مدیرکل امور مالیاتی فارس می گوید در ۱۰ ماه نخست امسال ۱۱ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان مالیات در این استان وصول شده که ۱۱ هزار و ۹۱۹ میلیارد تومان آن از خزانه‌داری کشور به خود استان برگشت داده شده و صرف امور دستگاه‌هایی می‌شود که در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند.

مالیات وصولی از مردم فارس کجا هزینه می‌شود؟
به گزارش قدس آنلاین،  مالیات نوعی از هزینه‌های اجتماعی محسوب می‌شود که مطابق قانون مردم باید به دولت بپردازند تا دولت توانایی تامین مخارج عمومی جامعه و جایگزینی این امکانات و منابع را به دست آورد.

بدون شک اگر مالیات صرف توسعه زیرساخت‌های کشور و یا استان مانند حمل و نقل عمومی، ساخت بیمارستان یا بهبود وضعیت راه‌ها شود، مردم ترغیب می‌شوند مالیات پرداخت کنند چرا که مطمئن هستند مالیات برای آنها هزینه خواهد شد.

مالیات صرف مخارج مردمی می‌شود یا کمبود بودجه دولت؟

در حال حاضر بازار داغ اخبار درآمدهای مالیاتی، این پرسش را به ذهن مردم متبادر می‌کند که مالیات پرداخت شده توسط آنها در کجا هزینه می‌شود؟

پاسخ مسئولان

مدیرکل امور مالیاتی فارس در پاسخ به این پرسش گفت: مالیات دارای ۲ نوع است که شامل مالیات مستقیم یا همان مالیات‌بردرآمد و مالیات ارزش افزوده می‌شود،‌ در بخش مالیات‌های مستقیم، مالیات صرفا به حساب خزانه واریز می‌شود اما در بخش مالیات‌های ارزش افزوده تقریبا نیمی از مالیات وصول شده بین شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و مناطق عشایری تقسیم خواهد شد.

حمیدرضا محمد ابراهیمی افزود: بخشی از مبالغی که به استان برگشت داده می‌شود به عنوان منابع درآمدی استان و به منظور پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل ادارات دولتی از طریق سازمان برنامه و بودجه در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار می‌گیرد و تنها یک رقم جزیی از مالیات وصولی به خزانه‌داری کشور واریز می‌شود.

 

مدیرکل امور مالیاتی فارس ادامه داد: البته این مبلغ جدا از مبالغ چهار درصد ارزش افزوده است که به فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و اداره‌کل عشایر برای اجرای پروژه‌های عمرانی پرداخت می‌شود.

محمد ابراهیمی گفت: مبالغی که صرف پروژه‌های عمرانی می‌شود در طول ۱۰ ماهه نخست حدود ۲هزار و ۵۰۰میلبارد تومان بوده که این مبلغ هم تسهیم شده و در اختیار دستگاه‌های مربوطه برای اجرای پروژه‌های عمرانی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۹درصد از مبلغ مالیات وصولی در استان هزینه می‌شود، گفت: بر اساس قانون بودجه بخشی از هزینه‌های استان باید از درآمدهای استانی تأمین شود و مبلغی که برای درآمدهای استانی تعریف شده هم بالغ بر ۱۳هزار میلیارد تومان است که ۹۶/۸درصد از این مبلغ باید از طریق مالیات وصول شود.

مدیرکل امور مالیاتی فارس اضافه کرد: مالیاتی که مردم پرداخت می‌کنند مجدداً به استان برمی‌گردد و این منابع درآمدی صرف امور دستگاه‌هایی می‌شود که در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند.

مالیات ابزاری برای تحرک تولید

بدون شک مالیات می‌تواند به عنوان عامل اصلی در چرخه اقتصادی استان نقش بسزایی در توسعه حوزه‌های مختلف ایفا کند و ابزاری برای تحرک تولید، توزیع عادلانه امکانات و جلوگیری از انحصار و غیررقابتی شدن بازار در تخصیص بهینه منابع باشد.

درآمدهای حاصل از مالیات می‌بایست موجبات پیشرفت استان و برقراری عدالت اجتماعی را فراهم کند، البته این پیشرفت باید ملموس باشد تا مردم هم نسبت به پرداخت به موقع مالیات ترغیب شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.