در سومین روز از سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در بخش سرود از ابوذر روحی برای نماهنگ «فرمانده مهدی» تقدیر به عمل آمد.

تقدیر از خواننده «سلام فرمانده» در جشنواره موسیقی فجر

به گزارش قدس آنلاین، سالن کوشک هنر روز گذشته و از ساعت ۱۹ میزبان گروهای سرود «ساقی کوثر» و «عابِس» بود. در ابتدای این اجرا، مژده لواسانی (مجری مطرح صدا و سیما) به روی صحنه آمد و پس از خوش‌آمدگویی به حضار داخل سالن، از گروه پسران «ساقی کوثر» به سرپرستی جواد البرزی دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و قطعات خود را اجرا کنند.

گروه پسران «ساقی کوثر» در این اجرا قطعات «حکمتی هست»، «نسیم» و «مادر من» را اجرا کردند.

دانیال آذریان، علی اصغر زندی، سینا احمدی، محمدسبحان سلطانی، امیرعلی راشکی، مهدی سالار اسماعیلی، محمدصدرا مهدی نژاد، محمدحسین جعفری، حامد دوروزپا، پارسا امیری، سجاد عسگریان، محمدامین مهران‌خواه، امیرعلی صادق‌زاده، امیرحسین احمدی‌پور و امیررضا معارف‌وند به سرپرستی جواد البرزی اعضای گروه «ساقی کوثر» را تشکیل دادند.

 جواد البرزی سرپرست گروه سرود ساقی کوثر در گفتگویی کوتاه در مورد اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: خوشبختانه اجراهای بسیار خوبی را از هر دو گروه شاهد بودیم و به هر حال مقطع سنی اعضای گروه‌ها بر اجرای آن‌ها تأثیر می‌گذارد و بچه‌هایی که بزرگتر هستند، قدرت صدای بهتری دارند. ما در این اجرا سه قطعه اجرا کردیم که الحمدلله مورد توجه حضار داخل سالن قرار گرفت. گروه «عابِس» نیز واقعا اجراهای بسیار خوبی داشتند و به هر دو گروه خسته نباشید، می‌گویم و انشالله هر گروهی که لیاقت دارد، به عنوان گروه برتر انتخاب شود.

 وی ادامه داد: گروه «ساقی کوثر» از استان قم سومین سال فعالیت خودش را سپری می‌کند که این گروه شامل گروه دختران و پسران است. بازه سنی اعضای گروه از  ۶ تا ۲۱سال است و معمولا در هفته یک بار با اعضای گروه تمرین می‌کنیم.

البرزی در پایان در مورد اهمیت بخش سرود جشنواره موسیقی فجر افزود: در حال حاضر بخش سرود یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار در جامعه امروز است و جامعه واقعا به آن نیاز دارد و مردم طالب آن هستند.

فکر می‌کنم در سال‌های گذشته بسیاری از گروه‌های سرود که با تعداد نفرات اندکی فعالیت خودشان را شروع کردند، در حال حاضر بر تعداد نفرات آن‌ها افزوده شده و خانواده‌ها نیز راغب هستند که فرزندان خود را به سمت عضویت در گروه‌های سرود سوق بدهند و فرزندان‌شان در یک محیط فرهنگی رشد پیدا کنند که انشالله در کنار بخش سرود، در بخش‌های اجتماعی و اخلاقی آموزش ببینند.

پس از اجرای گروه «ساقی کوثر»، نوبت به اجرای گروه پسران «عابِس» رسید و مژده لواسانی از این گروه دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و قطعات خود را اجرا کنند.

گروه «عابِس» در ابتدا قطعه «مردان پولادین» را اجرا کرد.

پس از اجرای این قطعه، موزیک ویدیو تازه‌ترین اثر ابوذر روحی به نام «فرمانده مهدی» به آهنگسازی و تنظیم احسان جوادی که ورژن سوم قطعه پرطرفدار «سلام فرمانده» است، برای حضار داخل سالن پخش شد. پس از پخش این موزیک ویدیو، امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، دکتر سید محمد هاشمی (معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و ابوذر روحی (خواننده این اثر) با دعوت مژده لواسانی به روی صحنه آمدند و از ابوذر روحی با اهدای لوح یادبودی، تقدیر به عمل آمد.

