وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور که در پویش ملی غربالگری سلامت شرکت کرده بودند، مشکوک به فشار خون بالا هستند.

 ۱۰میلیون نفر مشکوک به فشارخون بالا

به گزارش قدس خراسان،دکتر بهرام عین‌اللهی روز شنبه در حاشیه اختتامیه نمایشگاه ملی روایت پیشرفت در مشهد با بیان اینکه این پویش از آبان تا دی ماه ۱۴۰۲ با هدف غربالگری بیماری‌های شایع غیر واگیر (در فاز اول بیماری دیابت و پرفشاری خون) برگزار شده بود، افزود: بیش از ۴۶ میلیون نفر در این پویش غرباگری شدند که حضور مردم در این پویش، رکورد جدیدی در مشارکت مردم در حوزه سلامت را به ثبت رسانده است.

وی با بیان اینکه ۸۸۰ هزار نفر از این افراد مبتلا به فشار خون و ۴۶۰ هزار نفر مبتلا به قند خون بالا بودند، ادامه داد: تمامی این افراد از بیماری خود اطلاعی نداشتند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همچنین از افراد غربالگری شده در این پویش، ۱۰ میلیون نفر مشکوک به فشار خون و سه میلیون نفر مشکوک به قند خون بالا بودند.

وی افزود: مصرف فست فودها، مصرف زیاد نمک و چربی و عدم تحرک کافی از جمله علل افزایش دیابت و فشار خون است که این سبک زندگی ناسالم بیشتر در مناطق شهری نمود دارد.

عین اللهی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر خودمراقبتی و تغییر سبک زندگی ادامه داد: در این راستا برنامه "سلامت خانواده" با هدف افزایش سطح سواد سلامت جامعه، افزایش سطح خود مراقبتی و نیز شناسایی افراد در معرض خطر، به عنوان یک برنامه اصلی وزارت بهداشت و منطبق با الگوی اسلامی ایرانی در حال انجام است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماران از طریق پزشک خانواده و ثبت در پرونده الکترونیک به پزشک طرف قرار داد ارجاع می شوند و اگر بیمار از این طریق بستری شد، ۹۵ درصد هزینه هایش را دولت پرداخت می کند.

وی با بیان اینکه جمعیت زیر پوشش طرح پرونده الکترونیکی در دولت سیزدهم ۸۰ درصد افزایش یافته است، افزود: این میزان در شروع به کار دولت ۱۰ درصد جمعیت را شامل می شد که اکنون به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.