مدیرکل شیلات لرستان از تولید ۶۰ میلیون بچه‌ماهی در مزارع پرورش ماهی این استان خبر داد.

تولید ۶۰ میلیون بچه‌ماهی در مزارع لرستان/ تولید خاویار بومی شد

به گزارش قدس آنلاین، کیارش بیرانوند شامگاه چهارشنبه، در نشست با خبرنگاران، اظهار داشت: میزان تولید آبزیان لرستان در گذشته ۱۶ هزار تن در سال بود، اما اکنون به ۳۶ هزار تن رسیده‌ است.

وی با بیان اینکه یک مجتمع بزرگ ماهیان گرمابی در دورود با حدود دو هزار تن تولید ماهی داریم، افزود: میزان تولید در مجتمع آبزیان «عمارت» به دو هزار تن رسیده‌است در حالی که در گذشته این مجتمع کاملاً تعطیل بود.

مدیرکل شیلات لرستان، عنوان کرد: در مجتمع عمارت حدود ۴۰۰ نفر مشغول به‌کار هستند و میزان ظرفیت در مجتمع آبزیان «چم‌چیت» به هزار و ۵۰۰ تن رسیده‌است.

وی بیان کرد: هزار و ۴۰۰ کیلومتر طول منابع آبی لرستان است که صیادها از این منابع آبی به‌خوبی صید می‌کنند و ۲۵ قفس در سد «ایوشان» داریم.

بیرانوند گفت: ابتدا به ما اعلام کردند که سد ایوشان، یک سد کشاورزی است که ما با سازمان اقتصادی کوثر قرارداد منعقد کردیم و ۲۵ قفس با ظرفیت هزار تن را در نظر گرفتیم، دو سال نیز کار انجام شد که بعدا علام کردند که روستاهای پایین‌دست آب شرب ندارند و شما باید این قفس‌ها را جمع‌آوری کنید.

مدیرکل شیلات لرستان، ابراز کرد: از محل اجرای سد مروک تولید ماهی داریم و در سد «هاله» کوهدشت نیز تولید داریم، در سد «حوضیان» با وجود ورود سرمایه‌گذار، قبول نکردند که تولید داشته باشیم و قفس‌ها همچنان در آب این سد هستند.

بیرانوند با بیان اینکه مطالعات دو سد بزرگ دیگر شامل «سیمره» و «رودبار» را نیز انجام داده‌ایم، گفت: اعتبار برای این سدها در نظر گرفته شده‌است، اما علی‌رغم آمادگی سرمایه‌گذاران، راه دسترسی به این دو سد نداریم و امور آب باید راه دسترسی به این سدها را احداث کند.

وی افزود: ۳۶ مزرعه تکثیر ماهی مجاز در لرستان داریم که ظرفیت این مزارع بیش از ۲۵۰ میلیون است، اما تولید آن‌ها به ۱۵۰ میلیون در سال می‌رسد.

مدیرکل شیلات لرستان با تأکید به اینکه این استان در حوزه اصلاح نژاد خیلی خوب پیش رفته‌است و در این حوزه به تولید ۶۰ میلیون بچه‌ماهی رسیده‌ایم، عنوان کرد: تولید خاویار را بومی کرده‌ایم و الان شش مزرعه تولید خاویار در لرستان داریم.

وی بیان کرد: تولید خاویار یک سیکل شش تا هفت‌ساله دارد، اما سودآور است؛ هر کیلوگرم گوشت ماهی خاویاری الان بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان است و همچنین هر کیلو خاویار تولیدی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد.

بیرانوند گفت: پنج مجتمع بزرگ خاویاری در دستور کار قرار داده‌ایم که با حمایت استاندار تأمین اعتبار شده‌است و اگر این مجتمع‌ها به بهره‌برداری برسد حداقل پنج هزار تن به ظرفیت گوشت خاویاری لرستان اضافه می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.