تینا میرکریمی می گوید: در این کتاب‌ها از شادی‌ها، رنج‌ها و تعلقات خاطر زندگی شهیدان گفته شده و فکر می‌کنم اگر مخاطبان می‌خواهند درباره زندگی‌هایی بدانند که هم شیرین هستند و هم خاطره‌انگیز، می‌توانند این کتاب‌ها را بشنوند و لذت ببرند.

روایت‌هایی عاشقانه از زندگی قهرمانان این سرزمین/ با قصه‌های زلال و پاک همسران شهدا زندگی کردم

به گزارش گروه فرهنگی قدس، به تازگی ۳۴ جلد از کتاب‌های «نیمه پنهان ماه» به تهیه‌کنندگی تینا میرکریمی به کتاب صوتی تبدیل و از آن رونمایی شده است. این مجموعه کتاب‌ها کاری از انتشارات روایت فتح و درباره همسران شهدا از جمله شهیدان دکتر چمران، ابراهیم همت، حمید باکری، مهدی باکری، مهدی زین‌الدین و... است. میرکریمی از گویندگان و گزارشگران رادیو که در حوزه رسانه نیز مشغول فعالیت است در زمینه کتاب صوتی هم دستی بر آتش دارد. او در ابتدا کار خود را به عنوان گوینده آغاز کرد و در ادامه در حوزه تهیه‌کنندگی کتاب صوتی هم فعالیت خود را ادامه داد و چند سالی است که برای ناشران مختلف در حوزه‌های گوناگون همچون ادبیات دفاع مقدس کتاب‌های متنوعی را صوتی کرده است. میرکریمی در تازه‌ترین فعالیت خود تهیه‌کنندگی کتاب‌های مجموعه «نیمه پنهان ماه» را بر عهده داشته که به همین بهانه با او درباره ویژگی‌های کتاب صوتی، فرایند تولید، چالش‌های پیش روی آن و تازه‌ترین پروژه‌اش گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

میرکریمی درباره ایده خوانش این کتاب‌ها و چگونگی پیوستن به این پروژه می‌گوید: اوایل دهه ۹۰ برای پژوهش فیلم مستندی درباره زندگی شهید عبادیان و همسرش که قرار بود توسط بخش مستند روایت فتح ساخته شود، سفری به مشهد داشتم و با خانم قدسیه بهرامی، همسر شهید عبادیان دیدار کردم که بخشی از زندگی ایشان در جلد دهم «نیمه پنهان ماه» نوشته شده است. دیداری بسیار شیرین که خاطره‌اش هیچ گاه از قلب و ذهنم بیرون نرفت. متأسفانه آن فیلم ساخته نشد، اما این فکر و حسرت همیشه همراهم بود که ای کاش این فیلم به سرانجام می‌رسید و روایت‌های ایشان در قاب تصویر هم جلوه‌ای دیگر می‌یافت. تا اینکه بهار امسال از طریق دوستی متوجه شدم خانم بهرامی به علت بیماری کرونا در سال ۱۳۹۹ درگذشته‌ است و من بی‌اطلاع بودم. آن زمان به این فکر کردم که چطور می‌شود نام ایشان را بار دیگر مطرح کرد و به نظرم رسید می‌توانم کتاب زندگی ایشان را صوتی کنم. این پیشنهاد را با مجموعه روایت فتح مطرح کردم تا جلد ۱۰ این مجموعه را صوتی کنم و آن‌ها آمادگی خود را برای صوتی کردن هر ۳۴ جلد این کتاب‌ها اعلام کردند و این گونه بود که قسمت شد تا من همه کتاب‌های این مجموعه را دست بگیرم.

