قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اگر نتوانیم روح حاکم بر همه رسالت‌ها و نخ تسبیح و علة العلل را در بین همه این مسائل پیدا کنیم، پرداختن به ریز به ریز مسائل فایده نخواهد داشت

داشتن نگاه تمدنی رمز موفقیت روحانیت در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی

حجت الاسلام روح الله حریزاوی قایم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم افتتاحیه رویداد آرمان ۵ که با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از امامان مناطق هدف سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و امامان شاخص استان‌های، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مازندران، گلستان و قزوین در نمایشگاه مسجد جامعه پرداز واقع در مسجد مقدس جمکران در حال برگزاری است به تبیین اهمیت جهاد تبیین پرداخت.

وی در تشریح آیه شریفه «الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِیلِ یَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ ۚ فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» اظهار داشت: خداوند متعال در این آیات شریفه به رسالت کلیدی زنجیر زدایی می‌پردازد؛ در این آیه به ۵ رسالت برای انبیا اشاره شده و «یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ» و باز کردن قید و بندها روح حاکم بر همه این رسالت هاست.

حجت الاسلام حریزاوی خاطرنشان کرد: مسأله ما هم همین است و اگر نتوانیم روح حاکم بر همه رسالت‌ها و نخ تسبیح و علة العلل را در بین همه این مسائل پیدا کنیم، پرداختن به ریز به ریز مسائل فایده نخواهد داشت؛ چراکه مسائل به قدری متکثر و متنوع است که تمامی ندارد.

وی ادامه داد: مسأله ما فرامسأله و نظام مسائل است و باید به دنبال پیدا کردن حل المسائل باشیم؛ اگر روحانیت با این نگاه تمدنی و منظومه‌ای وارد کار شود، شاکله‌ای پیدا می‌کند و گرنه موفق نخواهد بود.

قایم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، قیام امام خمینی (ره) بر علیه نظام طاغوتی را مصداق توجه به این روح حاکم و نگاه تمدنی دانست و گفت: وقتی ایشان قیام را آغاز کردند، افراد مختلف تفسیرهای گوناگونی از این حرکت داشتند؛ اما بهترین تفسیر را خود حضرت امام (ره) داشتند که هدف از قیام خود را قیام لله دانستند و گفتند که قیام دو گونه است؛ یا برای خداست و یا برای نفس؛ اگر برای خدا قیام نکنید برای نفس قیام خواهید کرد. اگر بخواهیم قضاوتی در سیر تاریخی انبیا داشته باشیم شاید نتوانیم تک تک حرکت‌های آن بزرگواران را پیروز بدانیم ولی وقتی به سیر کلی حرکت انبیا نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که آن‌ها در این مسیر موفق بوده و پیروز شده اند.

وی ادامه داد: دلیل این پیروزی این است که در حال حاضر می‌بینیم میراث همه انبیا وجود دارد؛ اغلب جمعیت دنیا پیروان ادیان هستند و نمونه بارز آن دین اسلام است که با وجود همه دشمنی‌ها محکم ایستاده و هم اکنون نیز در حال رشد است.

امروز آن هیمنه ۷۰ ساله اسرائیل از بین رفته و دیگر احساس امنیت ندارند

قایم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به جریانات غزه و شهادت بیش از ۲۹ هزار نفر در حملات صهیونیست‌ها گفت: هر چند این اتفاقات تلخ است و برخی نیز چنین القا می‌کنند که نباید با رژیم صهیونیستی درگیر می‌شدند تا این اتفاقات بیفتد؛ ولی وقتی با نگاه تمدنی به جریانات می‌نگریم متوجه می‌شویم که آن هیمنه ۷۰ ساله اسرائیل از بین رفته و دیگر احساس امنیت ندارند.

وی با اشاره به نگاه تمدنی آیت الله بروجردی در تقویت جریان تقریب گفت: ایشان با همین نگاه و با وجود تلاش‌های وهابیت و تکفیری‌ها بر علیه شیعیان مسیر را به گونه‌ای پیش برد که در الازهر فتوا دادند فقه شیعه نیز مانند سایر فقه‌های اهل سنت مجزی است و اگر یک نفر از اهل سنت بر اساس فقه جعفری عمل کند از دین خارج نشده است.

حجت الاسلام حریزاوی با بیان اینکه نگاه تمدنی امام خمینی (ره) فراتر از تقریب بود، افزود: زمانی که حضرت امام (ره) در نجف بودند، فردی به محضر ایشان رسید و خواستار ادامه راه تقریب توسط ایشان شدند؛ اما امام (ره) در پاسخ او بر اسقاط شاه ایران تأکید کردند. همان فرد می‌گوید وقتی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، فهمیدم که نگاه امام (ره) از آیت الله بروجردی بالاتر بود؛ چراکه معتقد بودند برای پیروزی اسلام باید یک کشور اسلامی ایجاد کرد و در برابر طاغوت و غرب ایستاد.

وی با تأکید بر ضرورت پرداختن حوزه‌های علمیه به فقه النظام و فقه التمدن در کنار توضیح المسائل، گفت: در فقه النظام به مسائلی همچون فقه السیاسة، فقه الاقتصاد، فقه الأمن و این موارد می‌پردازند اما در فقه التمدن آرمان و هدف مقدس پیش‌روی ما را ترسیم می‌کند و درباره آینده بحث می‌کند. در حوزه علمیه کارهای علمی خوبی صورت گرفته است اما صرفاً با کار علمی و تتبع نمی‌توان به مقابله با فرهنگ و تمدن غربی پرداخت و نیاز به کار میدانی است.

قایم مقام سازمان تبلیغات اسلامی ورود به عرصه جهاد تبیین در مسیر مقابله با فرهنگ و تمدن غربی را امری لازم خواند و ابراز داشت: برای مبارزه با معضلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از جمله بی‌حجابی و اختلاس‌ها نیاز به جهاد تبیین داریم.

حجت الاسلام حریزاوی در پایان با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب نسبت به مشارکت و رقابت در انتخابات پیش‌رو، افزود: طبق فرمایش ایشان بانوان در این عرصه نیز تعیین کننده هستند چراکه در شناخت اشخاص و جریانات دقیق‌تر عمل می‌کنند.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.