یک کارشناس انرژی: دولت برای حل معضل یارانه پنهان انرژی باید بر روی بحث مربوط به اعطای سهمیه به نفر تمرکز کرده و در این راستا واردات اتوبوس را هر چه بیشتر در دستور کار قرار دهد. هر چقدر که می توانیم باید در راستای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی کشور قدم برداریم.

راه‌حل معضل یارانه پنهان انرژی؛ اعطای سهمیه بنزین به نفر و تقویت ناوگان عمومی

با اختصاص سهمیه بنزین به نفر، قرار نیست سهمیه کاهش پیدا کند. کماکان متناسب با میزان پیمایش به اعطای سهمیه ی بنزین به دارندگان خودرو می پردازیم. اما در یک حرکت اصلاحی به اعطای یارانه بنزین به افرادی که خودرو ندارند نیز اقدام می کنیم.

اختصاص سهمیه بنزین به نفر باعث می شود عدالت بیشتری در تخصیص یارانه ها داشته باشیم. در شرایط فعلی، کسی که بیشتر از بنزین استفاده کند، یارانه ی بیشتری می گیرد و کسانی که اصلاً خودرو ندارند از یارانه بی بهره هستند. با اختصاص بنزین به نفر، این مشکل را حل می کنیم و همگان به صورت برابر از یارانه ی انرژی بهره مند می شوند.

ما هنوز قانون بالادستی ای در خصوص اعطای سهمیه بنزین به نفر نداریم. در برنامه هفتم توسعه و قانون هدفمندی یارانه ها این موضوع آورده نشده است. مرکز پژوهش‌های مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه۱۴۰۳، پیشنهاد توزیع یارانه بنزین به افراد را ارائه کرده است.

بر اساس این پیشنهاد، دولت باید از خرداد ماه سال آینده به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر نفر، ماهانه ۱۵ لیتر سهمیه بنزین اعطا کند که این سهمیه از محل حذف سهمیه خانوارهای دارای سه خودرو و بیشتر تامین می‌شود.

طرح اعطای یارانه ی بنزین به نفر از اواخر دولت دهم و همزمان با مطرح شدن مباحث مربوط به هدفمندی یارانه ها شروع شد. قرار بود در ادامه ی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها موضوع اعطای سهمیه بنزین به افراد نیز پیش برود. اما مجلس با این روند موافقت نکرد و کار پیش نرفت.

 سید علی مرتضوی کارشناس انرژی با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه ی بنزین به نفر به لحاظ کارشناس ایده ی خوبی است، تصریح کرد: این روش به عدالت اجتماعی نزدیک است. ایده آل این است که بسته ی انرژی برای خانوارها داشته باشیم. به این ترتیب، هر فرد در جامعه سهمیه ای به لحاظ تمامی سوخت ها شامل گاز، بنزین، گازوئیل، آب، برق و... دارد که به صورت یارانه ای است و مصرف بیش تر از این حد شامل یارانه نمی شود.

وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر در حوزه ی سوخت اعمال می شود و این حامل انرژی تا میزان معینی به صورت یارانه ای به هر فرد اعطا می شود و افراد برای مصارف غیرضرور باید هزینه ی بالاتری بپردازند. این روش درستی است.

این کارشناس انرژی توضیح داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به لحاظ مقابله با قاچاق بنزین نیز می تواند کمک کننده باشد. الان خودروهایی داریم که فعال نیستند اما از کارت سوخت شان استفاده می شود. وقتی سهمیه بنزین به نفر تعلق بگیرد، جلوی این امر گرفته می شود.

وی ادامه داد: برای حل معضل یارانه پنهان انرژی باید بر روی بحث مربوط به اعطای سهمیه به نفر تمرکز کرد و راهکار حل معضل یارانه پنهان انرژی و تحقق عدالت با اعطای سهمیه بنزین و حامل‌های انرژی به نفر است. در روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر، بازار ثانویه ای تشکیل می شود که به کشف قیمت واقعی بنزین نیز منجر می شود. به این ترتیب، افرادی که می خواهند بیشتر از سهمیه ی یارانه ای از سوخت استفاده کنند، باید آن را با قیمت واقعی از دیگران بخرند. واقعیت این است که دولت وظیفه ای برای پرداخت یارانه به مصارف غیرضرور ندارد.

مرتضوی گفت: باید دولت واردات اتوبوس را تا جایی که ممکن است در دستور کار قرار دهد. هر چقدر که می توانیم باید در راستای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی کشور قدم برداریم و زمینه را برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر فراهم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.