طرح بندری ایالات متحده از سوی تحلیلگران با دیده تردید نگریسته می شود تا جایی که سازمان پزشکان بدون مرز این اقدام را شیوه‌ای برای حواس پرتی اذهان از واقعیات غزه دانستند

طرحی برای کوچ اجباری فلسطینیان/ بررسی پشت پرده کریدور دریایی بایدن با ادعای کمک به غزه

دولت آمریکا در حالی به عنوان بزرگترین حامی مالی و تسلیحاتی رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه با انتقادات فزاینده‌ای از سوی جامعه جهانی مواجه است که جو بایدن رئیس جمهور این کشور پنج شنبه شب گذشته در جریان سخنرانی سالانه در کنگره از تصمیم مشترک واشنگتن و چند کشور دیگر برای ایجاد کریدور دریایی با هدف ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خبر داد.

«پت رایدر» سخنگوی پنتاگون در تشریح این ابتکار، مدعی شد که ارتش ایالات متحده یک اسکله شناور در سواحل غزه ایجاد خواهد کرد تا کشتی‌های باری بزرگ را قادر سازد در آنجا پهلو بگیرند و کالاهای خود را در قایق‌های کوچک‌تر تخلیه کنند تا این کمک‌ها را به یک پل دریایی موقت که به ساحل غزه متصل می‌شود، منتقل کنند.

خرید زمان برای اشغالگران

بایدن در حالی از تصمیم برای احداث یک بندر موقت در سواحل غزه به بهانه ارسال کمک‌های بشردوستانه رونمایی کرد که ممانعت تل آویو از ارسال کمک‌ها از طریق مسیرهای در دسترس از جمله گذرگاه رفح و گذرگاه کرم شالوم شرایط نابسمان حاکم بر باریکه را بحرانی‌تر از قبل کرده است.

طرح بندری ایالات متحده از سوی تحلیلگران با دیده تردید نگریسته می شود تا جایی که سازمان پزشکان بدون مرز این اقدام را شیوه‌ای برای حواس پرتی اذهان از واقعیات غزه دانستند و از آن به عنوان تلاش برای فریب و «انحراف توجه» از قحطی فزاینده در غزه و ممانعت مداوم اسرائیل از کمک‌ها به این منطقه انتقاد کردند.

به گفته تحلیلگران چنین حرکتی براساس آنچه که اعلام شده قطعا مستلزم سپری شدن زمان طولانی خواهد بود و اگر دولت بایدن واقعا تصمیم جدی برای کمک رسانی به مردم غزه داشته باشد می‌تواند این کار را با اعمال فشار بیشتر به نتانیاهو برای بازگشایی کریدورهای موجود یا اعمال فشار به مصر برای بازکردن گذرگاه رفح برای ورود کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه انجام دهد؛ بنابراین به نظر می‌رسد اجرایی کردن این طرح که چندین هفته به طول خواهد انجامید به منزله خریدن زمان برای رژیم صهیونیستی برای اعمال فشار بیشتر به مردم غزه و حماس باشد.

طرح کوچ اجباری فلسطینیان

مصطفی برغوتی، دبیرکل ابتکار ملی فلسطین، با بیان اینکه طرح ساخت بندر در غزه «ایده جدیدی نیست،  به الجزیره گفت: به نظر می‌رسد تلاش دیگری برای منحرف کردن و فریب افکارعمومی از واقعیت‌های موجود و گرسنگی و قحطی روزافزون فلسطینیان در غزه و ممانعت اسرائیل از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به آنها در جریان است؛ در حالی که مقادیر زیادی کمک در مرز مصر درانتظار ورود به غزه  هستند اما آمریکا و جامعه بین‌المللی هیچ کاری برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل در توقف این محاصره انجام نمی‌دهد.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین هم در این باره اعلام کرد که تمرکز اسرائیل بر اعطای مجوز به خطوط دریایی و جلوگیری از عبور کمک‌های زمینی از طریق گذرگاه‌ها، با هدف اجرای طرح کابینه رژیم اشغالگر برای تداوم اشغالگری، جداسازی کرانه باختری و نوار غزه از یکدیگر و همچنین کوچاندن ملت فلسطین از طریق دریا صورت می‌گیرد.

سیگرید کاگ، هماهنگ کننده امور بشردوستانه و بازسازی سازمان ملل در غزه، نیز با تاکید بر اینکه هوا و دریا برای ارسال کمک‌های بشردوستانه  به غزه جایگزین مسیر زمینی نیستند تصریح کرد که ساده ترین راه، استفاده از گذرگاه های موجود، یعنی کریم ابوسالم و رفح است چرا که گذرگاه‌های زمینی موجود سریع‌تر، ایمن‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر  از مسیر دریایی و تلاش‌های پرتاب هوایی هستند.

