چندی پیش محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در قرارگاه امنیت غذایی اعلام کرد «جوجه‌ریزی در بهمن از ۱۵۱ میلیون قطعه عبور کرد» که به گفته فعالان این حوزه، این میزان جوجه‌ریزی، بسیار فراتر از نیاز کشور است.

نگرانی تولیدکنندگان از رکوردزنی جوجه‌ریزی

به گزارش قدس آنلاین، به‌همین منظور تولید مازاد نیاز، نگرانی تولیدکنندگان را به‌دنبال داشته، چراکه در حال حاضر هم تولیدکننده مرغ در وضعیت زیان‌دهی است، بنابراین زمانی که میزان تولید از حدی بیشتر می‌شود باتوجه به‌اینکه صادرات هم نداریم، قیمت در داخل را کاهش داده و در نهایت ضرر مرغداران را به‌دنبال دارد.

به گفته برخی فعالان این حوزه، صادرات یکی از راهکارهایی است که دولت می‌تواند با بهره‌گیری از آن جلو ضرر تولیدکننده را بگیرد، هرچند برخی دیگر حتی صادرات را هم چاره مشکل نمی‌دانند و تأکید دارند در شرایط فعلی، صادرات به‌صرفه نیست.

به‌صورت کلی ایران جزو ۱۰ کشور برتر تولید گوشت مرغ در دنیاست، اگرچه تا پیش از این رتبه هفتم تولید در دنیا را داشت، اما باوجود این ظرفیت بالا در تولید، طی دو سال گذشته دولت دو بار مجوز واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار و مرغ را صادر کرده که این امر نشان می‌دهد، مسئولان نتوانسته‌اند از این ظرفیت بالای تولید بهره بگیرند، بنابراین ظرفیت بالای صنعت طیور می‌طلبد که پیش از گذشتن کار از کار، دولت فکری به‌حال آن کند، چراکه درصورت ادامه ضرردهی تولیدکننده، نه‌تنها این صنعت را از دست می‌دهیم و تبدیل به ‌واردکننده در این حوزه می‌شویم، بلکه در نهایت مصرف‌کننده هم متضرر می‌شود.

جوجه‌ریزی در سه ماهه اخیر بی‌سابقه بوده است
علی ابراهیمی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در گفت‌وگو با قدس ضمن بیان اینکه در سه ماه گذشته جوجه‌ریزی بی‌سابقه بوده است، گفت: به‌طور کلی در این سه ماه، ماهانه ۱۵۰ تا ۱۵۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده، بنابراین کمبودی در بازار گوشت مرغ وجود ندارد. همچنین با توجه به برآوردی که از بازار وجود دارد سال آینده هم ماهانه بین ۱۵۰ تا ۱۵۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام خواهد شد.

وی گرانی گوشت قرمز را عامل افزایش تقاضا در بازار مرغ دانست و ادامه داد: البته این موضوع تنها مربوط به ‌کشور ما نبوده و بازار تقاضای این محصول در جهان رو به ‌افزایش است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در ادامه برنامه‌ریزی لازم و حساب شده برای جمع‌آوری مرغ مازاد بازار در قالب صادرات و تأمین ذخایر را عاملی در مسیر بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های صنعت پرورش طیور و همچنین عامل تداوم تولید خواند و خاطرنشان کرد: با افزایش تولید و نبود بازار مصرف بی‌تردید شاهد کاهش قیمت   و ضرر و زیان مرغداران خواهیم بود که تأثیر منفی بر تولید خواهد داشت و کشور را وابسته به ‌واردات خواهد کرد، بنابراین در این شرایط باید برای صادرات برنامه‌ریزی کرد.

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به‌اینکه برآورد و پیش‌بینی‌های لازم برای ایام رمضان و نوروز انجام شده و نگرانی در تأمین گوشت مرغ در این ایام وجود ندارد، گفت: در حال حاضر آمار تولید نسبت به‌مصرف بالاتر است و باید مرغ مازاد موجود از سطح بازار جمع‌آوری شود.

