مشاور وزیر امورخارجه و رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در استان خراسان رضوی گفت: دولت چین رسماً اعلام کرده است که استان سین کیانگ مستقیماً در ۹ حوزه مانند دانشگاهی، علمی و… می‌تواند با خراسان رضوی همکاری داشته باشد که این موضوع از عمق ارتباط بین دو کشور حکایت دارد.

همکاری ویژه خراسان رضوی و استان سین کیانگ در ۹ حوزه

به گزارش قدس خراسان، احمد معصومی فر در نشست صمیمی با اصحاب رسانه اظهار کرد: دولت چین رسماً اعلام کرده است که استان سین کیانگ این کشور مستقیماً می‌تواند در ۹ حوزه مانند دانشگاهی، علمی و… با استان خراسان رضوی همکاری داشته باشد که این موضوع از عمق ارتباط بین دو کشور حکایت دارد.

مشاور وزیر امورخارجه و رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در استان خراسان رضوی در این جلسه که به جهت تبادل نظر میان رسانه و وزارت امورخارجه صورت گرفته بود ضمن اعلام اینکه رویکردها به سمت فعال سازی دیپلماسی رسانه‌ای بیش از پیش تغییر کرده و نقش رسانه در پیشبرد اهداف والای نظام از جایگاه مهمی برخوردار است، تصریح کرد: ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و … خراسان رضوی بسیار بالاست تا جایی که وزیر امورخارجه نیز به این مهم تاکید دارد.

وی گفت: از همین رو برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا در زمینه پویا کردن این ظرفیت‌ها در شهر امام هشتم (ع) گام‌های مهمی با کمک اهالی رسانه برداریم.

نمایندگی وزارت امورخارجه در استان خراسان رضوی یک وزارت امور خارجه کوچک

معصومی فر گفت: به گفته امیر عبداللهیان نمایندگی وزارت امورخارجه در استان خراسان رضوی با توجه به ابعاد و نوع ارتباط‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته یک وزارت امورخارجه کوچک است، از همین رو به دنبال ارتقای جایگاه بین المللی مشهد هستیم و اقداماتی در این مسیر انجام شده است.

رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در استان خراسان رضوی ادامه داد: پیگیری‌های همه جانبه برای رسیدن خراسان به جایگاه واقعی خود در همه عرضه‌ها از چند ماه پیش شروع شده و به این واسطه از مهرماه سال جاری چهار هیأت سیاسی، اقتصادی، و… به کشورهای نظیر روسیه و تاجیکستان و …سفر کردند. حضور استاندار خراسان رضوی و فعالان بخش خصوصی در این هیأت‌ها نشان از توجه ویژه به موضوعات گفته شده، دارد.

وی گفت: در این میان موضوعاتی در حوزه گردشگری سلامت و زیارت پیگیری شد. چرا که می‌شود جای ۴ میلیون گردشگر و زائر خارجی که در سال از مشهد دیدن می‌کنند برنامه ریزی کرد تا تعداد بیشتری مشهد را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند که این مقوله می‌تواند به رشد اقتصادی منطقه کمک کند.

معصومی فرد بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد اقتصاد خراسان رضوی در اختیار بخش خصوصی که این آمار برتری این استان در سطح کشور را تأیید می‌کند و بر همین اساس می‌شود تحرکات اقتصادی بین المللی را بیش از پیش در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید به سمت تغییر ساختارهای موجود حرکت کنیم. در استان نباید فقط به فکر ارتباط با همسایه باشیم چرا که ظرفیت‌های اقتصادی خراسان رضوی می‌تواند نگاهی به کشورهای چین و… داشته باشد و وظیفه ما معرفی این ظرفیت‌ها به جامعه جهانی است.

چین و ارتباط ویژه با خراسان

مشاور وزیر امورخارجه گفت: از اقدامات مهمی که باید به آن در این زمینه اشاره کرد این است که دولت چین رسماً اعلام کرده است که استان سین کیانگ این کشور مستقیماً می‌تواند در ۹ حوزه مانند دانشگاهی، علمی و… با استان خراسان رضوی همکاری داشته باشد که این موضوع از عمق ارتباط بین دو کشور حکایت دارد. استانی که در آن مسلمان‌های فراوانی زندگی می‌کنند.

وی گفت: اقدام ویژه دیگری که در دستور کار قرار دارد تشکیل کارگروه امام رضا (ع) در وزارت امورخارجه است که این موضوع نیز با تدبیر آقای امیر عبدالهیان صورت گرفت. وظیفه این کارگروه این است که همه ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی مرتبط را پای کار حرم امام رضا (ع) بیاوریم چرا که محب امام هشتم در دنیا کم نداریم و باید موانع و مشکلات کنار بزنیم.

معصومی فرد افزود: در حال حاضر با ۵۰ تا ۶۰ کشور روادید دو طرفه لغو و یا به صورت یک طرفه لغو شده است. پیگیر صدور روادید زیارت هم در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد هستیم.

وی افزود: وزارت امور خارجه اخیراً تمامی سفرا ابلاغ کرده است تا قبل عزیمت به کشور محل خدمت به مشهد بیایند و ضمن زیارت شناخت ظرفیت‌ها این استان به مقصد مورد نظر بروند.چند روز پیش خدمت تولیت آستان قدس رسیدیم، ایشان از طرح ایجادشده استقبال کردند و بیان داشتند تمامی ظرفیت‌های آستان قدس در این مسیر به کار گرفته خواهد شد.

معصومی فرد ادامه داد: در حوزه تکنولوژی‌های روز و حضور سرمایه گزاری‌های خارجی هیأت‌های که به تهران می آیند، سعی کرده ایم هیأت‌ها به مشهد بیایند و سرمایه گذاری های خارجی در این استان ایجاد شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.