به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد.

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به گزارش قدس آنلاین، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه به نامه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که در آن نسبت به این قانون ابراز نگرانی کرده بود، واکنش نشان داد.

جباروف در نامه‌ای که توسط سخنگوی او منتشر شده، نوشت: باید با تاسف اشاره کنم که محتوای نامه شما نشانه‌هایی از دخالت در امور داخلی کشورمان را دارد.

قانون جدید در قرقیزستان سازمان‌هایی که پول از خارج دریافت می‌کنند را ملزم به معرفی و ثبت نام تحت عنوان «نمایندگان خارجی» می‌کند. از دیدگاه غرب این شبیه به یک قانون در روسیه است که بر اساس آن هر کسی که از خارج از روسیه "پشتیبانی" دریافت می‌کند یا از خارج از روسیه تحت "نفوذ" است ملزم به معرفی و ثبت نام خود تحت عنوان «مامور خارجی» است.

برخی از گروه‌های حقوق بشری مدعی هستند که این قانون می‌تواند مقدمه‌ای برای منع رسانه‌ها و یک روند برای عقب نشینی از اصول دموکراتیک در این کشور باشد.

رئیس جمهور قرقیزستان در این نامه تاکید کرد: ده‌ها هزار سازمان غیر دولتی وجود دارند که به صورت موفق در کشور فعالیت کرده و بسیاری فقط منابع مالی از آمریکا و اتحادیه اروپا دریافت می‌کنند.

جباروف اضافه کرد: به طور طبیعی یک مشکل در رابطه با حفظ منافع مشروع دولت قرقیزستان وجود دارد و برخی از گروه‌های تحت حمایت مالی خارجی «اغلب اطلاعات نادرست و غیرقابل اعتمادی را منتشر می‌کنند».

ماه گذشته قرقیزستان دست کم ۱۰ خبرنگار وابسته به غرب را دستگیر کرد و به تازگی نیز حکم به تعطیلی یک تارنمای خبری به آدرس Kloop.kg داده است.

جباروف در نامه خود اشاره کرد: تنها خواسته من این است که در امور داخلی کشورمان دخالت نکنید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.