یک کارشناس اقتصادی سیاست ها و اقدامات خوب دولت و بخش خصوصی را عامل رشد شرکت های صنعتی بورسی در چند ماه از سال ۱۴۰۲ عنوان کرد. 

دلیل رشد شرکت های صنعتی بورسی در چند ماه از سال ۱۴۰۲ چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، مرداد ماه امسال بود که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آماری را منتشر کرد که براساس آن نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی در مرداد ماه امسال رشد مثبت ۱/۹ درصدی را ثبت کرده است، موضوعی که به گفته خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در دی ماه امسال تکرار شده و از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی ۹ رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش داشته اند و بیشتر این شرکت ها صنایع، شیمیایی ها و فلزات اساسی بوده اند. 

احمدرضا جبل عاملی کارشناس اقتصاد در این باره به ایسنا اظهار کرد: براساس آماری که از سازمان توسعه معدنی کشور داریم از سال ۹۹ تاکنون در صنایع شیمیایی و فلزی به ترتیب ۱۲ و ۱۴ درصد رشد تولید را شاهد بوده ایم، البته برای صنایع شیمیایی یک افت ۱۲ درصدی در رشد تولید اسیدی ها و غلیایی ها ایجاد شد که به خاطر تقاضای کمتر بوده است، دلیل این رشد نیز این است که قیمت جهانی فلزات رو به افزایش است، یعنی پتروشیمی چسب ها و کودها پلاستیک رنگ ها، صابون ها و ژلاتین ها و ... افزایش قیمت داشته اند.  

وی با بیان اینکه فلزاتی مانند آهن، مس، فولاد، سرب و روی بیشترین میزان صادرات را داشتند و علت آن به خاطر افزایش تقاضا و افزایش قیمتی است که داشتند، یادآور شد: این مهم نشان دهنده این است که اقدامات سازمان های ذی ربط و اکتشافاتی که در معادن انجام شده، نتیجه مثبت داشته، همچنین، تامین گاز خیلی بهتری برای صنعت اتفاق افتاده است. 

به گفته جبل عاملی، در حوزه صادرات نیز تسهیل سازی بسیار خوبی صورت گرفته، به طوری که با افزایش میزان تقاضای خارجی، توجه کشورهای خارجی به ایران و منابع فلزی، شیمیایی و پتروشیمی ویژه بوده، به طوری که در حال حاضربیشترین صادرات فولاد به کشورهای عربی، هند و چین و بیشترین میزان پتروشیمی ها هم به کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می شود که نتیجه آن افزایش میزان درآمد برای تولیدکنندگان است. 

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه افزایش میزان صادرات باعث افزایش ارزش افزوده و انگیزه برای تولیدکنندگان می شود، متذکر شد: براساس گزارش هایی که از گمرک داریم، امسال تقریبا ۲۲ میلیارد دلار ارزآوری در قالب صادرات فلزات اساسی و شیمیایی صورت گرفته، همچنین، براساس مرکز آمار از سال ۹۹ تاکنون بالغ بر یک میلیون نفر در این دو حوزه مشغول کار شده اند و اشتغال زایی ایجاد شده است. 

وی با تاکید بر اینکه باید این شرکت ها بتوانند رشد تولید را حفظ کنند، انجام سرمایه گذاری بیشتر را برای افزایش سهم این بخش در تولید ناخالص ملی و رشد تولید و از طرف دیگر سهم آن در اقتصاد کشور را بسیار مهم عنوان کرد. 

جبل عاملی اضافه کرد: سیاست هایی که در سال های اخیر که ایجاد شده و اقدامات دولت و بخش خصوصی از یک طرف، تسهیل تامین مواد اولیه، ارز و انرژی مصرفی از طرف دیگر نشان می دهد سیاست های خوبی وجود داشته که هم رشد تولید در شرکت های فلزات اساسی، پتروشیمی و شیمیایی افزایش یابد هم صنایع وابسته بتوانند تولید خود را افزایش دهند، لذا هر چقدر این سیاست ها خوب پیش برود منابع موجوئد در ایران را برای کشورهای هدف صادرات جذاب تر کرده، رشد تولید نیز ادامه می یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.