به‌ویژه سیل اخیر نشان داد اهالی این استان تا چه اندازه نیازمند دست‌های گرمی هستند که در سرمای زمستان و زحمت سیل، یاری‌رسانشان باشد. فعالیت کانون خدمت رضوی از سال۱۳۹۵ در استان پهناور سیستان و بلوچستان آغاز شد و خادمیاران، خدمت زیر بیرق حضرت رضا(ع) را آغاز کردند.

خدمت به شوق خدمت

این صحن و سرا به مرکزیت مشهد مقدس خلاصه نمی‌شود، درخشش این گنبد طلایی فراتر از جایی به نام حرم را روشنایی می‌بخشد، چرا که رأفت صاحب‌خانه در تمام این دیار گسترانیده شده است، از بندرعباس در جنوب تا مازندران در شمال، از کردستان در غرب تا سیستان‌وبلوچستان در شرق. هر جا کمبودی باشد، خادمان حضرت پای کار هستند.

از سیستان و بلوچستان مثال زدیم، استانی که در جوار خراسان بزرگ واقع شده و خادمیاران در کانون خدمت رضوی پای کار آمده‌اند تا از محرومیت‌ها و کمبودها در این استان زیبا کم کنند. به‌ویژه سیل اخیر نشان داد اهالی این استان تا چه اندازه نیازمند دست‌های گرمی هستند که در سرمای زمستان و زحمت سیل، یاری‌رسانشان باشد. فعالیت کانون خدمت رضوی از سال۱۳۹۵ در استان پهناور سیستان و بلوچستان آغاز شد و خادمیاران، خدمت زیر بیرق حضرت رضا(ع) را آغاز کردند. با گذشت هفت سال از آغاز به کار این مجموعه، حالا کانون‌های مختلفی فعالیت ذیل این‌ مجموعه را پیش می‌برند و خدمات متنوعی را به اهالی استان جنوب شرقی کشور ارائه می‌دهند؛ خدماتی که با هدف تسهیل امور زندگی در این استان ساماندهی شده‌اند. پای کار آمدن خیران و عاشقان خدمت سبب شده به مرور، کانون‌های مختلف خدمت در این استان فعال شوند.

بیش از هزار و 500 خادمیار در خدمت محرومان سیستان و بلوچستان

رئیس کانون‌های خدمت رضوی استان سیستان‌وبلوچستان درباره فعالیت کانون‌ها در استان می‌گوید: در حال حاضر ۲۰ کانون تخصصی، ۲۰ کانون شهرستان و ۱۰۰ کانون محله‌ای فعال هستند که خدمات مختلفی را به اهالی خونگرم این استان ارائه می‌دهند. دادخدا خدایار می‌گوید: بیش از هزارو500 خادمیار در این مجموعه فعال هستند و بر حسب ظرفیت و توانی که دارند، وظایفی را انجام می‌دهند تا شرایط زندگی برای اقشار نیازمند بهبود پیدا کند. در حال حاضر کانون‌های تعلیم و تربیت، جوانان و نوجوانان، مشاوره حقوقی، بانوان و خانواده، قرآن، سلامت، ورزشی، فضای مجازی و رسانه، جهادی، مهندسی و علمی‌و پژوهشی از فعال‌ترین‌ کانون‌های خدمت رضوی در استان هستند.

پای‌ کار سیل‌زدگان

در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، این روزها کانون خدمت رضوی استان هم برنامه‌های ویژه‌ای دارد؛ یاری رساندن به سیل‌زدگان. رئیس کانون‌های خدمت رضوی استان سیستان ‌و بلوچستان می‌گوید: در سیل اخیر این استان، کانون‌های خادمیاری هم در کنار اهالی دشتیاری، کنارک، قصرقند و چابهار وارد کار شدند و با کار جهادی پای کار هستند. بعضی از کانون‌های محلی هم در محدوده حاضر هستند و با در کنار بنیاد احسان، توزیع بسته‌های کمکی را انجام می‌دهند.