روایت‌هایی عاشقانه از زندگی قهرمانان این سرزمین/ با قصه‌های زلال و پاک همسران شهدا زندگی کردم

واگویه‌هایی از زندگی شخصی شهیدان و فرماندهان جنگ

وی با اشاره به مضمون کتاب نیمه پنهان ماه تأکید می‌کند: این مجموعه، کتاب‌هایی بسیار قدیمی و نام‌آشنا در انتشارات روایت فتح هستند که نخستین جلد آن سال ۱۳۷۸ منتشر و آخرین نسخه آن در سال ۱۳۹۷ به چاپ رسیده و در سال‌های مختلف نیز بسیار دیده و خوانده شده‌اند؛ هر کدام از این کتاب‌ها زندگی‌نامه یکی از شهدا را با نگاه همسرانشان روایت می‌کند. به نظرم نیمه پنهان ماه مجموعه بسیار متفاوتی است چون واگویه‌هایی از زندگی شخصی شهیدان و فرماندهان جنگ را پیش چشمانمان می‌گذارد؛ افرادی که شاید نام آن‌ها را بسیار شنیده باشیم اما از روابط عاطفی و خانوادگی آن‌ها کمتر می‌دانیم و حالا این کتاب‌ها درباره زندگی آن‌هاست و به عاشقانه‌هایشان، نگرششان به زندگی و ارتباط با همسر و فرزندان و نزدیکانشان پرداخته شده است. این کتاب‌ها سراسر عشق، غیرت، جوانمردی و مهربانی است و بسیار لطیف نوشته شده‌اند و همین موضوع یکی از ویژگی‌های ارزشمند این کتاب‌هاست که خوانش آن را برای مخاطبان شیرین می‌کند و روایت همسرانه‌ای از زندگی قهرمانان سرزمینمان را رقم می‌زند.

میرکریمی در ادامه می‌افزاید: به نسبت جذابیت نسخه‌های فیزیکی این مجموعه، نسخه‌های صوتی آن‌ها هم می‌تواند برای شنوندگان جذاب باشد، زیرا روایت‌ها از کاغذ بیرون آمده و با حس و حال گویندگان مختلف به نسخه صوتی تبدیل شده است. تلاش کردم تا کسانی که علاقه‌مند به کتاب‌های صوتی هستند این کتاب‌ها را با صداهای متفاوتی بشنوند تا بتوانند این متن‌ها را برای خودشان تصویرسازی کنند.

روایت‌هایی عاشقانه از زندگی قهرمانان این سرزمین/ با قصه‌های زلال و پاک همسران شهدا زندگی کردم

چالش‌های تولید کتاب صوتی

این گوینده رادیو درباره فرایند تولید کتاب‌های صوتی و مسائلی که طی کار با آن روبه‌رو است، می‌گوید: تولید کتاب‌های صوتی فرایند دشواری است و چند مرحله دارد؛ نخست اینکه باید گویندگان مناسب انتخاب شوند و در مرحله بعد ضبط در استودیو و سپس تدوین خوب از اهمیت بسیاری برخوردار است و همچنین باید موسیقی‌های مناسبی برای هر متن برگزید تا حس قصه، بهتر به مخاطب منتقل شود. تمام این مراحل زمانبر است، چنان که ما این مجموعه را در بازه زمانی کمتر از سه ماه تولید کردیم، در حالی که فرایند تولید این کتاب‌ها دست‌کم ۶ماه زمان می‌طلبید و من با تلاش شبانه‌روزی این مجموعه را در این مدت آماده کردم.

به گفته این تهیه‌کننده؛ در تولید این کتاب‌ها، ۲۱ گوینده و ۶ تدوینگر حضور داشتند. تعدادی از گوینده‌ها از جمله گویندگان نام‌آشنای رادیو هستند و بخشی دیگر نیز فعالیت خوانش کتاب صوتی انجام می‌دهند و تدوینگرانی همچون بهنام کلاه‌بخش، نسترن نجاران، زهره سربازی، ندا حاجی اسماعیلی و متین فیروزی به همراه خودم تدوین را انجام دادیم. البته سه جلد از این کتاب‌ها نیز توسط خودم خوانده و به نسخه صوتی تبدیل شد که شامل زندگی‌نامه شهیدان رهبر، صبوری و رستگار است. کتاب شهید کاظم رستگار طولانی‌ترین کتاب این مجموعه است و بیش از هفت ساعت زمان دارد و خوانش این جلد برای من تجربه‌ای متفاوت در خوانش کتاب‌های صوتی بود.

