رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: باید در حوزه کشاورزی که آب زیادی لازم دارد با تغییر شیوه‌های کشت و رفتن به سمت کشاورزی مکانیزه و مدرن، مصرف بهینه آب را سرلوحه قرار دهیم و گرنه در آینده نزدیک، حوزه کشاورزی مان با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. 

کشت فراسرزمینی و مصرف بهینه آب دو دغدغه جدی حوزه کشاورزی است

به گزارش قدس خراسان، فیروز ابراهیمی در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی ( ادوات، ماشین آلات و مکانیزاسیون) مشهد اظهار کرد: خوشبختانه طرح بزرگ تولید تراکتور در استان آغاز و کارخانه آن نیز احداث شده است و امیدواریم خراسان رضوی که از قطب های صنعتی و کشاورزی کشور است، به قطب تولید تراکتور هم تبدیل شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در این راستا برخی از ماشین آلات مورد نیاز برای تولید تراکتور وارد شده است و بخشی نیز از تولیدات داخلی است.

وی بیان کرد: به زودی این طرح بسیار بزرگ در حوزه ماشین آلات کشاورزی راه اندازی می‌شود که مشخصا ساخت تراکتور و ماشین آلات و ادوات مربوطه آن را در استان شاهد خواهیم بود. 

ابراهیمی با اشاره به آن که خراسان رضوی یکی از قطب‌های بزرگ در حوزه محصولات کشاورزی است، بیان کرد: حدود ۶۰ درصد از ماشین آلات و ادوات کشاورزی کشور در خراسان رضوی تولید می‌شود و می‌توان گفت جزء برندهای مطلوب و برتر این حوزه هستیم و به طور قطع راه‌اندازی کارخانه تراکتور سازی در حوزه کشاورزی نقش بزرگی بر اقتصاد استان و استان‌های همجوار خواهد داشت.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: اگر چه در بحث زعفران بزرگترین تولید کننده زعفران دنیا هستیم و یا در تولید گندم و محصولات کشاورزی بسیاری رتبه‌های اول تا سوم کشور را داریم، در حوزه ماشین آلات کشاورزی هم بسیار سرآمدیم. 

وی تاکید کرد: لازم می‌دانم نکته ای را برای جامعه کشاورزیمان یادآور شوم که وضعیت آب در کشور بحرانی است. بخشی به دلیل بد مصرف کردن آب است و بخشی نیز به دلیل خشکسالی‌ سال‌های اخیر است. لذا باید در حوزه کشاورزی که آب زیادی لازم دارد باید با تغییر شیوه‌های کشت ورفتن به سمت کشاورزی مکانیزه و مدرن، مصرف بهینه آب را سرلوحه قرار دهیم وگرنه در آینده نزدیک، حوزه کشاورزی مان با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. 

ابراهیمی بیان کرد: ما در حوزه کشاورزی نیاز به رویکردهای جدیدتری داریم.زیرا آب را نمی‌شود تولید کرد. انتظار ما این است که به عنوان حوزه تولید، کشاورزیمان مقداری در به روز کردن نیازهای تکنیکال خودش جدیت و اهتمام بیشتری داشته باشد تا بتوانیم در بحث آب، نیازهای مردم را برطرف کنیم. 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در بحث تامین محصولات کشاورزی تاکید کرد: یکی از روش‌های کشاورزی هم کشت فرا سرزمینی است که گزینه خوبی است و امیدوارم بر روی آن نیز تمرکز کنیم. 

وی گفت: اگرچه هرسال شاهد برگزاری نمایشگاه کشاورزی و ماشین آلات هستیم اما خوشبختانه  همه ساله این نمایشگاه بهتر و به صورت تخصصی تر برگزار می‌شود. از ویژگی‌های این نمایشگاه می‌توان به تنوع، نوآوری و مشارکت بسیار بالای شرکت‌های مرتبط اشاره داشت.خوشبختانه از کشورهای دیگر نیز برای بازدید از این نمایشگاه حضور خواهند داشت که سطح این نمایشگاه را که بزرگترین نمایشگاه کشاورزی ایران است، بالاتر می‌برد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.