مدیر بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان اکبر مشهد گفت: نگرانی زیادی از بابت وجود آبله‌مرغان نداشته باشیم. اینکه تعداد بستری‌ها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

نگرانی بابت شیوع آبله‌مرغان وجود ندارد

به گزارش قدس خراسان، در یکی دو روز گذشته خبری به نقل از مدیر بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان اکبر مشهد منتشر شد که به افزایش هفت برابری میزان بستری کودکان مبتلا به آبله‌مرغان در مقایسه با سال گذشته اشاره داشت؛ موضوعی که در نگاه نخست موجب نگرانی خانواده‌ها می‌شود؛ اما با تماسی که با دکتر محمدرضا کشت‌مندی در این زمینه داشتیم، مشخص شد با وجود افزایش آمار بستری‌ها در بیمارستان اکبر، جای نگرانی برای خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها وجود ندارد.

مدیر بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان اکبر مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قابل ملاحظه بستری کودکان مبتلا به آبله‌مرغان می‌تواند در آینده موجب مشکلاتی برای آن‌ها و همه‌گیری بیشتر این بیماری در میان کودکان شود، گفت: آبله‌مرغان بیماری امروز و دیروز نیست که شناختی از آن نداشته باشیم و به تازگی شیوع پیدا کرده باشد. این بیماری ویروسی سال‌هاست کودکان به ویژه در سنین ۲ تا ۱۵ سال را درگیر می‌کند. بیشتر ما نیز در کودکی به آن مبتلا شده‌ایم و معمولاً هر انسانی یک بار در طول زندگی درگیر آن می‌شود.

نگرانی بابت شیوع آبله‌مرغان وجود ندارد

محمدرضا کشت‌مندی ادامه داد: پس نگرانی زیادی از بابت وجود آبله‌مرغان نداشته باشیم. اینکه تعداد بستری‌ها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله اینکه مدل‌های جدید تهاجمی این ویروس شایع شده یا والدین، کودکانشان را پس از ابتلا دیرتر نزد پزشک می‌برند یا به واسطه زخم‌هایی که آبله‌مرغان در بافت‌های نرم بدن ایجاد می‌کند و خارش‌هایی که پس از آن دارد، شرایط  نفوذ عفونت به بافت‌های نرم فراهم شده و عفونت‌های ثانویه پس از آن به وجود می‌آید که این عوامل به بستری شدن کودکان در بیمارستان منتهی می‌شود؛ ولی این نیز جای نگرانی ندارد.

علائم و توصیه‌های پزشکی

وی با اشاره به اینکه آبله‌مرغان یک بیماری عفونی خفیف و بسیار واگیردار با نشانه‌های تب، حالت تهوع، درد شکم، خارش و سردرد است، اظهار کرد: آبله‌مرغان از طریق سرفه و عطسه فرد مبتلا به ‌راحتی به فرد دیگر سرایت می‌کند. همچنین ممکن است از طریق تماس با تاول‌ها نیز منتشر شود .این بیماری بیشتر در زمستان و بهار دیده می‌شود.

مدیر بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان اکبر با بیان اینکه علائم اولیه ممکن است مشابه یک سرماخوردگی ساده از جمله تب، خستگی و سردرد باشد، گفت: این علائم ممکن است گاهی به صورت سینه‌پهلو، التهاب مغز و عفونت‌های پوستی باکتریایی هم ظاهر شود. 

وی ادامه داد: دوره نهفتگی این بیماری ۷ تا ۲۱ روز است و معمولاً کودکان طی ۷ تا ۱۰ روز بهبود می‌یابند؛ اما در بزرگسالان این مدت ممکن است بیشتر باشد و احتمال بروز عوارض هم زیادتر است. در این مدت بیمار باید در اتاقی قرنطینه شده تا از انتقال هوایی ویروس جلوگیری شود.

دلیل تراکم بستری‌ها در بیمارستان اکبر

دکتر کشت‌مندی تأکید کرد: توصیه اکید به خانواده‌ها این است که در صورت بروز علائم آبله‌مرغان در کودکان حتماً برای درمان به پزشک مراجعه کنند. مایعات فراوان به کودک بدهند و او را تا زمان بهبودی کامل به مدرسه نفرستند؛ زیرا رعایت نکردن این مسئله می‌تواند به مبتلا شدن سایر بچه‌ها در مدرسه بینجامد.

مدیر بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان اکبر مشهد همچنین در خصوص تراکم ایجاد شده در بستری و بالا رفتن آمار کودکان مبتلا به آبله‌مرغان در این بیمارستان گفت: این بیمارستان تنها بیمارستان فوق‌تخصصی شرق کشور در زمینه پوشش بیماری کودکان است. هر تعداد کودکی که در این منطقه بیمار می‌شود، والدینش به این بیمارستان مراجعه می‌کنند. به همین دلیل نمی‌توان همه کودکان مبتلا به آبله‌مرغان را مشهدی یا حتی خراسانی دانست. از این رو نمی‌توان به سرعت آمار دقیقی از یک منطقه و میزان مبتلایانش اعلام کرد.

ابتلا در میان دانش‌آموزان، موردی است 

مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در پاسخ به این پرسش که آیا در مشهد یا استان منطقه‌ای داریم که دانش‌آموزان آن به طور خاص درگیر بیماری آبله‌مرغان باشند، گفت: شهر یا منطقه خاصی در حوزه آموزش و پرورش استان نداریم که خبر نگران‌کننده‌ای در این زمینه وجود داشته باشد.

حسین محمدزاده ادامه داد: موارد ابتلا مثل همیشه موردی بوده و در هر کلاس و مدرسه‌ای چنانچه دانش‌آموزی مبتلا شود، بلافاصله از جمع سایر دانش‌آموزان جدا می‌شود و تا بهبودی کامل اجازه حضور در مدرسه را به او نمی‌دهند. حتی برای اینکه دانش‌آموزان بستری در بیمارستان اکبر مشهد از درس و آموزش عقب نمانند، در این بیمارستان با حضور معلم، روند آموزش به دانش‌آموزان بیمار و بستری ادامه پیدا می‌کند.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.