معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه گفت: دستاوردهای ایران در حمایت از غزه به طور نسبی قابل قبول بوده، اما در برآورد کلی با چشم اندازی که باید رخ می‌داد، فاصله وجود دارد. 

حسین جابری‌انصاری در گفت‌وگو با قدس ترسیم کرد؛ ادامه مسیر ایران در حمایت از مظلومان غزه

حسین جابری انصاری معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه و دیپلمات باسابقه در حوزه فلسطین در گفت وگو با قدس درباره راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و واقعیات و شرایط موجود مرتبط با پیگیری این رویکرد، بیان کرد: حمایت از فلسطین را از یک‌سو می‌توان صرفاً به صورت انتزاعی و بدون درنظر داشتن تحولات میدانی و منطقه‌ای دنبال کرد و از سوی دیگر نیز می‌توان براساس واقعیت‌ها به آن پرداخت.


واقعیت این است دستورالعمل دیپلماسی و سیاست خارجی ایران در مسئله فلسطین با آنچه بسیاری از کشورهای منطقه و جهان پیگیری می‌کنند، تفاوت دارد. باید درنظر داشت که نمی‌توان در خلأ سیاست‌ورزی کرد، بلکه سیاست‌ورزی کشور در بستر واقعیت‌ها تحقق می‌یابد.
جابری انصاری گفت: در واقع مشکل بزرگی که سیاست خارجی ایران با آن روبه‌رو است، این است که برنامه اصلی و هدف‌گیری کشور نه تنها متمایز از برنامه و هدف‌گیری بسیاری از کشورهای دیگر است، بلکه به‌طور کلی متفاوت و حتی گاهی اوقات متناقض است. همین موضوع سبب شده کار سیاست خارجی ایران سخت و پیچیده شود. مشاهده می‌شود گاهی در فضای افکار عمومی دستور کارهایی به‌شدت رؤیایی مطرح می‌شود، درحالی‌که به این امر توجه نمی‌شود که دستگاه دیپلماسی و مجموعه نهادهای ناظر به اقدام و سیاست خارجی کشور با چنین بستر واقعی مواجه هستند و براساس همان واقعیت‌ها رفتار می‌کنند. دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه کشور در فضای زیست بین‌المللی و منطقه‌ای فعالیت دارد که خواسته‌هایش با آنچه سایر بازیگران دنبال می‌کنند، تفاوت بسیاری دارد.

ایران به دنبال تثبیت برتری مقاومت در طوفان‌الاقصی است
معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه افزود: واقعیت مرتبط با اتفاقی که در ۷ اکتبر از سوی غزه و حماس رخ داد، این است که بسیاری از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی درصدد مهار مقاومت غزه و پایان دادن به آن هستند و در پی آنند مناسبات قدرت ایجاد شده را به لحظه قبل از ۷ اکتبر بازگردانند. این درحالی است که ایران به دنبال تثبیت و تعمیق این رویداد است. وقتی شکاف و فاصله میان خواسته ایران با آنچه سایر بازیگران دنبال آن هستند بسیار زیاد است، درنتیجه کار کشورمان در مسیر حمایت از فسلطین بسیار سخت خواهد بود؛ چرا که کشورمان در یک بستری بازی می‌کند که بیشتر، سایر بازیگران مخالف آن کار می‌کنند؛ بنابراین باید توقعات را منطقی کرده و دستورالعمل‌های قابل اجرا درنظر گرفت.

تعداد بازیگران هم‌افزا با ایران اندک است
این دیپلمات باسابقه در حوزه فلسطین معتقد است: به دلیل مجموعه سختی‌ها، محدودیت‌ها و پیچیدگی‌هایی که در بستر واقعیت‌ها و شرایط کنونی وجود دارد، به نظر می‌رسد در مجموع، سیاست خارجی ایران تاحدود قابل توجهی توانسته از فرصت‌های موجود بهره ببرد و تاحد امکان در جهت تثبیت و تعمیق واقعه ۷ اکتبر و طوفان‌الاقصی گام بردارد. به نظر بنده دستاوردهای ایران در حمایت از غزه به طور نسبی قابل قبول بوده، اما در برآورد کلی با چشم اندازی که باید رخ می‌داد، فاصله وجود دارد. 
جابری انصاری تصریح کرد: علاوه بر تفاوت میان خواسته ما با خواسته سایر بازیگران، بخشی از علت هم این است که نهادهای مسئول کشورمان هنوز یاد نگرفته‌اند از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنند. باید دست‌کم از مجموعه ظرفیت‌های ملی استفاده حداکثری داشت و امکانات موجود را تجمیع کرد. بخش وسیعی از این فاصله ناشی از این است که سیاست خارجی ایران به تنهایی در عرصه بسیار دشوار بین‌المللی فعالیت دارد و تعداد بازیگرانی که با کشورمان هم‌افزایی دارند، بسیار اندک است، درحالی‌که مخالفان رویکرد کلان ایران در حمایت از فلسطین هم‌افزایی وسیعی دارند و همین موضوع توانایی آن‌ها را تجمیع کرده و افزایش می‌دهد. اگر تمامی این نکات در کنار هم و در نسبت با یکدیگر قرار بگیرند و ارزیابی شوند، در آن‌صورت می‌توان تصویر واقعی‌تری از وضعیتی که اتفاق افتاده و اقداماتی که باید صورت بگیرد، ارائه داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.