عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان گفت: باور به ضرورت تاثیرگذاری مردم برخاسته از مبانی اعتقادی است و به همین دلیل نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران تزئینی نیست.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان: نقش مردم در جمهوری اسلامی تزئینی نیست

به گزارش قدس آنلاین، عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در جمع فرماندهان و مسئولان عقیدتی - سیاسی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، به نقش مردم در شکل‌گیری و استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و اساس نظام جمهوری اسلامی ایران را چه در قانون اساسی و چه در فرمایشات و سیره رهبران انقلاب، اتکاء به مردم دانست.

وی در ادامه به تبیین مختصات نظام مردم‌سالاری دینی پرداخت و گفت: باور به ضرورت تاثیرگذاری مردم برخاسته از مبانی اعتقادی ماست و به همین دلیل نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران یک نقش تزئینی نیست.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان سپس درباره جایگاه جمهوریت و اسلامیت نظام در قانون اساسی توضیح داد: اسلامیت نظام در اصل چهارم متبلور شده است که مقرر می دارد «تمامی‏ قوانین‏ و مقررات‏ مدنی‏، جزایی‏، مالی‏، اقتصادی‏، اداری‏، فرهنگی‏، نظامی‏، سیاسی‏ و غیر اینها باید بر اساس‏ موازین‏ اسلامی‏ باشد» و بر جمهوریت نظام جمهوری اسلامی ایران نیز در اصل ششم قانون اساسی تاکید شده که مقرر می دارد «در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ امور کشور باید به‏ اتکاء آراء عمومی‏ اداره‏ شود از راه‏ انتخابات».

کدخدایی در ادامه با تاکید بر اینکه کسی نمی‌تواند منکر نارسایی‌ها و مشکلات در کشور شود، بیان داشت: البته نباید دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی را نیز نادیده بگیریم که از جمله مهم ترین این دستاوردها استقلال کشور و آزادی‌ است که در کنار حکومت اسلامی از مطالبات اصلی مردم در مبارزات انقلابی بود و به لحاظ تحقق این دستاوردها نظام جمهوری اسلامی ایران موفقیت‌های چشمگیری داشته است که ثمره مجاهدت‌های مجاهدان و خون شهدای گرانقدر است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به انتخابات پیش رو و اهمیت مشارکت مردم در آن خاطرنشان کرد: دشمنان مردم ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ گاه عداوت با نظام جمهوری اسلامی ایران را کنار نگذاشته‌اند و در این عرصه نیز تمام توان خود را به کار گرفته‌اند که با دلسرد کردن مردم، مانع تحقق مشارکت پرشور مردم در انتخابات شوند.

کدخدایی اضافه کرد: این در حالی است که شرکت در انتخابات، روش بهره‌مندی مردم از حق تعیین سرنوشت است و مردم آگاه ایران اسلامی با حضور حداکثری این توطئه دشمنان را نیز ناکام خواهند گذاشت و با انتخابی برخاسته از بصیرت، زمینه حل مشکلات کشور را فراهم می کنند.

گفتنی است؛ دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفندماه در حوزه های انتخابیه سراسر کشور برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.