هلال احمر فلسطین اعلام کرد بیش از ۱۰ هزار کودک در نوار غزه از آثار و پیامدهای گرسنگی رنج می‌برند.تداوم شرایط جنگی و محاصره همه جانبه به بدتر شدن وضعیت بحرانی کودکان غزه منجر شده است

قحطی قطعی در کمین یک چهارم مردم غزه / بیش از ۱۰ هزار کودک فلسطینی از پیامدهای گرسنگی شدید رنج می‌برند

در ادامه فاجعه انسانی حاصل از حملات بی امان اشغالگران صهیونیست به باریکه غزه و محاصره این جغرافیای کوچک 40 کیلومتری، منابع فلسطینی از جان باختن دو نوزاد شیرخواره در بیمارستان کمال عدوان بر اثر سوء تغذیه شدید خبر دادند. این اتفاق تلخ در حالی رغم خورد که هلال احمر فلسطین دیروز اعلام کرد بیش از ۱۰ هزار کودک در نوار غزه از آثار و پیامدهای گرسنگی رنج می‌برند. این نهاد همچنین درباره تداوم شرایط جنگی و محاصره همه جانبه هشدار داده و تاکید کرده است که این رخدادها به بدتر شدن وضعیت بحرانی کودکان غزه منجر می‌شود.

غزه در یک قدمی قحطی

روز گذشته آژانس کودکان سازمان ملل متحد نیز درباره وضعیت فوق بحرانی غزه به ویژه در موضوع کمبود شدید مواد غذایی برای کودکان فلسطینی، بیانیه ای صادر کرد. یونیسف تاکید کرد که بعد از گذشت بیش از ۴ ماه از جنگ، یک میلیون کودک در غزه امنیت غذایی ندارند. طبق این گزارش بیش از ۹۵ درصد خانواده‌های فلسطینی وعده‌های غذایی بزرگسالان را کاهش دادند تا کودکان بتوانند به مقدار غذای بیشتری دست پیدا کنند. یونیسف پیشنهاد داده که فورا کمک‌های بشردوستانه به شیوه‌ای امن و بدون قید و شرط به دست فلسطینیان در هر نقطه از نوار غزه برسد.

رژیم صهیونیستی چندی پیش آژانس کار و امداد سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی را به دست داشتن در عملیات طوفان الاقصی متهم کرد. در پی آن بیش از 10 کشور غربی به سردمداری آمریکا در موجی هماهنگ کمک ها به آنروا را تعلیق کردند، اقدامی که به اذعان تحلیلگران در میانه جنگ و نیاز بیشتر مردم به همراهی جهانی می تواند به فاجعه در غزه ختم شود.

رامش راجاسینگهام»، مدیر هماهنگی دفتر سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه سه‌شنبه در نشست شورای امنیت ضمن اشاره به این مسئله اعلام کرد که حداقل ۵۷۶ هزار نفر در نوار غزه در یک قدمی قحطی قطعی قرار دارند. به گفته این مقام سازمان ملل، این تعداد افراد برابر یک چهارم جمعیت غزه است. وی افزود: «تا زمانی که جنگ و خطر گسترش آن به مناطق پرجمعیت جنوب غزه ادامه داشته باشد، نمی‌توان به بهبود اوضاع امیدوار بود، چون در حال حاضر از هر ۶ کودک زیر دو سال در شمال غزه، یک کودک دچار سو تغذیه حاد است و عملاً تمام جمعیت ۲.۳ میلیون نفری در نوار غزه برای زنده ماندن به کمک‌های غذایی نیاز دارند، اما این کمک‌ها بسیار ناکافی و محدود هستند.»

از ۲۳ ژانویه هیچ کمکی به شمال غزه نرسیده

پیشتر «ینس لرکه» سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد از حملات عمدی رژیم صهیونیستی به کاروان‌های کمک رسانی و ازار و اذیت امدادگران در غزه خبر داده بود. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل نیز در جریان کنفرانسی مطبوعاتی با بیان اینکه هیچ کاروان بشردوستانه سازمان ملل از ۲۳ ژانویه (3 بهمن) تاکنون نتوانسته به شمال غزه برسد گفت، برخی از مسائلی که باعث دشواری ارسال کمک‌های بشردوستانه می‌شود عدم برقراری آتش‌بس بشردوستانه، تداوم درگیری بدون رعایت قوانین بین‌المللی و برهم زدن نظم عمومی است.

اوضاع انسانی اسفبار در غزه موضع گیری روسیه علیه غرب به عنوان همدست جنایات اشغالگران صهیونیست را به دنبال داشت. «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه بامداد چهارشنبه در نشست شورای امنیت در حمله تند لفظی، آمریکا را عامل شهادت ۳۰ هزار نفر از ساکنان باریکه غزه اعلام کرد و گفت: واشنگتن با ممانعت از تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس باعث کشتار شده است». وی با طرح این پرسش که «آیا غرب واقعا نگران کودکان غزه است؟! افزود: کودکان غزه برای اتحادیه اروپا که مدعی دفاع از حقوق بشر است، کمترین اهمیت را نیز ندارند». نبنزیا اظهار داشت: «گرسنگی شدید در نوار غزه بیش از هر جای دیگری در جهان بیداد می‌کند. ۹۰ درصد کودکان زیر پنج سال از کمبود غذا رنج می‌برند. اما آمریکا و انگلیس در مورد استفاده اسرائیل از گرسنگی به عنوان سلاح در جنگ غزه صحبتی نکردند.».

سه شنبه نیز اشرف القدره سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه طی سخنانی اعلام کرد که شمال این باریکه به معنی واقعی کلمه با قحطی دست و پنجه نرم می‌کند. القدره افزود: ده‌ها نفر به دلیل بی‌آبی و خشکی بدن به بیمارستان‌های ما در شمال نوار غزه مراجعه کرده‌اند. باریکه غزه با قحطی و گرسنگی روزافزون مواجه است و این قحطی روزافزون می‌تواند جان هزاران نفر از هم‌وطنان ما را بستاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.