۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 965614

«تمامی سرزمین های اشغالی در تیررس مقاومت است.» این مورد که در ادامه نکته پیشین قابل تبیین است، نوعی چراغ سبز حزب الله به افزایش دامنه درگیری با صهیونیست ها تعبیر می شود

سخنرانی اخیر دبیر کل حزب الله لبنان به نظر نسبت به مواضع چهار ماه گذشته وی تفاوت محسوسی داشته و حاوی نکات مهمی بود. سید حسن نصرالله در بیش از 130 روز سپری شده از جنگ غزه همواره در بیان نوع استراتژی تقابلی مقاومت با رژیم صهیونیستی بر دو نکته تاکید داشت؛ نخست مشغول ساختن بخشی از توان ارتش دشمن در شمال با انجام حملات موشکی و پهپادی حزب الله و دوم ضربه متقابل به اشغالگران در حد و اندازه ای خسارتی که مقاومت در اثر تهاجم آنها متحمل می شود.

با این حال اظهارات نصرالله در مراسم گرامیداشت فرماندهان شهید در ضاحیه بیروت حاوی راهبردهایی جدیدی بود که به آن پرداخته می شود.

الف) حساسیت در مقابل خون شهروندان غیرنظامی لبنان: «حمله به غیرنظامیان را تحمل نمی‌کنیم؛ دشمن صهیونسیت تاوان ریختن خون زنان و کودکان ما را در نبطیه و الصوانه و دیگر مناطق خواهد داد.» این بخشی از اظهارات شامگاه جمعه دبیر کل حزب الله خطاب به اشغالگران بود. همانگونه که گفته شد مقاومت لبنان در چهار ماه گذشته با تعیین راهبردی مشخص در مقابل هر حمله دشمن، حمله ای هم وزن به اهداف اشغالگران تدارک دید. با این حال رژیم صهیونیستی که در جنگ غزه مقابل حماس کم آورده و از حملات دقیق حزب الله به اهداف نظامی خود به ستوه آمده، حال هدف قرار دان شهروندان لبنانی و همچنین افزایش عملیات ترور در خاک این کشور با هدف فشار بر حزب الله را به عنوان یک گزینه انتخاب کرده است. در آخرین حمله اشغالگران به جنوب لبنان هم 15 شهروند به شهادت رسیدند. با این اقدام دشمن صهیونیستی پا را از گلیم خود فراتر گذاشته و اشاره سید مقاومت هم بر همین نکته هست و اینکه حزب الله قطعا از خون بیگناهان نخواهد گذشت.

ب) دایره اهداف مقاومت دیگر فقط مراکز نظامی نیست: «دوست و دشمن خواهند فهمید که این خون با خون پاسخ داده می‌شود و نه با هدف قرار دادن مراکز و تجهیزات جاسوسی دشمن.» این جمله کلیدواژه مهم و بخشی دیگری از سخنرانی نصرالله بود. حمله به پایگاه ها و مراکز جاسوسی دشمن و در کل اهداف نظامی، طی چهار ماه گذشته در کانون حملات مقاومت قرار داشت. با این حال سید حسن صراحتا اعلام کرد از این به بعد ما صرفا بر اهداف نظامی متمرکز نخواهیم بود و این تاوان جنایات اشغالگران است. مقاومت توان موشکی قوی و دقیقی در اختیار دارد که آن‌را قادر می‌سازد که همه مناطق سرزمین های اشغالی از کریات شمونه در شمال تا بندر ایلات در جنوبی ترین منطقه را هدف قرار دهد و این یعنی دیگر جای امنی برای اشغالگران وجود نخواهد داشت.

پ) جنگ نامحدود: «تمامی سرزمین های اشغالی در تیررس مقاومت است.» این مورد که در ادامه نکته پیشین قابل تبیین است، نوعی چراغ سبز حزب الله به افزایش دامنه درگیری با صهیونیست ها تعبیر می شود. این البته پیامد سختی برای اشغالگران خواهد داشت. همین حملات ایذایی مقاومت تاکنون زمینه فرار بیش از 60 هزار صهیونیست از شهرک های شمالی سرزمین های اشغالی را به دنبال داشته و افزایش دامنه حملات قطعا چالشی بزرگ برای صهیونیست ها رغم خواهد زد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.