«آسمان غرب» روایتی از از روزهای آغازین جنگ تحمیلی در غرب کشور و پیشروی نیروی دشمن به شهرهای مرزی و رشادت های شهید شیرودی و همرزمانش در حفاظت از مرزهاست. این فیلم داستان سه روز از میهن دوستی و شجاعت هوانیروز ارتش را در آزاد کردن سرپل ذهاب و شهرهای مرزی روایت می کند.

محمد عسگری با ساخت «اتاقک گلی» و روایتی متفاوت و جذاب از عملیات مرصاد و درگیری با حزب کومله نشان داد با فیلمسازی مواجهه ایم که در اولین تجربه بلند سینمایی اش، تکلیفش با خودش روشن است و می داند چه می خواهد. ریسک پذیری و جاه طلبی او در فیلمسازی و اینکه ترسی از ساخت فیلم های مشکل ندارد، شاید مهم ترین ویژگی عسگری باشد؛ همین خصایص هم مخاطب را به دیدن تازه ترین فیلم او امیدوار می کند. او در «آسمان غرب» یک فیلم جنگی تمام عیار ساخته و امکاناتی که در تولید این فیلم در اختیارش قرار گرفته را نه تنها هدر نداده که از آنها در راستای خلق یک اثر جذاب، استخوان دار و مخاطب پسند بهره گرفته است. 

«آسمان غرب» روایتی از از روزهای آغازین جنگ تحمیلی در غرب کشور و پیشروی نیروی دشمن به شهرهای مرزی و رشادت های شهید شیرودی و همرزمانش در حفاظت از مرزهاست. این فیلم داستان سه روز از میهن دوستی و شجاعت هوانیروز ارتش را در آزاد کردن سرپل ذهاب  و شهرهای مرزی روایت می کند، آن هم زمانی که از سوی بنی صدر دستور تخلیه پادگان سرپل ذهاب و عقب نشینی به نیروهای ارتش داده شده بود اما شهید شیرودی به همراه یاران خود از این دستور تمرد کرده و با این نگاه که حفظ جان مردم مهمترین وظیفه ارتش است با هلی کوپترهای خود بر فراز آسمان، تانک های دشمن را منهدم کردند.

تصویری جذاب و باورپذیر از سرداران جنگ در «آسمان غرب»/ گزینه جدی کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم

یکی از مهمترین ویژگی های فیلم های جنگی فضاسازی درست و حرکت بر مدار فرم است. «آسمان غرب» از این حیث امتیارات ویژه ای دارد و دستش پر است؛ در واقع موفقیت «آسمان غرب» حاصل مجموعه ای از عوامل تکنیکی همچون فیلمبرداری، موسیقی و تدوین است که ترکیب آنها یک فیلم جنگی تماشایی ساخته است و تصاویر جذابی در سکانس های هوایی و همچنین در فصل درگیری و مقاومت مردم در شهر مقابل نیروهای دشمن به وجود آمده است.

فیلمبرداری جذاب و خاص علیرضا برازنده و لانگ تیک هایی که نظیر آن را کمتر در سینمای ایران دیده ایم در کنار تدوین خوب میثم مولایی و جلوه های ویژه فیلم، صحنه های دیدنی را رقم زده که موسیقی حماسی، ملتهب و پرهیجان مسعود سخاوت دوست نیز به آن رنگ و بوی بیشتری بخشیده و «آسمان غرب» را به تجربه به یادماندنی در سینمای دفاع مقدس و ذهن مخاطب بدل ساخته است.

از دیگر ویژگی های مهم «آسمان غرب» پرداخت درست شخصیت ها و دوری از قدیس سازی است. عسگری در این فیلم با بازنمایی درست شخصیت شهید شیرودی، تصویر یک قهرمان واقعی را به نمایش گذاشته، مردی که مانند همه آدم های معمولی فوتبال را دنبال می کند، نگران خانواده اش است و می ترسد آنها را از دست بدهد، عصبانی می شود و تمام احساسات ملموس و معمول هر انسانی را در خود دارد. در عین حال قهرمانی تمام عیار است و تا پای جان برای حفظ ناموس و وطن می ایستد و می جنگد. شخصیت های دیگر فیلم نیز همچون شهید سهیلیان و ادبیان نیز به خوبی درآمده و مجموعه ای از بازی های خوب و باورپذیر از میلاد کی مرام، امیرحسین آرمان، کریم امینی، آرمین رحیمیان و نادر فلاح می بینیم که از نقاط قوت فیلم است. 

تصویری جذاب و باورپذیر از سرداران جنگ در «آسمان غرب»/ گزینه جدی کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم

«آسمان غرب» را می توان یکی از گزینه های جدی کاندیدای سیمرغ در بسیاری از بخش ها همچون بهترین فیلم و کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول و نقش مکمل، فیلمبرداری، تدوین و موسیقی دانست و از آن مهم تر اینکه مدت ها بود جای چنین فیلمی در نمایش رشادت های هوانیروز و تصویر دقیق و ملموس از سرداران جنگ در سینمای دفاع مقدس خالی بود و عسگری با این فیلم ادای دینی به قهرمانان از جان گذشته وطن کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.