خدایار ادامه می‌دهد: برای روزهای ماه مبارک، برنامه‌ افطاری‌های ساده در مساجد و حسینیه‌ها را تدارک دیده‌ایم. این برنامه‌ها به همت گروه‌های جهادی و کانون‌های محلی پیش خواهد رفت. همچمین‌ در مراسمی، خادمیاران مراکز شهرستان را دعوت می‌کنیم و از فعالیت‌های آن‌ها قدردانی می‌شود و برنامه‌ریزی برای خدمت‌های بعدی صورت می‌گیرد. براساس اعلام خدایار، کانون قرآن مجموعه هم در مساجد، فعال و جزء‌خوانی قرآنی برگزار خواهد شد. علاوه بر این، در ماه مبارک، آموزش قرآن توسط فعالان قرآنی کانون قرآن ارائه می‌شود.

سلامت در اولویت خدمات

خدمت در کانون‌های تخصصی اتفاق ویژه‌ای است که سبب شده خادمیاران به کمبودهای پرشمار اهالی رسیدگی کنند. در این میان، ارائه خدمات سلامت بیشترین نیاز اهالی است که سبب اتفاقات خوبی برای اهالی شده است.

دادخدا خدایار می‌گوید: کارگروه سلامت، بیشترین فعالیت را در میان کانون‌های تخصصی دارد، اقدامات این کانون شامل ویزیت بیماران، تأمین دارو، غربال‌گری و معرفی به مراکز درمانی بزرگ‌ است. بعضی مواقع لازم است حتی بیماران در بیرون از استان درمان شوند که برای این امر هم پیگیری لازم می‌شود. حضور پزشکان متخصص و عمومی و همچنین دندانپزشکان سبب شده کار درمان ‌خوبی توسط خادمیاران پیش رود.

ساخت مسکن برای محرومان

یکی از کانون‌های موفق در ارائه خدمات به اهالی این استان بزرگ کشورمان، کانون جهادی و مهندسی است. خادمیاران این کانون در ارائه خدمات، عملکری جهادی و پای کار دارند تا شرایط خانه و کاشانه نیازمندان بهبود پیدا کند. دادخدا خدایار می‌گوید: ساخت، تعمیر و تکمیل خانه‌های نیازمندان و محرومان در قالب این‌ کانون انجام می‌گیرد. خادمیاران این‌ کانون در دو سال اخیر حدود ۱۰۰ بنای خانه را تکمیل و تعمیر کرده‌اند.

آنان علاوه ساخت بنا متوجه مسائل بهداشتی هم بوده‌ و با اقدامات جهادی اقدام به ساخت ۱۵۰سرویس بهداشتی برای اهالی در بناهای مختلف کرده‌اند.

تشرف زائران اولی به حریم رضوی

تشرف به حریم امن امام هشتم(ع، فرصتی است که کانون زائران‌اولی کانون‌های خدمت رضوی برای اهالی سیستان و بلوچستان فراهم کرده است.

دادخدا خدایار می‌گوید: معمولاً کسانی که مدت زیادی به زیارت حضرت رضا(ع) نرفته‌اند و سن بالای ۳۵سال دارند، از طریق این کانون به مشهد مشرف می‌شوند. ما هر ماه یک یا دو اتوبوس از مسافران بارگاه منور حضرت رضا(ع) را عازم می‌کنیم. برای تحقق این امر، خیران و خادمیاران هزینه رفت‌وآمد و مخارج بین‌راهی و بنیاد کرامت رضوی هم اسکان و پذیرایی را در مشهد تأمین می‌کند.

کانون مشاوره و مددکاری هم چند سالی است که فعال شده؛ خدایار می‌گوید: مشاوره خانواده، مشاوره تحصیلی، مشاوره طلاق و ازدواج ازجمله خدمات این کانون است‌. برای پیش رفتن امور مشاوره توافقی با کمیته امداد امام خمینی(ره) داریم که فضا را برای نشست‌ها فراهم‌کند، همچنین مددجویان نیز با همکاری مشاوران سازمان بهزیستی از مشاوره بهره‌مند می‌شوند. به این‌ترتیب که ۲۰۰ مورد مشاوره در ۶ ماه اخیر به اهالی استان‌ ارائه شده است.