بایدن بمب و کمک را با هم می فرستد

کاخ سفید که به واسطه ممانعت اسرائیل و محدودیت‌های شدیدی که این رژیم برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق زمین اعمال می‌کند به شدت تحت فشار افکار عمومی جهان قرار دارد  طی هفته‌های اخیر تلاش کرده است با پرتاب محموله‌های مواد غذایی در شمال غزه تا حدودی از میزان این فشارها بکاهد اما این در حالی است که واشنگتن همچنان به تامین تسلیحاتی ارتش اسرائیل ادامه می دهد و در کنار بنیامین نتانیاهو ایستاده است.

اتخاذ این رویکرد متناقض، حتی صدای سیاستمداران آمریکایی را هم درآورده است؛ «پرامیلا جیپال» نماینده زن دموکرات کنگره روز گذشته ضمن تأکید بر لزوم تغییر در سیاست کنونی واشنگتن در قبال غزه، خواهان استفاده از نفوذ واشنگتن برای فراهم کردن زمینه رساندن فوری کمک‌ها به غزه شد. جیپال در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: در حالی که ما بزرگترین حامی نظامی اسرائیل هستیم، پرتاب کمک‌های هوایی به غزه چه معنایی دارد؟

اظهارات نماینده دموکرات کنگره در حالی صورت می‌گیرد که طبق اعلام منابع فلسطینی بر اثر امدادرسانی هوایی غیراصولی در نزدیکی برج‌های مسکونی فیروز در غزه و سقوط صندوق‌های حامل کمک‌ بر سر مردم، ۵ فلسطینی به شهادت رسیده و تعدادی هم زخمی شدند!

افزایش قربانیان سوء تغذیه در غزه

 رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ تاکنون محاصره کاملی را بر خط ساحلی و آب‌های سرزمینی غزه اعمال کرده و مانع از رسیدن کشتی ها به این جغرافیا شده است. بعد از علمیات طوفان الاقصی  و از زمانی که اسرائیل جنگ خود را علیه غزه و مردم فلسطین آغاز کرده تنها اجازه ورود کمک های اندکی از طریق گذرگاه کریم ابوسالم و گذرگاه رفح  را داده است؛ در عین حال نیروهای اسرائیلی فلسطینی‌هایی را که منتظر دریافت کمک‌های غذایی بودند را هم هدف قرار داده اند.  ۲۹ فوریه، بر اثر تیراندازی نیروهای اسرائیلی به صدها نفر از مردمی که در جنوب غربی شهر غزه منتظر کمک های غذایی بودند، دست کم ۱۱۲ فلسطینی کشته و بیش از ۷۵۰ زخمی شدند. از سوی دیگر بر اثر جنگ و محاصره وحشیانه و جنایتکارانه ای که رژم اشغالگر با کمک متحدین غربی خود بر باریکه غزه اعمال کرده، طی پنج ماه گذشته، ۲۳ فلسطینی بر اثر سوء تغذیه و کم آبی جان خود را از دست داده اند. طبق وزارت بهداشت غزه تنها دیروز ۳ کودک در مجتمع پزشکی الشفاء، بر اثر قحطی و کمبود موادغذایی جان باختند.

در هفت ماه مانده به انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا و در حالی که فشار افکار عمومی درونی و بیرونی بر بایدن برای موضع گیری اصولی تر درباره جنایات گسترده رژیم صهیونیستی افزایش یافته، ادعای ایجاد کریدور برای کمک به غزه را باید حرکت ایذایی و نمایشی کاخ سفید در فریب جهانی تعبیر کرد. در این شرایط ضرورت مدیریت و ارسال کمک های بشر دوستانه از سوی کشورهای بی طرف در جهان و بویژه دول اسلامی یک ضرورت غیرقابل انکار به نظر می رسد. رژیم صهیونیستی طی پنج ماه گذشته از جنگ جلوی ورود هرگونه مواد غذایی به غزه را سد کرده و حتی ورود برخی کامیون های حامل غذا را هم به تله ای برای کشتار فلسطینیان تبدیل کرده است. در میان ادامه جنایات اشغالگران و اقدامات نمایشی غرب در زمینه کمک به غزه، دست روی دست گذاشتن دردی از فلسطینیان دوا نخواهد کرد. در حداقل ترین حالت کشورهای اسلامی می توانند با فشار بر دولت مصر و اردن و باز کردن گذرگاه های مرزی حتی به صورت موقتی، کمک به غزه را آستانه ماه مبارک رمضان و با هدف جلوگیری از فاجعه طرح ریزی شده محور شرور غربی – عبری سرعت بخشند. تحریم اقتصادی رژیم صهیونیستی، گسترش فشار دیپلماتیک یکدست بر واشنگتن به عنوان طرفی که مدیریت جنایت علیه فلسطینیان را بر عهده دارد و حمایت از مقاومت راه هایی دیگر پیش رو است که قطعا می تواند دشمنانش را به عقب نشینی سریع تر از اندیشه های خطرناک و جنایاتشان وادار سازد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.