این روزها بازار تولید و فروش چادرها و عباهای مجلسی با انواع و اقسام تزئینات از جمله گلدوزی، جواهردوزی، مخمل‌دوزی و نقاشی در مشهد داغ شده است  و فروش عبای ۱۵میلیونی و چادر ۱۱ میلیون تومانی سبب تجمل‌گرایی در حجاب شده است.

بازار داغ چادرهای میلیونی

به گزارش قدس خراسان، اینکه چه کسانی و با چه سن و اوضاع مالی مشتری این نوع تولیدات هستند، موجب شد به چند فروشگاه در مشهد سر بزنم تا از کم و کیف قیمت‌ها جویا شده و با پرس‌وجو از فروشندگان از ویژگی‌های خریداران این محصولات مطلع شوم.   

نخستین فروشگاهی که به آن سر می‌زنم، در محدوده بولوار وکیل‌آباد بوده و به تازگی چادر و عبای مجلسی تولید می‌کند. قیمت چادرهای این مجموعه که همگی با پارچه کرپ حریر ندا قطری است، از ۳میلیون و ۲۸۰ هزار تا ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان با توجه به میزان جواهردوزی‌ها متفاوت است و قیمت عباها نیز از ۳ میلیون تا ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تفاوت دارد. 

قیمت عبا و چادر ساده و بدون جواهردوزی را از فروشنده می‌پرسم که می‌گوید: ساده نداریم. 

در ادامه از او درباره سن خریداران این محصولات سؤال می‌کنم که می‌افزاید: افراد در همه سنین خریدار این چادرها و عباها هستند.

این فروشنده در ادامه عنوان می‌کند: محجبه و غیرمحجبه خریدار این مدل عباها هستند. کسانی که محجبه‌اند، بیشتر خریدار عباهای جلو بسته و کسانی که محجبه نیستند، خریدار عباهای جلوباز هستند.

با یکی از خریداران فروشگاه نیز گفت‌وگو می‌کنم و نظرش را درباره قیمت‌ چادرها و عباها می‌پرسم که می‌گوید: تا سال گذشته با کمتر از ۳ میلیون تومان هم می‌شد خرید کرد؛ اما الان قیمت‌ها خیلی گران شده و سعی می‌کنم در حد وسعم خرید کنم.

همه سنین خریدار چادر و عبای مجلسی

از این فروشگاه خارج می‌شوم و به سمت فروشگاه دیگری می‌روم که کارهای جواهردوزی آن در یک نمایشگاه ملزومات حجاب به نظرم خیلی خاص می‌آمد. این فروشگاه در محدوده خیابان راهنمایی مشهد است و تنها روی دو مدل پارچه بولگاری و حریر مخمل دبی کارهایش را ارائه می‌کند. قیمت چادر عبای عربی ساده با این جنس‌ها به ترتیب ۲میلیون و ۷۸۰ هزار و ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

قیمت چادرهای مجلسی این مزون از ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تا ۵میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. قیمت عباهای مجلسی نیز از ۳میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۷ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان متغیر است. با توجه به اینکه در این مزون کارهای سفارشی‌دوزی نیز انجام می‌شود، این ارقام می‌تواند با توجه به مدل سفارشی مشتری تغییر کند.

از فروشنده درباره سن مشتریان مزون می‌پرسم و او می‌گوید: از همه سنین خریدار این محصولات هستند.

همان دقایقی که در مزون حضور داشتم، مشتری‌های جوان و مسن هم آنجا بودند. البته مشتری‌های مسن با وسواس بیشتر به دنبال کار شدن طرح مورد نظرشان روی لباس بودند؛ اما جوان‌ترها از موجودی‌های فروشگاه پرو می‌کردند؛ چرا که بیشتر کارها جوان‌پسند بود.

