قطعا نیت آمریکا از مطرح کردن این پروژه برطرف شدن بحران و تشکیل کشور فلسطین نیست و بیشتر به جای حل مسئله به دنبال مدیریت صحنه و حاکم شدن وضعیت نه صلح و نه جنگ است؛ یعنی همان وضعیتی که طی 75 سال اخیر درباره مسئله فلسطین حاکم بوده است

نه صلح و نه جنگ، وضعیت مطلوب برای واشنگتن / چارچوب مدنظر آمریکا برای آتش‌بس در غزه در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی شد

روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت از سفر هیات صهیونیستی به قطر برای رایزنی با طرف های منطقه ای برای بحث درباره جزئیات توافق - محوریت مذاکرات پاریس - با موضوع تبادل اسرا در ازای آتش‌بس موقت در غزه خبر داد. نشریه آکسیوس اعلام کرده بود که مقامات آمریکایی، قطری و مصری در جریان نشست روز جمعه در پاریس چارچوب جدید و دقیق‌تری برای معامله تبادل اسرا را به مذاکره کنندگان اسراییلی ارائه کردند. در چارچوب به روز شده پیشنهاد شده که حماس در ازای آتش بس 6 هفته‌ای و آزادی صدها اسیر فلسطینی در تل آویو، حدود ۴۰ زندانی را آزاد کند. چارچوب آمریکا شامل بازگشت محدود آوارگان فلسطینی به شمال نوار غزه و همچنین افزایش چشمگیر دامنه ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه نیز هست.

همزمان با این تحولات، اعلام استعفای محمد اشتیه نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین به خوشبینی ها در مورد برقراری اتش بس تا پیش از ماه رمضان دامن زده است. گفته شده با این تصمیم دولت تکنوکرات جدید که ارتباطی با هیچ حزب فلسطینی نخواهد داشت و نیروهای مستقل و حرفه‌ای اداره مرحله انتقالی پس از جنگ را تا زمان برگزاری انتخابات در صورت آرام شدن اوضاع غزه برعهده خواهند داشت.

حذف حماس ایده مطلوب آمریکا

فریدون مجلسی تحلیلگر مسائل دیپلماتیک و دیپلمات پیشین در گفتگو با قدس درباره تحولات جدید و ادعای آمریکا درباره ایده تشکیل کشور فلسطین گفت: واقعیت این است که اسرائیل هیچ گاه راضی به تشکیل کشور فلسطین نیست اما در شرایط کنونی این رژیم بیشتر به دو دلیل با موضوع دو دولتی مخالفت می‌کند. نخست اینکه به هیچ عنوان ادامه حضور گروه‌های مقاومت به خصوص حماس را که تهدید جدی برای موجودیت آن است را نخواهد پذیرفت و از سویی دیگر مسئله شهرک‌هایی است که با تجاوز از مرزهای 1967 که مورد پذیرش جامعه جهانی است ایجاد شده‌اند و اگر بنا بر تشکیل کشور فلسطینی باشد باید تکلیف این شهرک‌ها که ماحصل تجاوزات این رژیم هستند مشخص شود.

مجلسی با اشاره به مطرح شدن پروژه «روز بعد از جنگ» تاکید کرد: به نظر می‌رسد آنچه در قبال تشکیل دولت فلسطین مورد قبول رژیم اشغالگر قدس واقع خواهد شد تشکیل کشور فلسطین در قامت یک دولت غیرنظامی یعنی چیزی شبیه به دولت‌های آلمان و ژاپن بعد از جنگ دوم جهانی خواهد بود. با این وصف به نظر نمی‌رسد در حکومت مدنظر آمریکا و غرب برای تشکیل کشور فلسطین جایی برای حماس و سایرگروه‌های مقاومت وجود داشته باشد و از این منظر بعید است که مورد اقبال حماس و سایر گروه‌های مقاومت واقع شود.