 در ادامه برنامه، گروه «عابِس» قطعات «سرزمین من» و «خانه سلمان» را اجرا کرد.

 عرفان زارع، محمدحسین عربشاهی، سیدعلی حسین نژاد، سید سبحان حسین نژاد، علیرضا قاضی زاده، آرمان میرزایی، محمدجواد شوقی زاده، مهدی حکیمی، امیرحسین خوشنام، حسن خمفری پورجعفری، محمدجواد باقری، محمدحسین باقری، امیرحسین نوری‌فر، محمدسبحان احمدوند، محمدحسین محبوبی و مهدی مولایی به سرپرستی آقای حیدری اعضای گروه عابِس را تشکیل دادند.

آقای حیدری سرپرست گروه سرود «عابِس» در گفتگویی کوتاه در مورد اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: خوشبختانه اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و علی رغم اینکه تمرینات زیادی برای این اجرا نداشتیم، اما بچه‌ها بسیار عالی اجرا کردند و کاملا از اجراها راضی هستم. ضمن اینکه گروه ساقی کوثر نیز گروه خوبی بودند و امیدوارم گروهی که شایسته است، به عنوان گروه برتر معرفی شود.

وی افزود: گروه سرود «عابِس» از شهر مقدس قم حدود ۴ سال است که فعالیت خودش را آغاز کرده و در حال حاضر ۷۰ نفر عضو این گروه هستند که بازه سنی اعضای گروه از ۸ تا ۲۶ سال است. تعدادی از اعضای گروه از ابتدای فعالیت گروه همراه ما بودند و به وسیله هوش موسیقایی، ریتم و میزان فهم شعر اعضای گروه را انتخاب کردیم. ضمن اینکه تاکنون حدود ۲۰۰ قطعه به همراه اعضای گروه تولید کردیم.

حیدری در پایان در مورد اهمیت بخش سرود جشنواره موسیقی فجر نیز بیان کرد: به هر حال بخش سرود بخشی است که در سال‌های گذشته کمتر به آن پرداخته شده و جای آن در جشنواره‌های گذشته خالی بود و خوشبختانه در یکی دو سال گذشته به این بخش نیز بها داده شد و امیدوارم که در دوره‌های آینده نیز این بخش در جشنواره موسیقی فجر وجود داشته باشد تا کودکان و نوجوانان مستعد بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در حاشیه این اجرا، در مورد برگزاری بخش سرود جشنواره موسیقی فجر گفت: مسلما هدف ما تقویت سرود به‌صورت گسترده و در لایه‌های مختلف است. قطعا بخش سرود را آکادمیک‌تر خواهیم کرد و سرود را به باور اصلی خودمان که مبدأ آن جریان ساز اصلی موسیقی انقلاب اسلامی یعنی انقلاب اسلامی است، نزدیک خواهیم کرد.

وی افزود: قطعا سرود را به گروه‌های کُر و همچنین گروه‌های چند صدایی بزرگ تبدیل خواهیم کرد. این موضوع، ایده‌آلی است که برای رسیدن به آن در لایه‌های مختلف تلاش خواهیم کرد و از تمام ظرفیت‌های تشکل‌هایی همانند گروه‌های سرود مسجد، گروه‌های سرود مدرسه‌ای و گروه‌های سرود بسیج که به نوعی نهاد محور هستند و از نهادهای مردمی سرچشمه می‌گیرند، حمایت می‌کنیم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است که تمام آن‌ها را جاری، یکدست و یکپارچه کنیم و به آن‌ها دست مودت و دوستی بدهیم و به سمت اینکه از نظر مباحث نظری و علمی نیز نکات و ملاحظاتی را داشته باشیم، پیش خواهیم رفت و تا زمانی که به قله تعالی که در سرود مدنظرمان است برسیم، این راه را ادامه خواهیم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.