۷۱ طرح درمانی و بهداشتی خراسان شمالی که سال ها راکد بود با تزریق سه هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبار در دولت سیزدهم جانی دوباره گرفت و ۱۱ طرح از آن نیز در آستانه بهره برداری است.

تحول در بهداشت‌ودرمان خراسان‌شمالی؛ جان دوباره به ۷۱ طرح راکد

به گزارش قدس آنلاین، گرچه شاخص های بهداشتی، درمانی خراسان شمالی پس از انقلاب اسلامی رشدی چشمگیر داشته است و با تربیت هزاران نیروهای تخصصی توانمند دیگر خبری از حضور پزشکان هندی و پاکستانی در این خطه از کشور نیست اما همچنان این استان کمبودهایی در حوزه سلامت دارد.

کمبودهایی که در قالب نبود بیمارستان برای برخی شهرستان ها و یا کمبود تجهیزات درمانی خودنمایی می کند.

هنوز خراسان شمالی شهرستانی به نام رازوجرگلان دارد که حتی از تخت بیمارستانی محروم است و مرزنشینان برای دریافت ساده ترین خدمات درمانی راهی مرکز استان و یا سایر شهرستان ها می شوند.

جدای از این بیمارستان شهرستان سملقان نیز جوابگوی نیازهای درمانی مردم این خطه نیست؛ شهرستانی که در ۴۵ کیلومتری بجنورد، دروازه غربی استان به استان های شمالی کشور محسوب می شود و بیشتر سوانح جاده ای استان نیز در این محور رخ می دهد.

این ها نمونه ای از فاصله معنادار مناطق مختلف خراسان شمالی در شاخص های بهداشتی و درمانی است که از نگاه عدالت محور دولت سیزدهم دور نمانده است و برای کم کردن این فاصله طی عملکرد دولت سه هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح های بهداشتی و درمانی تزریق شده است.

۷۱ طرح بهداشتی و درمانی در حال ساخت

معاون توسعه و مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: سه هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم برای تکمیل ۷۱ طرح بهداشتی، درمانی، آموزشی و فرهنگی استان جذب شد.

سه هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم برای تکمیل ۷۱ طرح بهداشتی، درمانی، آموزشی و فرهنگی استان جذب شد.

حسن براتی زاده می افزاید: از این تعداد؛ ۴۳ طرح بهداشتی، ۱۴ طرح درمانی، ۱۱ طرح رفاهی و فرهنگی و سه طرح نیز در حوزه آموزشی است.

وی ادامه می دهد: برخی از این طرح های بهداشتی و درمانی بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته براتی زاده؛ متراژ طرح های بهداشتی، درمانی و رفاهی در حال اجرای علوم پزشکی استان ۹۰ هزار متر مربع است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی خاطرنشان می کند: مهمترین این طرح ها بیمارستان ۶۴ تخت خوابی شهرستان مرزی رازوجرگلان و توسعه بیمارستان پورسینا آشخانه در شهرستان سملقان است.

وی می گوید: بیمارستان رازوجرگلان از نیازهای اصلی اهالی مرزنشین خراسان شمالی بود که در دولت سیزدهم وارد فاز اجرا شد و هم اکنون مرحله اسکلت بندی آن به تمام رسیده است.

براتی زاده یادآور می شود: کلنگ توسعه بیمارستان پورسینای آشخانه نیز از سال ۱۳۹۹ در گستره سه هزار و ۴۱۲ متر مربع بر زمین زده شد که باید براساس برنامه ریزی ها سال ۱۴۰۰ آماده بهره برداری می شد.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی تصریح می کندد: این طرح نیز به دلیل تزریق قطره چکانی اعتبارات راکد مانده بود اما در این دولت با تزریق اعتبارات جدید روند ساخت آن شتاب گرفت.

بیمارستان ۶۴ تختخوابی رازوجرگلان

گرچه کلنگ احداث نخستین بیمارستان در این شهرستان مرزی سال ۹۹ بر زمین زده شد و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) نیز مجری این طرح شد ولی بعد از گذشت ماه ها هنوز پیشرفتی در اجرای این پروژه درمانی رخ نداد تا اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و نگاه عدالت محورش در توزیع امکانات درمانی و با تصویب ۸۰۰ میلیارد ریال برای احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی این شهرستان در بیست و ششمین سفر استانی هیات دولت به خراسان شمالی، بار دیگر نور امید در دل مرزنشینان استان روشن شد.

در سفر دولت ۸۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر استانی به ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان مرزی راز و جرگلان مصوب شد که تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال از آن جذب شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: ۲۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل فاز اول بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان مرزی راز و جرگلان جذب شد.

براتی زاده می افزاید: این میزان اعتبار به حساب پیمانکار طرح واریز شده است و تا پایان سالجاری سعی می شود فاز نخست این پروژه درمانی تمام شود.

وی ادامه می دهد: اینک ۸۰ درصد عملیات بتن ریزی فنداسیون این پروژه به اتمام رسیده و بیش از ۵۰ درصد از عملیات ساخت اسکلت نیز به پایان رسیده است.

به گفته وی؛ این پروژه درمانی در زیربنای هفت هزار و ۷۳۰ متر مربع احداث خواهد شد.

ارتقای بیمارستان پورسینای آشخانه

کلنگ ارتقای بیمارستان پورسینا آشخانه از ۳۲ به ۶۴ تخت خواب، خردادماه ۱۳۹۹ به زمین زده شد و این طرح در گستره سه هزار و ۴۱۲ متر مربع با اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال کلید خورد که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته اواسط تابستان ۱۴۰۰ باید آماده بهره برداری شود.

اعتبار این پروژه از محل مصوبات سفر سال ۹۸ ریس جمهور به استان تامین می شد ولی این طرح به دلیل نبود اعتبار راکد مانده بود و در دولت سیزدهم با تزریق اعتبارات جدید سرعت گرفت.

طرح توسعه بیمارستان پورسینای آشخانه از ۳۲ به ۶۴ تختخوابی از سال ها پیش راکد ولی در دولت سیزدهم جان دوباره گرفت.مدیر فنی و طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: طرح توسعه بیمارستان پورسینای آشخانه از ۳۲ به ۶۴ تختخوابی از سال ها پیش آغاز شده بود اما به دلیل تزریق قطره چکانی اعتبار شاهد پیشرفتی در این طرح نبودیم.

محمود اسماعیلی می افزاید: با سفر استانی دولت و تخصیص ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار روند اجرای توسعه این طرح شدت گرفت و اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

۱۱ طرح بهداشتی آماده بهره برداری

اسماعیلی می گوید: ۱۱ طرح بهداشتی استان با بیش از ۲ هزار متر مربع طی عملکرد دولت تکمیل شده و آماده بهره برداری است.

وی ادامه می دهد: مهمترین این طرح های بهداشتی مراکز جامع سلامت در «خرتوت» مانه، «الله وردی خان» بجنورد و «بهکده رضوی» است.

مدیر فنی و طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: پیش از این ۱۶ طرح بهداشتی که شامل ۶ مرکز جامع سلامت، هشت خانه بهداشت و یک مهمانسرای پزشک و یک آزمایشگاه مرجع بهداشت حرفه ای به بهره برداری رسید.

اسماعیلی بیان می کند: جدای از این طرح های بهداشتی، ۱۴ خانه بهداشت روستایی نیز در خراسان شمالی بهسازی شد.

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون هفت هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.

در این استان یک میلیون نفری، ۳۵۰ پزشک عمومی و ۲۵۶ پزشک متخصص فعالیت دارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.