گوینده‌ای که بتواند خوب کتاب بخواند بسیار کم است

میرکریمی درباره چالش‌های تولید کتاب صوتی اظهار می‌کند: گوینده بسیار است اما گوینده‌ای که بتواند خوب کتاب بخواند بسیار کم است چون به نظرم کتاب خواندن یک شاخه جدا در گویندگی است و مخاطب روی کلام و صدای گوینده بسیار متمرکز است، به همین دلیل فراز و نشیب کلام و داشتن لحن مناسب و حفظ پیوستگی لحن در جلسه‌های متفاوت ضبط، کار را پیچیده می‌کند و صبر و انرژی بسیاری می‌طلبد. البته عده‌ای از دور فکر می‌کنند بسیار ساده است اما این طور نیست و معتقدم یادگیری این موضوع حتی نیازمند دوره‌های آموزشی است، در کنار این موضوع باید گفت تدوین مناسب هم به جذابیت و شنیدنی‌تر شدن کتاب‌های صوتی کمک می‌کند.

این گوینده در واکنش به اینکه آیا کتاب‌های صوتی می‌توانند جایگزینی برای نسخه‌های کاغذی باشند، تأکید می‌کند: به نظرم کتاب‌های فیزیکی جایگاه خودشان را دارند و این جایگاه تغییرناپذیر است. هر چند این روزها کتاب‌های صوتی هم طرفداران ویژه‌ای دارند و اگر کتاب‌های صوتی به خوبی در بازار نشر معرفی شوند قطعاً می‌توانند مخاطبان خودشان را نیز پیدا کنند.

حس و حالی که زمان ضبط کتاب بر گروه حاکم بود

روایت‌هایی عاشقانه از زندگی قهرمانان این سرزمین/ با قصه‌های زلال و پاک همسران شهدا زندگی کردم

تهیه‌کننده این مجموعه کتاب‌های صوتی در پایان درباره اینکه چه کسانی مخاطبان اصلی نیمه پنهان ماه هستند، این طور می‌گوید: مخاطب هدف این مجموعه می‌توانند عموم مردم باشند و اگر افرادی علاقه‌مندند روایت‌های عاشقانه‌ای از زندگی قهرمانان این سرزمین بشنوند می‌توانند این کتاب‌ها را بخوانند یا بشنوند. این روایت‌ها بسیار شیرین و تأثیرگذارند و در بسیاری از مواقع برای من و گروه گویندگانم در زمان ضبط این قصه‌ها در استودیو حس و حال خاصی حاصل می‌شد که مجبور می‌شدیم گاهی برای زمان کوتاهی ضبط را متوقف کنیم تا گویندگان حال روحی خود را بازیابی کنند. در این کتاب‌ها از شادی‌ها، رنج‌ها و تعلقات خاطر زندگی شهیدان گفته شده و فکر می‌کنم اگر مخاطبان می‌خواهند درباره زندگی‌هایی بدانند که هم شیرین هستند و هم خاطره‌انگیز، می‌توانند این کتاب‌ها را بشنوند و لذت ببرند. من این کار را با تمام عشق و علاقه‌ام و بدون هیچ چشمداشتی انجام دادم و تلاشم این بوده خدمت کوچکی برای زنده نگه داشتن یاد و نام قهرمانان و پهلوانان این سرزمین انجام دهم؛ کسانی که نباید بگذاریم گذر زمان نام و یادشان را کمرنگ کند و به خاطراتشان رنگ فراموشی بزند. آن‌ها عاشق مردمشان بودند و با همین علاقه وجود خود را برای حفظ سرزمینشان فدا کردند. در پایان تمامی تلاش‌های این مدت را با همه وجود به خانواده‌های شهدا تقدیم می‌کنم و دستبوس تمامی همسرانی هستم که حدود سه ماه با قصه‌های زلال و پاکشان زندگی کردم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.