۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 963862

استاد عفونی کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ویروس‌های قدیمی فعال شده اند،تاکید کرد:‌مردم به ویژه کودکان رعایت بهداشت فردی را به دقت داشته باشند.

آیا سروکله ویروس‌های قدیمی پیدا شده است؟

این روزها در برخی مراکز درمانی شاهد مراجعه زیاد بیماران مختلف به ویژه کودکان با علائم مشکلات تنفسی و ... هستیم. وضعیت بیماران در مراکز اورژانس بیمارستانها و مطب‌ها نیز حکایت از شیوع بیماری ویروسی می‌کند و بین بسیاری این موضوع که ویروس جدیدی به کشور ورود پیدا کرده رد و بدل می‌شود.

ویروس‌ها موجوداتی هستند که نه رشد می‌کنند، نه غذا می‌خورند و نه نفس می‌کشند؛ اما می‌توانند تولیدمثل کرده، شبیه خود را به وجود آورند. ویروس نه زنده است و نه غیرزنده. ویروس‌ها فقط به این دلیل می‌توانند تولیدمثل کنند که به جانداران شبیه هستند، امّا باید دانست هر ویروس فقط هنگامی می‌تواند تولیدمثل کند که داخل یک سلول زنده قرار گرفته باشد. به عبارت دیگر، ویروس در بیرون از سلول هیچ یک از نشانه‌های زنده بودن را ندارد و فقط وقتی که درون یک سلول زنده قرار می‌گیرد از خود نشانه‌های زندگی را بروز می‌دهد.

ویروس‌ها به قدری کوچک هستند که با میکروسکوپ معمولی دیده نمی‌شوند و برای دیدن آنها باید از میکروسکوپ‌های بسیار قوی و مخصوص به نام میکروسکوپ الکترونی استفاده کنیم.

صدیقه طباطبایی، استاد عفونی کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که «آیا ویروس جدیدی در کشور به ویژه بین کودکان شایع شده است؟‌»، بیان داشت:مثل سالهای گذشته در زمستان همیشه عفونت‌های تنفسی شایع تر بوده است و گاها این عفونت‌ها یا به صورت ویروسی بوده یا باکتریایی.

سرو کله ویروس‌های قدیمی پیدا شده

وی ادامه داد: در سالهای گذشته که کرونا شایع تر بود به دلیل رعایت مسائل بهداشتی توسط مردم ویروس‌های دیگر نیز کمتر بود اما کمتر رعایت کردن مسائل بهداشتی توسط مردم باعث شده سرو کله ویروس‌های قبلی دوباره پیدا شود؛ به طوری که آنفلوآنزا امسال خیلی شایع بوده است.

این استاد عفونی کودکان با اشاره به شیوع ویروس‌های مختلف، خاطرنشان کرد:‌ویروس RSV، آدنوویروس و رینوویروس‌ها اکنون شایع شدند که عملا همه این ویروس‌ها را در بیماران تنفسی چک نمی‌کنیم، اما باید دقت داشته باشیم که کرونا، آنفلوآنزا و RSV امسال شیوع قابل توجهی داشته است؛ به طوری که در تهران و حتی شیراز این شیوع زیاد بوده است.

نشانه‌های بیماری‌های این روزها

طباطبایی درباره علائم این ویروس‌ها، خاطرنشان کرد:‌مشکلات تنفسی مانند سرفه، آبریزش بینی، تب، سردرد، بیقراری و حتی مشکلات گوارشی از جمله نشانه‌های این ویروس‌هاست و نمی‌توان تمایزی بین این ویروس‌ها قائل شد.

وی تصریح کرد:‌امکان تشخیص ویروس به روش پی سی آر وجود دارد؛ ضمن اینکه از لحاظ درمانی نیز برای آنفلوآنزا و ویروس RSV داروی اختصاصی وجود دارد اما به طور معمول استفاده نمی‌شود؛ مگر در کودکانی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند؛ مثل دارا بودن نقص ایمنی اما در عمده بیماران درمان علامتی است؛ به طوری که اگر شدید باشد بیمار بستری شده و اکسیژن و سرم دریافت می‌کند.

این استاد عفونی تاکید کرد:‌بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس‌ها رعایت بهداشت فردی از جمله شستن مرتب دستهاست؛ ضمن اینکه این ویروس‌ها از بزرگسالان به کودکان زیاد انتقال داده می‌شوند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.