۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 968522

وزیر اقتصاد با بیان اینکه مبارزه با فساد برنامه اصلی دولت است، از شناسایی ابربدهکاران بیمه‌ای خبر داد.

ابربدهکاران بیمه‌ای شناسایی شدند

به گزارش قدس آنلاین، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در مراسم رونمایی از سامانه مدیریت ریسک فساد این وزارتخانه، اظهار کرد: سامانه مدیریت ریسک فساد در واقع سامانه‌ای برای کاهش زمینه یا بسترهای فساد است.

وی افزود: یک اقدام مهم و سهل‌الوصول برای مبارزه با فساد، اطلاع رسانی در مورد فساد بود. رویکرد رئیس جمهور این بود که باید بتوانیم ناظر به اصلاحات واقعی امور و رو به آینده، دستاوردی برای مردم و فعالان اقتصادی داشته باشیم و نباید وقتمان را در گذشته سپری کنیم.

خاندوزی اضافه کرد: فساد که رخ می‌دهد چند بستر را درگیر می‌کند و ما باید این زمینه‌های لغزنده‌ای که باعث می‌شود تعدادی از فعالان اقتصادی دچار رفتارهای فساد و سواستفاده شوند را از بین ببریم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه یکی از محورهای فسادزا مربوط به مقررات است، افزود: بعضاً در فرایندهای اجرای قوانین و یا به دلیل در مصونیت قرار گرفتن و عدم شفافیت‌ها و تعارض منافع شاهد بروز زمینه فساد بودیم.

وی به برخی از اقدامات مبارزه با فساد اشاره کرد و ادامه داد: از جمله اقدامات مقابله با فساد حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. همچنین جلوگیری از تغییرات مستمر بخشنامه‌ها از دیگر برنامه‌های مقابله با فساد بود چراکه این امر باعث می‌شد کسانی که از رانت اطلاعاتی برخوردار بودند سودهای میلیاردی ببرند. در همین راستا در ۱۱ ماهه امسال ۱۱۹ بخشنامه صادر شد در حالی که این رقم در ۱۱ ماهه پارسال ۲۵۰ بخشنامه بود. این مدل مقرره گذاری فساد در کشور ایجاد می‌کرد. همچنین برخی از قیمت گذاری ها و سیاست‌های پولی و ارزی فسادزا بودند.

وزیر اقتصاد افزود: محور دوم مربوط یه فرایندهای اجرایی دستگاه‌ها بود که زمینه مفسدپروری را در کشور ایجاد می‌کرد؛ در همین راستا اقداماتی انجام شد که به عنوان نمونه همین که فرایندهای اخذ مجوز از دستگاه‌های کشور در قالب درگاه ملی انجام می‌شود یعنی بسترهای بروز فساد جمع می‌شود. تاکنون نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مجوز کسب و کار صادر شده از درگاه ملی وجود دارد. بنابراین نزدیک به ۱۰ میلیون فرصت فساد فقط از طریق پیاده سازی درگاه ملی مجوز خشکانده شده است.

وی اضافه کرد: همچنین با مفاسدی که دولت‌های قبل در حوزه مالیاتی مواجه بودند را بدون تعارف برخورد می‌کنیم. امروز همه اوراق مالیاتی از طریق پورتال رسمی سازمان امور مالیاتی به مودیان ابلاغ می‌شود و برای دریافت و اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی و… نیاز به حضور فیزیکی مودی نیست که همین امر جلوی فسادهای مالی را می‌گیرد. امروز ۷۵ درصد گواهی عدم بدهی مالیاتی به صورت سیستمی صادر می‌شود.

خاندوزی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم که تا پایان دولت در هیچ یک از فرایندهای مالیات ستانی نیاز به حضور مودی نباشد.

وی با بیان اینکه در مورد بروز فساد در گمرک حرف و حدیث زیادی بود، گفت: در مورد بخش مهمی از ارزش‌های گمرکی سامانه گمرک شفاف شد؛ به عنوان نمونه تمام صورت جلساتی که برای تعیین ارزش گمرکی تک تک قطعات، ماشین آلات و… در سامانه گمرک بارگذاری کردیم تا همه ببینند.

خاندوزی ادامه داد: همچنین سازمان اموال تملیکی از تاریکخانه خارج شد و انبارها ساماندهی شده و فروش‌ها به صورت آنلاین انجام

وزیر اموز اقتصادی و دارایی اضافه کرد: ابربدهکاران بیمه‌ای شناسایی شدند و به همه شرکت‌های بیمه‌ای دستور داده شد که این افراد را شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه هر قدر برای مبارزه با فساد انرژی می‌گذاریم شاهد ده‌ها برابر ثمره آن خواهیم بود، گفت: امیدواریم در روز پایان خدمت در وزارت اقتصاد زمینه و بستر پاک‌تری را برای آیندگان به ارث بگذاریم تا فساد پرریسک تر و پرهزینه تر شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.