رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و گرجستان: قطعاً افزایش مالیات بر ارزش افزوده به بالا رفتن هزینه های تولید و در نتیجه افزایش قیمت ها می انجامد. بالا رفتن قیمت ها نیز به معنای کاهش قدرت خرید مردم است و این به معنای ضربه به تولید و رکود بیشتر است. این تصمیم مجلس و دولت، نت

فشار بیشتر بر زندگی مردم و رکود بیشتر برای تولید کشور؛ خروجی تصمیم مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳

سیده فاطمه مقیمی ضمن مخالفت با پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: با وجود هشدار کارشناسان، این موضوع در مجلس تصویب شد و شاهد افزایش مالیات بر ارزش افزوده هستیم، پیش بینی می شود که بالا رفتن هزینه های تمام شده ی تولیدات را داشته باشیم. به این ترتیب، قیمت ها افزایش می یابد و فشار مضاعفی بر اقشار ضعیف و متوسط جامعه وارد خواهد شد.

وی ادامه داد: این موضوع را باید مدنظر داشته باشیم که همیشه اقشار ضعیف جامعه بیشترین تأثیر را از تورم می گیرند و زندگی شان سخت تر می شود. در شرایط فعلی که با تورم و رکود به صورت همزمان مواجه هستیم، دولت باید به فکر راهکارهایی برای برون رفت از این شرایط باشد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و گرجستان خاطرنشان کرد: بالا بردن مالیات بر ارزش افزوده به صلاح نیست و به تورم بیش تر می انجامد. باید خط قرمز دولت، تورم باشد. هر سیاستی که به کاهش تورم می انجامد، اجرایی شود و هر سیاستی که بیم آن می رود، به تورم دامن بزند، کنار گذاشته شود.

مقیمی گفت: این ادعای دولت مبنی بر اینکه با افزایش مالیات بر ارزش افزوده قیمت کالاهای اساسی تغییر نخواهد کرد، درست نیست. اقتصاد یک کل به هم پیوسته است. نمی توانیم تغییری در یک بخش ایجاد کنیم و توقع داشته باشیم که این تغییر بر دیگر اجزای اقتصاد اثر نگذارد. قطعاً افزایش مالیات بر ارزش افزوده به بالا رفتن هزینه های تولید و در نتیجه افزایش قیمت ها می انجامد. بالا رفتن قیمت ها نیز به معنای کاهش قدرت خرید مردم است و این به معنای ضربه به تولید و رکود بیشتر است. این تصمیم مجلس و دولت، نتیجه ای جز فشار بیشتر بر زندگی مردم و رکود بیشتر برای تولید کشور به همراه ندارد

وی ادامه داد: دولت باید بر مالیات ستانی از کسانی که فرار مالیاتی دارند، متمرکز شود. سامان دادن به معافیت های مالیاتی نیز می تواند راهکار مناسبی باشد. باید بر بخش غیرشفاف اقتصاد متمرکز شویم و از اعمال فشار بر مردم و تولیدکنندگان پرهیز کنیم.

مقیمی در پایان خاطرنشان کرد: تولید بخش اصلی و مهم اقتصاد کشور است. باید از اعمال هر سیاستی که به این بخش صدمه می زند، اجتناب کنیم. در شرایط فعلی که تولید رونقی ندارد و فعالیت های مخرب و واسطه ای رواج یافته اند، باید برای تولید مشوق در نظر بگیریم، نه اینکه بر مشکلات این بخش بیافزاییم.

گفتنی است اخیراً دولت پیشنهاد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را مطرح کرد. به زعم کارشناسان، این نوع مالیات از جمله مترقی ترین انواع مالیات هاست. اما در شرایط فعلی کشور نمی توان آن را به اجرا گذاشت.به زعم کارشناسان، مالیات بر ارزش افزوده به معنی بالا رفتن هزینه های تولید است که در نهایت قدرت خرید مردم را کاهش می دهد. این اقدام به ضرر تولید هم هست. زیرا، وقتی مردم نتوانند خرید کنند، عملاً تولید با رکود مواجه می شود.

به هر حال، کارشناسان اعتقاد دارند تا زمانیکه شرایط اقتصادی کشور از رونق برخوردار نشده است، افزایش مالیات بر ارزش افزوده منطقی نیست و باید به اعمال سیاست های تسهیلی و انبساطی بپردازیم.

دولت سیزدهم به انجام اقداماتی در راستای افزایش درآمدهای غیرنفتی اش روی آورده است. هدف این است که در بودجه از اتکای صرف به نفت پرهیز کنیم و بر درآمدهای غیرنفتی متمرکز شویم.  کارشناسان و نمایندگان مجلس عموماً با این اقدام دولت موافقت دارند. اما به زعم آنان، باید افزایش درآمدها از محل مقابله با فرار مالیاتی، کشف مودیان جدید، ساماندهی معافیت های غیرضرور و تکیه بر بخش غیرشفاف اقتصاد باشد تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.