پشت پرده استعفای «اشتیه»

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل منطقه نیز در تحلیل علت استعفای نخست وزیر دولت خودگران فلسطین گفت: به نظر می‌رسد استعفای محمد اشتیه را باید در راستای اهداف آمریکا و غرب در قالب پروژه «روز بعد از جنگ» تحلیل و بررسی کرد؛ درواقع آنچه در پشت پرده عالم سیاست در جریان است خبر از توافقی پنهانی بین آمریکا، اروپا و برخی کشورهای عربی منطقه همچون عربستان، امارات، بحرین، اردن و مصر با اسرائیل می‌دهد.

سید افقهی افزود: این پروژه بر این مبنا استوار است که بعد از پایان جنگ در غزه که به زعم آنها با نابودی مقاومت و خلع سلاح حماس و آوارگی مردم غزه همراه خواهد بود مدیریت غزه و سایر سرزمین‌های فلسطینی چه ساز و کاری پیدا خواهد کرد. ظاهرا آنچه در قالب پروژه «روز بعد از جنگ» مدنظر  قرار گرفته بعد از استعفای دولت اشتیه، تشکیل یک دولت تکنوکرات است که بناست حماس سیاسی را هم به شرط خلع سلاح حماس نظامی در آن ادغام کنند. بنابراین به نظر می رسد استعفای اشتیه در راستای ترمیم حکومت کنونی یا بازتولیدی از حکومت محمد عباس و ریل گذاری برای تصمیم گیری برای آینده فلسطین و غزه صورت گرفته است.

پروژه روز بعد از جنگ یک بلوف سیاسی

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: پرسشی که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا با تکه تکه شدن کرانه غربی رود اردن و اتفاقاتی که در غزه رخ داد، در مقام عمل چیزی از شعار دودولتی که آمریکا، اروپا و برخی کشورهای عربی منطقه تحت عنوان آخرین راه حل برای پایان بحران فلسین سر می‌دهند باقی مانده است؟ بنابراین چگونه می‌توان کشوری تشکیل داد که نه مرز مشخصی دارد و نه زیرساخت و امکاناتی برای تشکیل یک دولت و نه مردم آن آمادگی چنین اتفاقی را دارند؟ به نظر می‌رسد این پروژه صرفا یک شعار است و از حد یک بلوف سیاسی فراتر نمی‌رود و توطئه‌ای که در پشت پرده در حال رخ دادن است نابودی و کوچ دادن مردم فلسطین است تا با پاک کردن صورت مسئله دیگر چیزی تحت عنوان مردم فلسطین و کشور فلسطین وجود نداشته باشد.

افقهی در پاسخ به این پرسش که چنین طرحی بدون موافقت حماس و گروه‌های مقاومت تا چه میزان قابلیت اجرایی شدن خواهد داشت گفت: قطعا این طرح قابلیت اجرایی شدن نخواهد داشت. امروز در حالی صحبت از پروژه روز بعد از جنگ مطرح می‌شود و برخی کشورها شمارش معکوس را برای خلع سلاح حماس آغاز کرده‌اند که علی رغم نابودی غزه و کشته شدن مردم، حماس هنوز ابتکار عمل را در غزه در دست دارد و هنوز تعداد قابل توجهی از اسرای اسرائیلی در اختیار حماس هستند، هیچ یک از اهداف نتانیاهو از آغاز جنگ تاکنون براورده نشده و مذاکرات بین حماس و طرف صهیونیستی در حالی در جریان است که حماس بر مطالبات خود پافشاری می‌کند.

کارشناس مسائل منطقه درباره نقش آمریکا در بحران کنونی غزه و مطرح شدن پروژه روز بعد از جنگ نیز تصریح کرد: قطعا نیت آمریکا از مطرح کردن این پروژه برطرف شدن بحران و تشکیل کشور فلسطین نیست و بیشتر به جای حل مسئله به دنبال مدیریت صحنه و حاکم شدن وضعیت نه صلح و نه جنگ است؛ یعنی همان وضعیتی که طی 75 سال اخیر درباره مسئله فلسطین حاکم بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.