عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی: به منظور استفاده از حداکثر ظرفیت سی ان جی باید به ایجاد زیرساخت های مورد نیاز بپردازیم. دوگانه سوز کردن خودروها و در نظر گرفتن جایگاه های سی ان جی کمک کننده است. واردات خودروهایی که از سال ۲۰۲۰ به این طرف تولید شده اند هم موثر است.

کاهش مصرف بنزین با دوگانه‌سوز کردن خودروها و واردات خودروهای تولید شده بعد از سال ۲۰۲۰

واقعیت این است که واردات بنزین برای کشور عدم النفع بالایی دارد و به لحاظ اقتصادی به معنای یک زیان اقتصادی تمام و کمال است. زیرا از یک طرف نفت را به صورت یک ماده ی خام صادر می کنیم و از این جا عدم النفعی داریم و در طرف مقابل، بنزین را به عنوان یک فرآورده ی نفتی وارد می کنیم و به صورت مضاعف متحمل ضرر می شویم.

رضا پدیدار
رضا پدیدار

به نظر می رسد، اگر تصمیم عاجل و صحیحی در خصوص اصلاح کیفیت خودروها اتخاذ نکنیم، در آینده ی نزدیک با مشکلات لاینحلی مواجه خواهیم شد. نظرات رضا پدیدار، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران را در خصوص لزوم اصلاح صنعت خودروسازی کشور در ادامه می خوانید.

پدیدار در خصوص فوریت اصلاح صنعت خودروسازی کشور تصریح کرد: اطلاعات و آمار بسیاری در مورد این موضوع تهیه شده است. مراکز پژوهشی متعددی روی این مسئله و اینکه حل آن چقدر به کاهش مصرف بنزین در کشور کمک می کند، کار کرده اند.

وی ادامه داد: همان طور که همه می دانیم کیفیت خودروها و بالا بودن مصرف آن ها باعث شده است که هدررفت انرژی بالایی داشته باشیم. در حالی که استاندارد مصرف بنزین در کشورهای اروپایی به ۵.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش کاهش یافته است و در کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی نهایتاً به ۷.۵ لیتر می رسد، متوسط مصرف بنزین خودروها در کشور ما به ۱۰.۵ لیتر و حتی بیشتر می رسد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: همان طور که از توضیحات بالا مشخص شد، میزان مصرف بنزین خودروها در کشور ما بسیار بالاست و برای حل این موضوع باید چاره اندیشی اساسی و عاجل داشته باشیم.

پدیدار گفت: راهکارهای متنوعی را می توان برای حل مشکل ناترازی بنزین در پیش گرفت. خودروسازها خودشان در جریان این امور هستند و می دانند که باید به اصلاح کیفیت خودروها بپردازند. این موضوع در دستور کار قرار دارد، اما باید با جدیت و فوریت بیشتری دنبال شود.

وی ادامه داد: خودروسازان باید به سمت اصلاح موتور خودروها حرکت کنند. روش های فنی باید برای اصلاح احتراق موتورهای درون سوز خودروها در دستور کار قرار بگیرد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: به منظور استفاده از حداکثر ظرفیت سی ان جی در کشور باید به ایجاد زیرساخت های مورد نیاز بپردازیم. دوگانه سوز کردن خودروها و در نظر گرفتن جایگاه های سی ان جی می تواند کمک کننده باشد.

پدیدار گفت: باید اقداماتی در راستای اصلاح فرهنگ عمومی کشور در مورد استفاده از سوخت نیز در دستور کار قرار بگیرد.  

نظر وی را در مورد فضای انحصاری صنعت خودروسازی کشور و اینکه این صنعت در شرایط گلخانه ای رشد کرده است، پرسیدیم و وی در پاسخ خاطرنشان کرد: این نظر کاملاً درست است. همان طور که بسیاری از کارشناسان مطرح می کنند، واردات خودرو می تواند بستری برای رقابتی کردن صنعت خودروسازی کشور ایجاد کند و به بهبود کیفیت خودروها بیانجامد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: خودروهایی که از سال ۲۰۲۰ به این طرف تولید شده اند، احتراق درون سوز موتور آن ها بسیار کمتر شده است. واردات این نوع خودروها به کشور می تواند بسیار کمک کننده باشد و از مصرف بی رویه ی بنزین در کشور بکاهد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.