اشتغال حلقه گمشده ساماندهی اجتماعی در استان سیستان و بلوچستان است. کانون اشتغال و کارآفرینی‌ شرایطی را فراهم کرده که با آموزش، زمینه اشتغال را فراهم کند. همچنین با همت آستان قدس رضوی و همکاری جهاد کشاورزی ۵۰۰ چاهک حفر شده تا فعالان کشاورزی این استان از آن بهره‌مند شوند.

علاوه بر این و براساس اعلام رئیس کانون‌های خدمت رضوی، وام‌هایی از طریق استانداری و آستان قدس رضوی برای اشتغالات خرد و صنایع‌دستی فراهم و تاکنون ۷۰۰نفر از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

چهارشنبه‌های امام رضایی سیستان و بلوچستان

چهارشنبه که می‌شود بساط‌ خدمت هم‌ سرتاسر استان‌ پهن می‌شود، از خدمات پزشکی تا برنامه فرهنگی و... رئیس کانون‌های خدمت رضوی می‌گوید: ما در استان،همزمان با ۳۰‌استان دیگر،‌ برنامه‌های ویژه‌ای برای چهارشنبه‌ها داریم. تهیه، تأمین و تجهیز وسایل پزشکی برای برخی درمانگاه‌ها، مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها اقدامی است که در روزهای چهارشنبه صورت می‌گیرد و همکاران ما سعی دارند هر هفته بخشی از تجهیزات مراکز را تأمین کنند. به عنوان مثال در ۶ ماه اخیر، تجهیزاتی به مبلغ ۳۰میلیارد ریال برای مراکز درمانی‌ استان تأمین‌ و اهدا شده است.

خدایار ادامه می‌دهد: ما هر چهارشنبه معمولاً در مراکز آموزشی و مدارس برنامه داریم، از دانش‌آموزان موفق و فعال قدردانی می‌کنیم، پخش سرود داریم و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی اجرا می‌کنیم تا بچه‌ها لحظات متفاوتی را سپری کنند.

اگر روز چهارشنبه‌ای مسیرتان به مراکز شهرستان استان سیستان و بلوچستان افتاد و متوجه پذیرایی شدید، به چایخانه خادمان رضوی دعوت شده‌اید. رئیس کانون‌های خدمت رضوی این استان می‌گوید: ما در روزهای چهارشنبه به تناوب در شهرستان‌ها برنامه چایخانه را برپا و با چای یا شربت و سوپ از اهالی پذیرایی می‌کنیم.

گره‌گشایی و کسب فرصت خدمت رضوی

ارائه گزارش‌ همراه با ثبت سامانه، کاری است که موازی با خدمات در کانون خدمت پیش می‌رود؛ دادخدا خدایار در این باره توضیح می‌دهد: نحوه کار خادمیاران‌ به‌گونه‌ای است که خادمان اقدامات خود را در سامانه ثبت می‌کنند، این فعالیت‌ها توسط مسئولان خادمیاران رضوی و مدیران بنیاد کرامت رضوی قابل‌رصد است. بر این اساس، برای هر اقدامی ارزشی ریالی سنجیده می‌شود و این اعداد به عنوان میانگین فعالیت خادمیاران ثبت می‌شود.

او ادامه می‌دهد: به عنوان مثال برای خدمت به بیمار برآورد هزینه‌ای انجام و آن‌ میزان خدمت در سامانه خدمت رضوی ثبت می‌شود.

پاداش خدمت در ازای خدمت، مهم‌ترین اتفاقی است که برای خادمیاران رضوی رقم می‌خورد. خدایار توضیح می‌دهد: به ازای فعالیت‌هایی که خادمیاران کانون‌های خدمت رضوی دارند، می‌توانند فرصت تشرف‌ به بارگاه منور رضوی و خدمت در این مکان مقدس را بدست آورند. به این ترتیب که برای فعالیت‌هایشان سهمیه خدمت رزرو می‌شود و سپس خادمیاران روزی را انتخاب می‌کنند و در شیفت خدمتی در حرم‌مطهر حاضر می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: این بهترین پاداشی است که برای این خدمت نصیب خادمیاران می‌شود، در واقع این افراد داوطلب هم‌ با اقدامات جهادی گرهی از مشکلات شهروندان باز می‌کنند و هم لذت خدمت در حرم مطهر رضوی را بدست می‌آورند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.