه بعدی «ببعی قهرمان» در جشنواره فجر ۴۲ رونمایی شد. این انیمیشن به کارگردانی مشترک حسین صفارزادگان و میثم حسینی و تهیه کنندگی محمدمهدی مشکوری ساخته شده است. «ببعی قهرمان» برگرفته از سریال انیمیشنی دوبعدی «ببعی و ببعو» که یک مجموعه 208 قسمتی برای گروه سنی خردسال بود، می‌باشد. انیمیشن «ببعی» پس از «فهرست مقدس» و «پسر دلفینی» سومین انیمیشن سینمایی سازمان اوج است.  

ترویج کتابخوانی در قصه

محمدمهدی مشکوری در ابتدا در خصوص داستان این انیمیشن توضیح داد: داستان این پویانمایی از یک کتاب شروع می‌شود؛ در واقع «ببعی» کتابی دارد که توسط آن به آرزوی خود یعنی پرواز می‌رسد و در ذهنش با قهرمان اصلی آن کتاب گفت وگو می‌کند، ترویج کتابخوانی در این قصه مشهود است. «ببعی» در روستایی زندگی می‌کند که همه روستا تصورشان این است که پرواز کردن کارخطرناکی است؛ چون خانم بوقلمون طوری القا کرده که کسی نباید پرواز کند. قهرمان داستان در طول قصه سه بار شکست می‌خورد و در دل این قضیه، امیدآفرینی، تلاش، حفظ خانواده و ثمربخشی کار گروهی را هم یادآور شدیم. می‌خواهیم به کودکان بگوییم که رویاهایتان را فراموش نکنید و برای آنها بجنگید و برای این‌که به رویاهای‌تان برسید کار تیمی کنید.

این تهیه کننده درباره ساختار جدید انیمیشن «ببعی» گفت: کاری که در ساخت انیمیشن انجام دادیم، این است که کاراکترها راحفظ کردیم، ولی فضا کاملا سه بعدی شده است؛ چون مدیوم سینما دوبعدی نیست و سینمای دو بعدی خسته‌کننده است. در کار دو بعدی معمولا فضا مینیمال طراحی می‌شود و جزئیات کمتر است اما نسخه سه بعدی به دلیل اینکه برای گروه سنی بیشتر نسبت به خردسال است، جزئیات بیشتری نمایش داده می‌شود.

او  در خصوص چالش‌های ساخت کار افزود: همچنین ما سعی کردیم گروه سنی اثر را یک پله بالاتر بیاوریم و گروه سنی کودک قرار دهیم؛ یعنی گروه سنی سریال خردسال بود اما گروه سنی تعریف شده برای فیلم سینمایی کودک است. تولید اثر نمایشی برای گروه سنی خرسال بسیار پیچیده است چون باید با زبان ساده صحبت کنیم، سناریوی فیلم‌ها پیچیده نباشد تا بتوانیم اثر را در همه جای دنیا اکران کنیم.

تهیه کننده انیمیشن ببعی: بر جدی گرفتن رویای کودکان تمرکز کردیم

تنها یک جایزه برای بخش انیمیشن؟

مشکوری با بیان اینکه فضای جشنواره فجر برای نمایش کار کودک و انیمیشن مناسب نیست و معمولا این کارها دیده نمی‌شوند، چنین گفت: امسال مسئولین سعی کردند انیمیشن را در یک بخش مجزا قرار دهند اما به نظرم این حرکت فعل معکوس بوده؛ زیرا فیلم‌های سینمایی بخش انیمیشن از دیگر فیلم‌های رئال جدا شده و تنها یک جایزه دارد. انیمیشن هم مانند دیگر فیلم‌های سینمایی موسیقی،کارگردان هنری، گرافیک و... دارد اما چون سوپراستار ندارد، داورها توجه خاصی به این بخش نمی‌کنند و ترویج داده نمی‌شود. امیدوارم امسال اتفاقات خوبی برای بخش انیمیشن رخ دهد.

وی تاکید کرد: جریان انیمیشن در کشور ما با رشد فزاینده‌ایی رو به رو است اما امیدوارم جشنواره فجر و امثال این جشنواره‌ها که بازیگرخیز هستند، به انیمیشن نیز بها دهند؛ زیرا بعد رسانه‌ایی در دیده شدن یک کار بسیار موثر است. معمولا تیم‌های تولید کننده از این دیده شدن انرژی می‌گیرند و به سمت ساخت کارهای بعدی می‌روند. به نظر من بخش‌های مختلف جشنواره باید جایزه خاص خودش را داشته باشد. یکی از باگ‌های جشنواره امسال این است که در بخش پویانمایی فیلمی با ژانر بزرگسال را در کنار دیگر فیلم‌ها در ژانر کودک و نوجوان قرار داده‌اند.

ببعی و بوقلمون؛ قرمان و ضدقهرمان داستان

مشکوری شخصیت‌های اصلی را هم این چنین معرفی کرد: کاراکتر اصلی «ببعی» یک دختر 7 ساله است که به همراه پدر و مادر و خواهر کوچکتر خود زندگی می‌کند. ببعی، ماجراجو و اهل هیجان ولی خواهرش اهل احتیاط است.

همچنین دو کاراکتر ماما و مومو داریم که دو گوساله هستند و همراه ببعی و دوستانش برای رسیدن به پرواز به ببعی کمک می‌کنند. یک کاراکتر هم به نام کرکی سنجاب است. «خانم بوقلمون» ضدقهرمان داستان و کاراکتر بزرگسال است. همچنین المان‌هایی از استعمارگری نیز در طراحی،گرافیک و پرچم‌هایی که در کار است، استفاده کردیم.

تهیه کننده انیمیشن ببعی: بر جدی گرفتن رویای کودکان تمرکز کردیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.