یکی از مقامات تایوان روز سه‌شنبه در بحبوحه افزایش تنش‌ها با پکن مدعی شد که کشتی‌های گارد ساحلی چین، وارد آب‌های جزیره کینمن شده‌اند.

تایوان مدعی ورود گارد ساحلی چین به آب‌های اطراف این جزیره شد

به گزارش قدس آنلاین، یکی از مقامات تایوان گفت: پنج کشتی گارد ساحلی چین روز دوشنبه وارد آب‌های ممنوعه یا محدود شده در اطراف جزایر کینمن تایوان شدند، اما بلافاصله پس از دریافت اخطار منطقه را ترک کردند.

گارد ساحلی چین در این ماه گشت‌زنی منظمی را در اطراف جزایر کینمن تحت کنترل تایوان، که نزدیک به سواحل چین است، آغاز کرد، پس از آنکه دو شهروند چینی در تلاش برای فرار از گارد ساحلی تایوان پس از ورود قایق‌شان به آب‌های ممنوعه جان باختند.

کوان بی لینگ، رئیس شورای امور اقیانوس تایوان، که گارد ساحلی را اداره می کند، به خبرنگاران گفت: قایق های چینی مدت کوتاهی پس از اینکه گارد ساحلی تایوان به آنها اخطار داد، منطقه را ترک کردند.

او گفت: اهمیت سیاسی این منطقه زیاد و حضور گارد ساحلی نوعی اعلام حاکمیت است.

گارد ساحلی چین که اطلاعات تماس عمومی در دسترس ندارد، هنوز اظهار نظری نکرده است.

دفتر امور تایوان چین گفت: در نشست خبری خود در روز چهارشنبه اظهار نظر خواهد کرد. اما این دفتر در ماه جاری میلادی اعلام کرده بود هیچ محدودیتی برای قایق های ماهیگیری چینی در اطراف جزیره کینمن به رسمیت نمی شناسد.

تایوان دارای یک پادگان نظامی بزرگ در کینمن است که صحنه درگیری های مکرر در اوج جنگ سرد بوده اما گارد ساحلی تایوان در آب های آن گشت می زند.

وزارت دفاع تایوان هفته گذشته اعلام کرد: نیروهای خود را در جزایر نزدیک به چین، که شامل مجمع الجزایر ماتسو در ساحل از کینمن است، تقویت نمی کند.

چیو کو-چنگ، وزیر دفاع تایوان گفت: امیدوار است آنچه در اطراف کینمن اتفاق می‌افتد تشدید نشود. وی افزود: ما نمی‌خواهیم شاهد وقوع هیچ شرایط جنگی باشیم.

گارد ساحلی تایوان گفت: شش افسر گارد ساحلی چین هفته گذشته سوار یک قایق توریستی تایوانی با ۱۱ خدمه و ۲۳ مسافر شدند تا نقشه مسیر، گواهینامه و مجوز خدمه آن را بررسی کنند و حدود نیم ساعت بعد آن را ترک کردند.

چین هیچ گونه ادعای حاکمیتی تایوان را به رسمیت نمی شناسد و با مرگ دو شهروند چینی در قایق ماهیگیری که بیش از حد به یکی از جزایر به شدت مستحکم کینمن نزدیک شده بود، تایوان را به اقدام «بدخواهانه» متهم کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.