در شرایطی که معارضان و بدخواهان برای مشارکت ۱۰درصدی انتخابات برنامه ریزی کرده بودند؛ مردم ایران اسلامی مشارکت بالای ۴۰درصد را رقم زدند و نشان دادند تلاش‌های دشمنان برای مأیوس کردن و نیامدن آن‌ها پای صندوق‌ها ناکام مانده است.

مسافران بهارستان چه کسانی هستند؟/ باوجود بلاتکلیفی تهران وضعیت انتخابات در سایر نقاط کشور مشخص شد

به گزارش قدس آنلاین، اهل تسنن نیز در استان‌های مختلف باوجود تحریم جریان مسجد مکی مشارکت گسترده‌ای در انتخابات داشتند. اکنون درحالی‌که سه روز از فرایند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در (۱۱ اسفند) می‌گذرد؛ بازار پیامک‌ها و تبریک‌های انتخاباتی داغ است.

مسئولان هم ضمن قدردانی و پاسداشت این حضور مردمی، از منتخبان ملت خواستار قدردانی و تحقق وعده‌هایشان شدند. سپاه پاسداران در بیانیه‌ای گفت این رخداد ملی مظهر هوشمندی و درایت مثال‌زدنی ایرانیان در زمان‌شناسی و نویدبخش گشایش تلاش‌های مؤثر در حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور و دشواری‌های معیشتی مردم است. نامزدهای برگزیده این دوره انتخابات که برای دستیابی به ۲۹۰ کرسی قوه مقننه و ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری با یکدیگر رقابت کرده بودند، درحالی‌که برخی از چهره‌های شاخص و تکراری را از بهارستان عقب راندند؛ ۸۸ نامزد را هم به دور دوم کشاندند.

براساس آخرین اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد از کل آراءرا کسب کند و انتخاب در مرحله دوم و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است. البته بر اساس این قانون، تمامی رأی‌دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابیه‌ای که در مرحله اول انتخابات رأی داده‌اند، شرکت خواهند کرد و کسانی‌که در مرحله اول در هیچ‌یک از حوزه‌های انتخابیه رأی نداده باشند، در مرحله دوم انتخابات می‌توانند شرکت کنند. 

مرحله دومی‌ها
تا لحظه تنظیم گزارش با شمارش آرا در ۵۹ هزار شعبه اخذ رأی، در حوزه های انتخابیه تبریز و آذرشهر و اسکو، شبستر، میانه؛ پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز؛ سمیرم؛ لنجان؛ کرج، اشتهارد و فردیس؛ بیرجند و درمیان و خوسف؛ مشهد و کلات؛ رامهرمز و رامشیر؛ آبادان؛ زنجان و طارم؛ خدابنده؛ شیراز و زرقان؛ مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان؛ کرمانشاه؛ گنبدکاووس؛ خرم آباد و چگنی؛ قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سواد کوه شمالی و در حوزه انتخابیه ملایر کار انتخابات به دور دوم کشیده شده است.

در این رابطه سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است کسانی که به هر دلیلی شکایتی از روند انتخابات دارند، می‌توانند مستندات خود را با ذکر مشخصاتی که در تبصره ۲ ماده ۸۶ انتخابات آمده است، تا ۱۷ اسفند ماه برای شورای نگهبان ارسال کنند.

تهران همچنان در حال شمارش
براساس آمار غیررسمی و بررسی‌ها از شمارش آرای مجلس شورای اسلامی در تهران؛ نشان می‌دهد منتخبان این شهر در بیش از دوسوم کرسی‌ها به دور دوم کشیده خواهند شد. در استان اصفهان نیز از حوزه انتخابیه سمیرم سیدمحمد موسوی و رحیم کریمی و از حوزه لنجان حسین رجایی ریزی و علی کیانی به دور دوم راه یافتند و از استان خراسان رضوی حوزه انتخابیه مشهد و کلات احسان عظیمی‌راد، کاظم معتمدی فر، حسن علی اخلاقی و جواد کریمی قدوسی راهی دور دوم شدند. از استان فارس حوزه شیراز و زرقان هم علی‌رضا پاک‌فطرت‌، ابراهیم عزیزی‌، سیداسماعیل حسینی‌ و ‌رحمت‌الله مرزوقی راهی دور دوم انتخابات شدند.

براساس قانون، زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات پس از تأیید نهایی نتایج انتخابات در وزارت کشور و هماهنگی با شورای نگهبان در یک فرصت یک‌ماهه اعلام خواهد شد.

خبرنگار: فاطمه کامیاب

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.