بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با قدس درباره عملکرد مجلس یازدهم و اولویت‌های مجلس بعدی، بیان کرد: مجلس یازدهم در ابتدای فعالیت خود مشخصه‌هایی از کشور را استخراج کرده و براساس آن برنامه چهارساله‌ای را مطابق با اولویت‌های کشور تنظیم کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با قدس: مجلس دوازدهم بر مهار تورم و رشد تولید تمرکز داشته باشد

به گزارش قدس آنلاین، به تازگی رئیس مجلس گزارشی ارائه داد که براساس آن بیش از ۸۰ درصد برنامه‌ریزی‌ها  در عرصه قانون‌گذاری محقق شده است. قوانین مختلفی به‌ویژه در حوزه معیشت مردم، کالابرگ الکترونیکی، مسکن، قانون جهش تولید مسکن، مالیات بر خانه‌های خالی، طرح کنترل اجاره بهای مسکن، اشتغال و قانون صدور مجوزها، قانون تولید دانش‌بنیان‌ها و رونق مشاغل فعال در عرصه مسکن، به تصویب رسیده‌اند. همچنین در راستای افزایش نرخ ازدواج جوانان، تسهیلات ازدواج تا چهار برابر افزایش یافت و انتظار می‌رود موانع فراگیر در اعطای تسهیلات برداشته شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: همچنین مجلس یازدهم اقدامات خوبی در زمینه توجه به مناطق محروم داشت. مجلس در لایه‌های بودجه از بودجه‌ریزی نقطه‌زن در نقاط محروم استفاده کرد و بودجه استان‌ها و نقاط محروم را به صورت مستقیم و بدون سلسله مراتب و قوانین دست و پاگیر هدف‌گذاری کرده و انجام داد. از سوی دیگر، تصویب استفاده از ۵/۱میلیارد یورو درآمد نفتی برای توسعه مناطق روستایی و عشایری، حمایت از اقشار مختلف مردم، اجرای رتبه‌بندی معلمان، افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری نیز از جمله اقداماتی بود که در راستای تحقق عدالت و تأمین اجتماعی فراگیر صورت گرفت. درواقع مجلس دغدغه داشت در کنار برنامه‌ریزی برای نظام مسائل کشور در حوزه مسکن، اشتغال، ازدواج، معیشت و ... توجه ویژه‌ای هم به اقشار کم‌درآمد داشته باشد تا شرایط زندگی این افراد زیر چرخ‌دنده‌های فشار معیشتی دچار سختی نشود. 

نگاهداری گفت: با تمام تلاش‌هایی که مجلس یازدهم داشت، اما کماکان در مهار تورم موفق نبوده است. البته بخش عمده مسئولیت مهار تورم به دولت برمی‌گردد و ما هنوز در مهار تورم و رشد تولید که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است توفیق لازم را بدست نیاورده‌ایم. انتظار این است مجلس دوازدهم در ادامه مجلس یازدهم روی مهار تورم، رفع ناترازی‌ها و رشد تولید تمرکز ویژه داشته باشد تا شاهد حل مشکلات اقتصادی و معیشتی و مهار تورم باشیم. امیدوارم مجلس دوازدهم به یمن هم‌نامی با امام دوازدهم که به گشایش و فرج مشهور هستند، مجلس گشایش و حل مشکلات مردم باشد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.