به یک فروشگاه دیگر در محدوده خیابان آبکوه می‌روم و درباره جنس چادرها می‌پرسم که فروشنده می‌گوید: ما با پنج جنس سوپر کن‌کن، مونالیزا، تریزا، حریر اسود و حجاب شهرکرد کار می‌کنیم که قیمت پارچه حجاب شهرکرد مناسب‌ترین است و چادر عبایی با این جنس یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌شود.

به دلیل اینکه این فروشگاه از پارچه‌هایی با قیمت مناسب‌تر نسبت به جاهای دیگر استفاده می‌کند، بالاترین قیمت چادر عبایی مجلسی با نقاشی و جواهردوزی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.
در این فروشگاه از عباهای مجلسی و لاکچری خبری نیست و قیمت عباهای ساده از ۸۵۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان متغیر است.

فروش چادر سنتی ۶/۵ میلیون تومانی

به فروشگاه دیگری در این خیابان سر می‌زنم. در این فروشگاه به جز چادرهای عبای عربی، چادرهای سنتی ایرانی با پارچه‌های طرح‌دار و خاص نیز هست که تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
چادر عبای عربی مجلسی نیز با توجه به میزان جواهردوزی، گلدوزی و جنس پارچه استفاده شده از ۹۵۰ هزار تا ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان وجود دارد.

عبای مجلسی نیز قیمت‌های متغیری دارند و تا ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در این فروشگاه فروخته می‌شوند. جالب است که در این فروشگاه خبری از عباهای جلوباز نیست و همه عباهای مجلسی نیز پوشیده و جلوبسته هستند.

در مورد خریداران این نوع چادرها و عباها با فروشنده گفت‌وگو می‌کنم و او می‌گوید: چون در این فروشگاه بیشتر خانم‌های محجبه خریدار هستند، از این نوع عباها و چادرها کمتر استقبال می‌شود و به همین دلیل بیشتر چادرها و عباهایی که استفاده روزمره دارند، عرضه می‌کنیم.

فروش عبای ۱۵ میلیونی و چادر ۱۱ میلیون تومانی

پس از بازارگردی، سری به فضای مجازی می‌زنم. دو مورد از لاکچری‌ترین فروشگاه‌های حاضر در مشهد که عرضه کننده عبا و چادر مجلسی هستند، قیمت‌هایی به مراتب بالاتر از فروشگاه‌های حضوری دارند.

در یک مزون، عبایی که در آن مخمل‌دوزی، گلدوزی و جواهردوزی به کار رفته، با قیمت ۱۵ میلیون تومان فروخته می‌شود. در مزونی دیگر چادر عبای عربی با پارچه مخمل حریر و جواهردوزی را ۱۱میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند.

فروش ملزومات حجاب برای همه طبقات جامعه

در این زمینه با یکی از تولیدکنندگان ملزومات حجاب نیز گفت‌وگویی کردم، او می‌گوید: از همه اقشار خریدار این مدل چادرها و عباهای مجلسی هستند؛ اما تلاش می‌کنیم با پارچه‌های ارزان‌قیمت نیز تولید داشته باشیم تا قیمت تمام شده زیاد نشود. معمولاً اقشار متوسط و کم‌درآمد، بیشتر خریدار این بازه قیمتی هستند. 

وی با بیان اینکه خانم‌ها از همه سنین به ویژه جوانان خریدار چادرها و عباهای مجلسی هستند، می‌افزاید: این مدل عباها و چادرها بیشتر در مجالس و میهمانی‌ها استفاده می‌شود.

آنچه بیش از همه در بازار حجاب‌های لاکچری به چشم می‌خورد، تجمل‌گرایی است که موجب شده ملزومات حجاب نیز مانند خانه، خودرو و دیگر وسایل مایه فخرفروشی در مجالس و میهمانی‌ها شود و اساس فلسفه حجاب را که جلوگیری از تبرج است، زیر سؤال ببرد. این موضوع به طبقه اجتماعی خاصی نیز اختصاص ندارد و حتی گاهی به باحجاب یا بی‌حجاب بودن افراد منحصر نمی‌شود.

خبرنگار: فریده خسروی  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.