وی درباره فاصله قیمت بازار تا نرخ مصوب گوشت مرغ هم ابراز کرد: اردیبهشت قیمت مصوب ۷۳ هزار تومان اعلام شد در حالی که قیمت جوجه یک‌روزه و نهاده‌های دامی در طول سال روند افزایشی داشتند. باید به ‌این نکته توجه کرد که اصرار به ‌پایین نگه داشتن قیمت‌ها سبب ضرر و زیان به ‌تولید می‌شود.

مرغداران هم‌اکنون زیانده هستند
همچنین ولی‌الله کاشکی، تولیدکننده مرغ در گفت‌وگو با قدس ضمن ابراز گلایه از وضعیت موجود در صنعت مرغ و بی‌توجهی دولت به ‌حل مشکلات این صنعت، ابراز کرد: در حال حاضر قیمت مرغ زنده برای مصرف‌کننده ۶۵ هزار تومان تمام می‌شود، اما در بازار از تولیدکننده ۵۵هزار تومان خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه سیاست دولت این است که با استفاده از مرغ، مشکلات مردم را مرتفع کند، افزود: چنانچه بررسی کنید هر کدام از مرغداران ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان سرمایه خود را در این کار هزینه کرده‌اند و مجبورند به‌ امید آینده بهتر در این حرفه بمانند، اما متأسفانه در هر دولت اوضاع مرغداران بدتر از گذشته می‌شود و به‌دلیل نبود برنامه منسجم و صحیح در دولت، اغلب مرغداران به‌ بانک‌ها مقروض‌اند.

مدیرعامل سابق اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی اضافه کرد: نیاز سالانه ما به ‌مرغ حدود ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه است و امروز مشاهده می‌کنید که بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی شده است؛ نگاه دولت این است که این میزان جوجه‌ریزی کند تا مردم شب عید با مشکل مواجه نشوند، اما توجهی به ‌تولیدکننده ندارد که افزایش بی‌برنامه میزان جوجه‌ریزی، قیمت‌ها را به ‌صورت بی‌ضابطه کاهش می‌دهد و مرغدار را متضرر می‌کند.

تولید گران، قیمت‌گذاری دستوری
کاشکی در ادامه سخنان خود صادرات را هم راهکار موضوع ندانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه تولید مرغ در کشور گران‌تر از مابقی کشورها تمام می‌شود و طبیعی است که در این شرایط صادرات صرفه اقتصادی ندارد، هرچند باید به ‌حضور قدرتمند ترکیه هم در بازارهای همسایه اشاره کرد.

وی گفت: دولت باید ضمن برنامه‌ریزی به ‌مرغداران اعلام کند به ‌جای ۶ تا ۷ دوره جوجه‌ریزی، این میزان را به‌ چهار دوره کاهش دهند تا افزایش تعداد جوجه موجب کاهش غیرمعمول قیمت‌ها و ضرردهی مرغداران نشود.

مدیرعامل سابق اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی با بیان اینکه دولت از توان و ظرفیت اتحادیه‌ها برای رفع این مشکل بهره نمی‌برد، تصریح کرد: در طول ۳۰ سال گذشته به‌‎قدری صنعت مرغداری رشد کرده که دو برابر نیاز داخل ظرفیت تولید داریم که این می‌طلبد دولت با یک برنامه‌ریزی مدون و با کمک اتحادیه‌های سراسر کشور این ظرفیت را به‌گونه‌ای مدیریت کند که نه مرغدار متضرر شود نه مصرف‌کننده. کاشکی در پایان با تأکید بر اینکه کاهش تعداد دوره‌های جوجه‌ریزی، کمبود مرغ در کشور را به‌دنبال ندارد، قیمت‌گذاری دستوری را هم آفت دیگر تولید دانست.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.