فیلم اسپانیایی«جامعه برفی» به کارگردانی «خوان آنتونیو بایونا» الهام گرفته از حادثه سقوط پرواز ۵۷۱ اروگوئه در سال ۱۹۷۲ در میان کوه های آند است که بازماندگانش ۷۲ روز را در شرایطی مرگبار سپری کردند و زنده ماندند.

به گزارش قدس آنلاین، این فیلم که نماینده کشور اسپانیا در اسکار ۲۰۲۴ است، بخت بالایی برای گرفتن جایزه بخش بین الملل آکادمی اسکار را دارد. درباره این حادثه در سال ۱۹۹۳ فیلم «زنده» ساخته شد و نسخه دیگری از آن واقعه در سال ۲۰۲۳ تبدیل به اثری سینمایی شد.  

فیلم جامعه برفی (Society of the Snow) درامی درباره سخت جانی آدم ها و قراردادهای اجتماعی و اخلاقی است که آدمی را به بدوی ترین شکل خودش نزدیک می کند. این فیلم براساس رمانی به همین نام نوشته پابلو ویرچی ساخته شده؛ روزنامه نگاری که دوستش یکی از بازماندگان این پرواز بود.

نگاهی به فیلم «جامعه برفی»/ تا سر حد مرگ جنگیدن برای زنده ماندن

انتخابی تکان دهنده

داستان فیلم از لحظه سقوط هواپیما و زنده ماندن بیش از نیمی از مسافران این پرواز ۴۵ نفره آغاز می شود. در ابتدا ۲۹ از سقوط جان سالم به در می برند اما در نهایت تعداد بازماندگان پس از ۷۲ روز به ۱۶ نفر می رسد.  در این فیلم علاوه بر تصاویر تکان دهنده از لحظات سقوط و نماهای لانگ شات، جزئیات میزانسن و تصاویر کلوزآپ از استیصال شخصیت ها باعث انتقال درست احساسات به مخاطب شده است.

فیلم، قصه مقاومت و جنگیدن بازماندگان برای نجات جانشان را روایت می کند. کسانی که مسئله شان تنها نداشتن آب، غذا و دارو نیست بلکه شرایط مرگبار کوهستان از سرمای شدید گرفته تا سقوط بهمن در انتظارشان است تا آنها را به کام مرگ فرو ببرد.

یکی از تکان دهنده ترین اتفاقات هولناک در فیلم، آدم خواری بازماندگان است اما کارگردان نخواسته که تصویری هولناک و قبیح از این اتفاق را نشان دهد. کشمکش شخصیت ها برای رویارویی با این اتفاق وحشتناک، مقاومت عده ای از آنها تا پای مرگ برای پرهیز از همنوع خواری و ادله عده ای دیگر برای عبور از این شرایط جانکاه، «جامعه برفی» را به درامی پرکشش و تامل برانگیز تبدیل کرده است.

نگاهی به فیلم «جامعه برفی»/ تا سر حد مرگ جنگیدن برای زنده ماندن

گرفتار در دالان مرگ

داستان فیلم از نگاه شخصیتی به نام «نوما» روایت شود که یکی از اعضای تیم راگبی سوار بر هواپیما است. اگرچه سرنوشت او در جدال با مرگ جور دیگری رقم می خورد اما نگاه این شخصیت به وقایع و مواجهه بازماندگان با شرایط خاصی که در آن قرار گرفته اند، تماشایی و جذاب است. در حالی که فیلم، ماهیت تلخ موقعیتی عجیب را مورد توجه قرار می‌دهد اما فیلمساز تلاش می کند تا پیامی از مقاومت انسان در مواجهه با مرگ و درگیری میان عقل و احساس را در شرایطی غیرقابل پیش بینی نشان دهد.

آدم هایی که در دالان تنگ و سیاه مرگ برای زنده ماندن دست و پا می زنند و در دوراهی های اخلاقی و انسانی زیادی قرار می گیرند اما این اجتماع کوچک و سرگردان، تصمیماتی می گیرند که می شود از آن برداشتهای متضاد فداکارانه و جنایتکارانه داشت!

«جامعه برفی» انعکاسی از پیچیدگی انسان در موقعیت هایی عجیب است، شرایطی که تا در آن قرار نگیرید نمی توانید قهرمانان و قربانیانش را قضاوت کنید.

نگاهی به فیلم «جامعه برفی»/ تا سر حد مرگ جنگیدن برای زنده ماندن

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.