کارآفرین نمونه و رییس کمیسیون اشتغال و آموزش دانش بنیان کانون ملی کارآفرینی کشور ضمن ابراز گلایه از حمایت ضعیف نظام بانکی از کارآفرینان بویژه در کرمانشاه گفت که برای بانک‌های این استان شرکت دانش بنیان با دکه سیگارفروشی تفاوت ندارد.

کارآفرین نمونه: برای بانکهای کرمانشاه شرکت دانش‌بنیان با سیگار فروشی تفاوتی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، سجاد شادرام امروز  اظهار کرد: متاسفانه بانک ها دیدگاه مثبتی به شرکت های دانش بنیان ندارند چراکه به دنبال شرکت، کارگاه و یا مغازه هستند که سودش بیشتر باشد و از ارائه تسهیلات مصوبی که حق شرکت های دانش بنیان است، سر باز می زنند.

این کارآفرین که تاکنون در چند جشنواره کشوری و استانی نمونه شده است، با بیان اینکه بسیاری از شرکت های دانش بنیان کرمانشاه نوپا هستند و توانایی تامین وثایق سنگین بانکی را ندارند، افزود : بارها پیشنهاد دادیم تا سرمایه معنوی طرح، برند و گواهی ثبت اختراع شرکت های دانش بنیان را به عنوان بخشی از وثایق بانکی بپذیرند اما بانک ها قبول نمی‌کنند و شرایط سختی را برای دریافت تسهیلات بانکی در نظر میگیرند که در توان شرکت های نوپا نیست.

وی گفت: شرکت های دانش بنیان قابلیت رشد بسیاری دارند ولی بانکها به جای اینکه عاقبت و خروجی نهایی کار را در نظر بگیرند آنها را با یک کارگاه تولیدی مقایسه می کنند در حالیکه امروز بیشتر تکنولوژی روز دنیا توسط شرکت های دانش بنیان ایجاد می شود و در ایران هم پیشرفت های خوبی حاصل شده است.

وی افزود: از جنگ افزارها و موشک های جدید که با هوش مصنوعی طراحی شده تا تحولی که در صنعت ورزش و خودرو ایجاد شده است، همه اینها حاصل تفکر و ایده دانش بنیان است.

شادرام حمایت صندوق های ریسک پذیر از شرکت های دانش بنیان را ضروی دانست و افزود: انتظار می رود همانند کشورهای پیشرفته صندوق های سرمایه گذاری از شرکت های دانش بنیان حمایت کنند؛ متاسفانه وضعیت مالی صندوق نوآوری و شکوفایی کرمانشاه هم خوب نیست؛ اکنون راه اندازی یک کارخانه و ایجاد سوله و تامین آب و برق آن نیازمند حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار است اما کل موجودی صندوق کرمانشاه این مبلغ نیست.

وی با بیان اینکه برخی صندوق های نوآوری در دیگر استانها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارند، گفت: اما در کرمانشاه شرایط ضعیف تر است.

فرهنگ دانش بنیان در کرمانشاه وجود ندارد

شادرام که شرکت تحت مدیرتش به عنوان واحد نمونه کشوری هم انتخاب شده است، گفت: تکمیل زیست بوم نوآوری و فناوری استان کرمانشاه مستلزم همکاری و تعامل همه بخش های دخیل در تولید است؛ متاسفانه زیرساخت های تولید دانش بنیان در کرمانشاه وجود ندارد و این زیست بوم کامل نیست؛ شرکت های دانش بنیان هم به تنهایی نمی توانند بار سنگین تنگناها را به دوش بکشند.

وی ضمن ابراز گلایه از واردات محصولاتی که در داخل تولید می شود گفت: برخی از وزارت خانه ها محصول تولیدی ما را از کشور چین وارد می کنند در حالیکه حمایت از تولید داخل باید یک راهبرد باشد تا منجر به رونق تولید و اشتغال زایی شود اما متاسفانه حمایت از شرکت های دانش بنیان در حد شعار خلاصه شده است.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه ۵۰۰ واحد فناور فعالیت دارد که ۳۳۰ واحد زیر نظر پارک علم و فناوری هستند و ۹۲ شرکت هم از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به دریافت درجه دانش بنیان شده اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.