کارشناس مسائل اقتصادی: یکی از دلایل عدم همراهی بانک ها با سیاست های ساخت مسکن در کشور و اعطای تسهیلات در این زمینه این است که می دانند، برخورد جدی با آن ها صورت نخواهد گرفت و بانک مرکزی نیز از اهرم های در اختیار خود نظیر کاهش قدرت تسهیلات دهی استفاده نمی کند.

بی‌فعلی بانک مرکزی در مقابله با بانک‌های متخلف در زمینه اعطای وام مسکن با وجود داشتن اهرم‌های لازم

ساخت و عرضه مسکن جدید به زعم بسیاری از کارشناسان می تواند راهکاری برای رونق بخشیدن به حوزه مسکن در کشور و رفع نیازهای مردم در این زمینه است. در همین راستا دولت طرح هایی را در راستای ساخت مسکن در قالب طرح ملی مسکن به اجرا گذاشته است. انجام این پروژه ها نیاز به سرمایه دارد که بانک ها باید آن را تأمین کنند.

مجلس مصوبه ای قانونی در زمینه اختصاص ۲۰ درصد از تسهیلات بانک ها به صورت سالانه در زمینه ساخت مسکن دارد. اما طی دو سال گذشته بانک ها به این تکلیف قانونی خود عمل نکرده اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که عمل نکردن بانک ها به تکالیف قانونی و مسئولیت های اجتماعی شان به این دلیل است که نسبت به عدم برخورد جدی از طرف دولت و بانک مرکزی اطمینان خاطر دارند. حال آنکه، اجرای طرح های ساخت مسکن در کشور تماماً به تأمین مالی توسط بانک ها بستگی دارد.بسیاری اعتقاد دارند که برخورد جدی با بانک های متخلف و کاهش قدرت تسهیلات دهی آن ها می تواند کمک کننده باشد.

 ناصر چمنی، فعال حوزه کار و همچنین کارشناس مسائل اقتصادی را در مورد عمل نکردن بانک ها به تعهدات قانونی شان را در ادامه می خوانید.

بانک ها تمایلی به اعطای وام های ساخت مسکن ندارند

از چمنی کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص این موضوع که بر اساس قانون بانک ها باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را سالانه به ساخت مسکن اختصاص دهند، اما به این وظیفه قانونی خود عمل نمی کنند، سوال کردیم و وی در پاسخ تصریح کرد: از شواهد این طور برمی آید که بانک های کشور در خدمت اقتصاد، تولید و اجتماع نیستند. واقعیت این است که افراد برای گرفتن وام از بانک ها با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و شرایط بسیار سخت است.

وی ادامه داد: وام های مسکن نیز جزو تسهیلاتی هستند که بانک ها تمایلی به اعطای آن ها ندارند. با بررسی شرایط متوجه می شویم که افراد مرفه دنبال گرفتن وام ساخت مسکن نیستند. زیرا اعداد و ارقام فعلی برایشان مبلغی به حساب نمی آید. بیشتر اقشار ضعیف جامعه هستند که می خواهند از تسهیلات ساخت مسکن استفاده کنند. آن ها هم با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند و بانک ها حاضر به پرداخت وام نیستند.

این فعال حوزه کار خاطرنشان کرد: بیش از نیمی از جمعیت کشور کارگر هستند و با شرایط فعلی هم نمی توانند از وام ساخت مسکن استفاده کنند، زیرا امکان بازپرداخت آن را با حقوق پایه قانون کار ندارند. با این وجود، بانک ها حاضر به همکاری و اعطای وام ساخت مسکن نیستند.

بانک های کشور حرف شنوی از هیچ نهاد و ارگانی ندارند

چمنی گفت: الان بانک های کشور حرف شنوی از هیچ نهاد و ارگانی ندارند. به قانون عمل نمی کنند و در خدمت مردم و جامعه هم نیستند. بانک ها مسیر خودشان را از جامعه کاملاً جدا کرده اند. قانون در راستای ایجاد امکانات و بهتر شدن شرایط جامعه وضع می شود، اما بانک ها حاضر نیستند به قوانینی که در زمینه تسهیلات ساخت مسکن مصوب شده است، عمل کنند.

وی ادامه داد: بانک ها با انجام برخی از کارها صاحب پول و نقدینگی فراوانی می شوند و سودهای سرشاری می برند، به همین دلیل ترجیح می دهند در این زمینه ها که اکثراً فعالیت های سوداگری و بنگاهی است، فعال باشند و به مسئولیت های اجتماعی خود در زمینه اعطای تسهلات ساخت مسکن عمل نکنند.

از چمنی در خصوص پیشنهاد کارشناسان مبنی بر تنبیه بانک های متخلف و کاهش قدرت تسهیلات دهی آنان و افزایش قدرت تسهیلات دهی بانک های همسو با سیاست های دولت در راستای ساخت مسکن سوال کردیم و وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل عدم همراهی بانک ها با سیاست های ساخت مسکن در کشور و اعطای تسهیلات در این زمینه این است که می دانند، برخورد جدی با آن ها صورت نخواهد گرفت. باید بانک مرکزی به صورت جدی از اهرم های در اختیار خود نظیر کاهش قدرت تسهیلات دهی استفاده کند و استقلال خود را نشان دهد که متاسفانه در حال حاضر این کار را نکرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.