یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر در سال های اخیر شاهد افزایش میزان نقدینگی از بازار بورس هستیم ممکن است به دلیل کم اعتماد شدن مردم به بازار سرمایه باشد.

خروج نقدینگی از بازار سرمایه، قیمت ارز را بالا برد؟

به گزارش قدس آنلاین، این روزها که بازار ارز دچار تلاطم است، برخی معتقدند که خروج نقدینگی از بازار بورس و انتقال آن به بازار ارز، روی قیمت ارز اثر دارد. فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص اظهار کرد: این گمانه‌زنی‌ها معمولا منبع موثقی ندارد اما هر زمان که مردم و سرمایه‌گذاران عام به این نتیجه برسند که می‌توانند سرمایه خود را در جای بازار بهتری سرمایه‌گذاری کنند این کار را انجام می دهند. 

وی با تاکید بر اینکه طی چند سال اخیر آمارها نشان می‌دهد که میزان خروج نقدینگی از بورس افزایش داشته، یادآور شد: در سال ۹۹ با وجود فعالیت و بازدهی مناسب بازار سرمایه ۲۴ همت، در سال ۱۴۰۰، ۴۰ همت، در سال ۱۴۰۱، ۶۰ همت و در سال جاری تا این لحظه ۹۰ همت پول حقیقی و نقدینگی از بازار سرمایه خارج شده که می‌تواند در بازارهای مختلف از جمله ارز، مسکن، خودرو و ... که بازارهای سفته بازی محسوب می شوند سرمایه‌گذاری شده باشد. 

آقابزرگی ادامه داد: این میزان خروج نقدینگی می‌تواند حاصل کم اعتماد شدن مردم به بازار سرمایه باشد، ضمن اینکه سیاست‌های نادرست دولت و بانک مرکزی که در سال‌های جاری اجرا شده می‌تواند عامل خروج نقدینگی از بازار سرمایه باشد، همچنین، سازمان بورس هم که نسبت به سیاست‌های مرتبط دولت با بازار سرمایه فضای انفعالی دارد که این هم می‌تواند دلیل دیگری برای خروج نقدینگی از بازار سرمایه باشد. 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بورس بازار مولد اقتصاد است و بازارهای دیگر همچون ارز، خودرو، طلا، مسکن و ... بازارهای سفته بازی است، تا زمانی که عوامل خروج نقدینگی از بازار سرمایه رفع نشود سرمایه گذاران سرمایه خود را از این بازار به بازارهای دیگر منتقل می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.