هر مسلمانی باید بعنوان یک رسانه مظلومیت مردم غزه را به گوش مردم جهان انعکاس دهد و این وظیفه شرعی و عرفی است که باید انجام دهد، ماه مبارک رمضان بهترین فرصتی است که می تواند انسجام و همبستگی بین ملت های اسلامی در حمایت از مردم غزه را تقویت کند.

رمضان عزتمندانه غزه، زیر سایه جنگ / نگاهی به اوضاع و احوال فلسطینی ها در آستانه ماه مهمانی خدا

روزشمار جنگ در غزه امروز دیگر روی عدد ۱۶۷ قرار گرفته. این یعنی بیش از پنج ماه جنایت، خونریزی و کشت و کشتار رژیم اشغالگر صهیونستی علیه فلسطینیان گذشته و تاکنون از دست هیچکس برای پایان دادن به این جنون کاری ساخته نیست. به رغم حمایت لفظی کشورهای غربی از آتش بس، آنها در پنهان ماشین جنگی اسرائیل را به انواع و اقسام تجهیزات ضد بشری مجهز می کنند. جنگ و محاصره تحمیلی بر غزه به قحطی شدید در باریکه هم منجر شده بگونه ای که تاکنون ۲۷ زن و کودک بر اثر سوء تغذیه و کمبود مواد غذایی جان خود را از دست داده اند.

شراط مذکور در آستانه ماه مبارک رمضان زنگ خطر درباره وقوع یک فاجعه انسانی در غزه را به صدا در آورده است. روز گذشته رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در پیامی که به مناسبت اغاز ماه رمضان به رهبران، سران و علمای جهان اسلام فرستاد خواستار اقدام موثر در سطوح مختلف سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی برای توقف فوری تجاوزات علیه ملت فلسطین به ویژه مردم غزه شد. «اسماعیل هنیه» در پیام اخیر خود با اشاره به اوضاع حاکم بر غزه یادآور شد: مردم ما امسال همراه با درد و امید به استقبال رمضان می روند. ما در معرض هولناک ترین کشتارها در جنگ نسل کشی غزه هستیم.

رمضان عزتمندانه غزه، زیر سایه جنگ / نگاهی به اوضاع و احوال فلسطینی ها در آستانه ماه مهمانی خدا

هر مسلمان یک رسانه در انعکاس مظلومیت غزه

احمد دستمالچیان، سفیر پیشین  ایران در لبنان و اردن در گفت و گو با قدس با اشاره به استقبال مردم غزه در  (چادرهای خود) در منطقه رَفَحْ از ماه مبارک رمضان به رغم شرایط ضد انسانی تحمیلی گفت: امسال در حالی  جهان اسلام به استقبال رمضان  می رود که  مردم در غزه نه تنها غذایی برای خوردن ندارند بلکه دیگر آبی هم برای مصرف در اختیار ندارند. این در حالی است که شب گذشته مردم به خصوص کودکان بی گناه غزه در چادرهای خود با روشن کردن چراغ های فانوسی به استقبال این ماه رفتند.

وی با بیان اینکه امروز تمام انسان های آزاده به ویژه مسلمانان در جهان باید در برابر جنایات روز شمار رژیم صهیونیستی بایستند؛  افزود: هر  مسلمانی باید بعنوان یک رسانه مظلومیت مردم غزه را به گوش مردم جهان انعکاس دهد و این وظیفه شرعی و عرفی است که باید انجام دهد، ماه مبارک رمضان بهترین فرصتی است که می تواند انسجام و همبستگی بین ملت های اسلامی در حمایت از مردم غزه را تقویت کند.

این دیپلمات کشورمان افزود: برخی از کشورهای اسلامی به خصوص عربستان سعودی، امارات متحده، مصر و ترکیه خود را داعیه دار جهان اسلام و حامی دفاع از ملت فلسطین می دانند ولی آنها دراصل حامی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه می باشند اگر کشور مسلمانی در برابر جنایات اسرائیل سکوت اختیار کند نه تنها به مردم فلسطین به به جهان اسلام خیانت می کند. این در حالی است که در طی پنج ماه گذشته کشورهایی که خود را به اصطلاح حامی مردم غزه معرفی می کردند یکی از شرکای تجاری و اقتصادی رژیم صهیونیستی در منطقه قلمداد می شوند.

رمضان عزتمندانه غزه، زیر سایه جنگ / نگاهی به اوضاع و احوال فلسطینی ها در آستانه ماه مهمانی خدا

او تصریح کرد: تمام ملت های اسلامی با یکدیگر برادر هستند و باید با هر وسیله ای که امکان دارد در این ماه مبارک(رمضان) به مردم غزه امداد رسانی نمایند. به خصوص اینکه کشورهای اسلامی با همکاری مصر می توانند با فشار حداکثری گذرگاه رفح را برای ارسال مواد غذایی و دارویی بازگشای کنند.

