رئیس دانشگاه صنعتی قوچان گفت: اولین نمایشگاه اسناد تاریخی ساواک که شامل ۳۰ اثر تاریخی از رصد اطلاعاتی ساواک از حال و هوای مردم قوچان، بوده است در قالب نمایشگاهی در این دانشگاه برپا شد.

اولین نمایشگاه بازخوانی اسناد تاریخی ساواک در قوچان برپا شد

به گزارش قدس خراسان، مجید مهدویان ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی و محوری در حوزه فرهنگی، بازخوانی اسناد تاریخی ساواک در قوچان بود که این دانشگاه بررسی و پژوهش پیرامون ۱۰۰ سند مهم مربوط به دوران رژیم پهلوی را بر عهده گرفت.

وی بابیان اینکه از میان آثار بررسی‌شده، ۳۰ اثر برای نمایشگاه انتخاب شد، افزود: این نمایشگاه یادآور اتفاق‌هایی بوده که حکایت از اشراف اطلاعاتی و رصد رخدادهای این شهرستان توسط ساواک دارد و در این اسناد به جزئی‌ترین موارد و موضوعات از حال و هوای مردم قوچان اشاره‌شده است که در معرض دید دانشجویان قرار گرفت.

رئیس دانشگاه صنعتی قوچان یادآور شد: این نمایشگاه علاوه بر محیط دانشگاهی در مصلای قبای این شهرستان نیز به نمایش درمی‌آید تا عموم مردم به‌ویژه نسل‌های امروز که از حال و هوا و اتفاق‌های آن زمان به‌ویژه روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی بی‌خبر هستند، آشنایی پیدا کنند.

مهدویان با تأکید بر اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نباید محدود به حوزه دانشگاه شده و در سطح شهرستان نیز باید زمینه‌سازی مناسبی صورت بگیرد، تصریح کرد: متأسفانه جای خالی فضایی مناسب برای برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها و انجام فعالیت‌های فرهنگی در قوچان بسیار حس می‌شود که باید اقدام عملی در این زمینه انجام بگیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی قوچان هم بابیان اینکه دانشگاه یک رسالت کنشگری اجتماعی نسبت به اقلیم و بوم منطقه دارد، گفت: تعامل‌ها با سازمان‌های فرهنگی منجر به برگزاری نمایشگاه اسناد تاریخی ساواک می‌شود که بر اساس یک کار پژوهشی و استخراج اسناد این مسئله حاصل‌شده است.

مرتضی خانی دهنوئی یکی از اهداف دانشگاه را تولید فیلم‌های مستند و کوتاه با حداقل هزینه‌ها و استفاده از پتانسیل‌های دانشجویی در این زمینه دانست و خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد دانشجویان این دانشگاه غیربومی بوده و جای خالی یک فرهنگسرا در شهرستان برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری بسیار احساس می‌شود.

وی تأکید کرد: این دانشجویان غیربومی می‌توانند سفیر فرهنگی برای انتقال فرهنگ و بوم این منطقه یا مناطق خود باشند تا دیگران نیز بافرهنگ و آداب‌ورسوم و حتی تاریخ مناطق دیگر کشور آشنا شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.