عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: در سایه فضای غیررقابتی و عدم توجه به خواسته مصرف کنندگان، صنعت خودروسازی کشور به وضعیت فعلی رسیده است. در چین شرایطی لازم است که سیاست تخریب خلاق را در صنعت خودروسازی کشور اجرایی کنیم.

لزوم اجرای سیاست تخریب خلاق در صنعت خودروسازی کشور

ایمان زنگنه، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در خصوص لزوم اصلاح صنعت خودروسازی کشور خاطرنشان کرد: این حرف درست است که پرمصرف بودن خودروهای داخلی در بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور اثرگذار بوده است. این شاخص به نوبه خودش در ایجاد این مشکل سهم دارد و باید به فکر چاره اندیشی باشیم.

وی ادامه داد: در اقتصاد مقوله ای به نام تخریب خلاق وجود دارد. تخریب فعال به این معناست که یک سری فرآیندهای منسوخ و بنگاه هایی که نتوانسته اند با تکنولوژی های روز خودشان را همراه کنند و در گردونه رقابت باقی بمانند، تخریب می شوند و جای خود را به بنگاه های جدید، به روز، نوآور و رقابتی می دهند.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: لازم است تخریب خلاق را به بسیاری از صنایع کشور و از جمله صنعت خودروسازی تسری دهیم. صنعت خودروسازی ایران، قدمتی طولانی دارد. اما این قدمت به جز زیان انباشته و مشکل آفرینی برایمان چیزی نداشته است. طی سالیان گذشته نوآوری، بهره وری و خلاقیتی را در حوزه ی خودروسازی شاهد نبوده ایم.

ایمان زنگنه
ایمان زنگنه

وی ادامه داد: در سایه فضای غیررقابتی و عدم توجه به خواسته مصرف کنندگان، صنعت خودروسازی کشور به وضعیت فعلی رسیده است. به نحوی که کیفیت خودروها به قدری پایین است که بر مشکل ناترازی بنزین دامن می زند. آلودگی هوا از دیگر عوارض خودروهایی است که در داخل کشور تولید می کنیم.

عضو انجمن  اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: نیاز به تحول در سطح مدیریتی در صنایع خودروسازی کشور داریم. نحوه فعلی مدیریت صنایع خودروسازی کشور به ایجاد زیان انباشته منجر شده و سودی برایمان نداشته است.

وی ادامه داد: واردات منطقی باید در دستور کار قرار بگیرد. حجم فعلی واردات خودرو در کشور اصلاً قابل قبول نیست و اثری در ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودروسازی کشور نخواهد داشت. نیاز است، حجم قابل قبولی خودرو وارد کشور شود و از خودروهای با کیفیت و کم مصرف استفاده کنیم.

زنگنه در پایان گفت: باید واردات خودروهایی در دستور کار باشد که بتواند به لحاظ قیمت رقیبی برای خودروهای داخلی باشد. خودروهایی که فقط دهک بالای جامعه می توانند آن ها را بخرند و قیمتش حتی با گران ترین خودروی ساخت داخل بسیار فاصله دارد، اثرگذاری ای در ایجاد انگیزه برای خودروسازان داخلی به منظور بهبود کیفیت خودروها نخواهد داشت.

گفتنی است بنزین یک کالای استراتژیک به حساب می آید و نقش مهمی در اقتصاد کشورهای ایفا می کند. به نحوی که قیمت این حامل انرژی بر روی قیمت تمامی اجناس تأثیر می گذارد.ما جزو کشورهایی هستیم که بالاترین یارانه انرژی را در جهان پرداخت می کنیم. به نظر می رسد، پرداخت یارانه روی بنزین و اعطای آن با قیمت بسیار پایین به مردم زمینه ساز بی توجهی به نحوه مصرف شده است. شاید به دلیل پایین بودن قیمت بنزین است که خودروسازان توجهی به میزان مصرف خودروها ندارند.حالا بر اثر بی توجهی به میزان مصرف به جایی رسیده ایم که روزانه بیش از کشور هند با جمعیت بالای ۱ میلیارد و نیمی مصرف بنزین داریم. در همین ارتباط، می توان به این موضوع اشاره کرد که در قانون بودجه به پیش بینی چند میلیارد دلار برای واردات بنزین مبادرت کرده ایم. این در حالی است که تا سال ۱۴۰۱ جزو صادرکنندگان بنزین بودیم!

به نظر می رسد، راه حل اساسی این است که به ارتقای کیفیت خودروها بپردازیم و حساسیتی در مورد میزان مصرف سوخت در کشور به وجود بیاوریم. به زعم کارشناسان، تا زمانی که عامل رقابت را وارد فضای خودروسازی کشور نکنیم، اتفاق مثبتی در این حوزه رخ نخواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.