دستمالچیان با اشاره به اینکه عبادت در اسلام معنایی مختلفی به همراه دارد، افزود: امروز بزرگترین عبادتی که یک مسلمان می تواند در جهان اسلام داشته باشد رساندن ندای مظلومیت کودکان و زنان غزه است چراکه اجرای هر سناریوی از سوی رژیم صهیونیستی در ماه رمضان به خصوص در منطقه رفح دور از انتظار نمی باشد. ماه رمضان می تواند بهترین فرصت برای  همبستگی ، اتحاد و انسجام  جهان با مردم غزه در برابر جنایات صهیونیست ها باشد.

رمضان عزتمندانه غزه، زیر سایه جنگ / نگاهی به اوضاع و احوال فلسطینی ها در آستانه ماه مهمانی خدا

پیشنهاد رمضانی بایدن مصرف داخلی دارد

اصغر زارعی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا نیز با بیان اینکه دستیابی به توافق آتش بس در غزه تا آغاز ماه رمضان بعید است، گفت: در طی هفته های اخیر تلاش های زیادی در رابطه با بر قراری آتش بس در غزه توسط برخی از کشورهای منطقه از جمله قطر و مصر صورت گرفت اما با توجه به سیاست هایی که رژیم صهیونیستی در غزه به دنبال آن هست به شکست منجر شد.

وی تصریح کرد: امروز مذاکرات درباره آتش بس به بن بست رسیده است این درحالی است که همواره هیئیت های مذاکره کننده حماس در پشت میز مذاکره آماده هستند ولی رژیم صهیونیستی با کارشکنی های به ویژه در موضوع تبادل اسرا  و آتش بس نظر دیگری دارد در واقع بر قراری هر گونه آتش بس می تواند بستری برای نابودی رژیم صهیونیستی در آینده باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان و عدم همکاری کشورهای اسلامی در اجرای آتش بس در غزه، گفت: با توجه به پیشنهاد جمهوری اسلامی برای برگزاری نشست وزرای کشورهای اسلامی در شهر جده، متاسفانه به دلیل عدم انسجام و هماهنگی و نبود سیاست های مستقل در بین کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، مصر، ترکیه، قطر و امارات نشست دست آوردی به همراه نداشت. ایران تلاش داشت تا در آستانه ماه رمضان در غزه آتش بس صورت بگیرد اما تا به امروز هیچ چشم انداز روشنی از اجلاس جده شکل نگرفته است.

او به پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا برای ایجاد یک اسکله امن در نوار ساحلی غزه اشاره کرد و افزود: طرح کریدور دریای بایدن در مرحله اول یک شوی تبلیغاتی برای دموکرات ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری (۲۰۲۴) است و بیشتر از اینکه به نفع مردم غزه باشد مصرفی داخلی خواهد داشت. در واقع اجرای چنین اقدامی در نوار ساحلی غزه می تواند حضور آمریکا و هم پیمانان اروپایی رژیم صهیونیستی را گسترش دهد و یک تهدید بزرگ برای آینده این منطقه و نیروهای مقاومت (حماس و جهاد ) به همراه خواهد داشت.

رمضان عزتمندانه غزه، زیر سایه جنگ / نگاهی به اوضاع و احوال فلسطینی ها در آستانه ماه مهمانی خدا

رمضان عزتمندانه برای مردم غزه

جعفر قنادباشی دیگر کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا نیز درباره وضعیت مردم غزه در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان، معتقد است: امسال یکی از متفاوت ترین ایام ماه رمضانی است که مردم  در نوار غزه تجربه می کنند بطوریکه با گذشت بیش از یکصدو پنجاه و شش روز از جنگ و افزایش روز افزون آمار شهدا (بیش از ۳۱ هزار نفر ) مردم به ویژه جوانان و نوجوانان این شهر روحیه شجاعانه خود را حفظ کرده اند و شجاعانه از خاک خود در برابر متجاوزان صهیونیستی دفاع می کنند.

وی تصریح کرد: هرچند گرسنگی و کمبود آب و دارو عامل مهمی در روند زندگی مردم در غزه محسوب می شود اما مقاومت به هیچ عنوان آماده پذیرش هر پیشنهادی برای آتش بس نخواهند شد، امروز عزت، سربلندی و ایستادگی  مردم غزه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی به مراتب از بیشتر از حکام خائن عرب در منطقه می باشد. باید سران کشورهای عربستان سعودی ، امارات و ترکیه از استقامت و شجاعتی مردم غزه درس عبرت بگیرند نه اینکه تنها حمایت خود را در قالب یک سخنرانی و یا گفتگوی تلفنی ابراز نمایند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه امروز اسرائیل در موضع ضعف در برابر مقاومت قرار دارد، افزود: در هر صورتی آتش بس دائم در غزه انجام بگیرد نتانیاهو پس از جنگ باید در دادگاه تل آویو پاسخگو باشد، زمان برکناری و دادگاهی نتانیاهو بیش از هر زمان دیگر به گوش می رسد بطوری که بسیاری از تحلیگران و کارشناسان منطقه ای و بین المللی معتقد هستند عمر سیاسی رژیم صهیونیستی پس از جنگ غزه رو به اتمام است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.