معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۳۲ درصد چاه‌های کشاورزی استان اضافه دیماند دارند.

۳۲ درصد از چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی اضافه دیماند دارند

به گزارش قدس خراسان، گردهمایی منطقه‌ای الگوی کشت محصولات زراعی با شرکت بیش از ۱۰۰ کشاورز از شهرستان‌های بردسکن ،کاشمر خلیل آباد و کوهسرخ به میزبانی شهرستان بردسکن برگزار شد. در این مراسم که معاونت بهبود تولیدات گیاهی  ومدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان و کارشناسانی از مرکز تحقیقات کشاورزی و مدیران جهاد کشاورزی این شهرستان‌ها حضور داشتند به کشت محصولات کم آب طلب با توجه به روش‌های نوین آبیاری و وضعیت منابع آبی تاکید شد.

در این نشست حجت الاسلام اسماعیل مروجی نسب، مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن با توجه به آیات و روایات در اهمیت کار کشاورزی به ویژه در حوزه زراعت مطالبی را بیان کرد و افزود: برای الگوی کشت افزایش بهره‌وری نیاز است با تکنولوژی و علم روز حرکت کنیم و کشاورزان شیوه‌های جدید آبیاری را در الگوی کشت خود قرار دهند.

وی عنوان کرد: متولیان امر نیز باید نسبت به تامین نهاده‌ها و بذرهای اصلاح شده و در اختیار قرار دادن تسهیلات مورد نیاز بهره برداران را مورد حمایت خود قرار دهند.

مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن بیان کرد: وظیفه اصلی جهاد کشاورزی امنیت غذایی می باشد که می‌طلبد دستگاه‌های متولی مشکلات سر راه کشاورزان را در امر تولید بردارن تا بدون هیچگونه دغدغه‌ای بخش تولید را رونق ببخشند.

مهدی مسروری، مدیر جهاد کشاورزی بردسکن در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت محصولات زراعی و باغی شهرستان بردسکن عنوان کرد: خوشبختانه شهرستان بردسکن در اجرای سیستم آبیاری کم فشار توانسته است با اجرای بیش از ۵۰۰ هکتار در باغات کاهش ۵۰ درصدی آب و نهاده‌ها را داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن افزود: در تابستان امسال هر روز ۵ ساعت چاه موتورهای کشاورزی در طرح خاموشی قرار گرفت و اگر این روند در تابستان آینده استمرار پیدا کند با کشاورزی منطقه باید خداحافظی کرد.

وی اظهار کرد: خسارت ناشی از خاموشی چاه موتورهای کشاورزی در محصولات انار، انجیر، انگور و پسته بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان بود که خسارت جبران ناپذیری به کشاورزان وارد شد.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن گفت: علی رغم اینکه کشاورزان شهرستان بردسکن آمادگی لازم را برای اجرای پنل‌های خورشیدی را دارند ولی وزارت نیرو این تعهد را نمی‌دهد که در زمان ناترازی برق،برق چاه موتورها را خاموش نکند و یا برق مازاد بر مصرف کشاورزان را در مواقعی که نیاز ندارند خریداری کند.

مسروری خواستار تخصیص تسهیلات قرض الحسنه با بهره ۴ درصد برای اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار شد و افزود متاسفانه همه تهسیلات قرض الحسنه ۴ درصد در اختیار دستگاه‌های خدمات حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی قرار می‌گیرد و تا زمانی که این تحصیلات به صورت تجمیع در اختیار جهاد کشاورزی قرار نگیرد تسهیلات پرداختی به انحراف کشیده می‌شود و نمی‌توانیم بخش کشاورزی را مورد حمایت قرار دهیم.

۳۲ درصد از چاه‌های کشاورزی استان خراسان رضوی اضافه دیماند دارند

غلامحسین ساربان، معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گردهمایی الگوی کشت محصولات زراعی که با حضور بیش از ۱۰۰ کشاورز از شهرستان‌های بردسکن، کاشمر خلیل آبادو کوهسرخ به میزبانی بردسکن برگزار شد گفت: در کشور ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق نیاز داریم که در بهترین حالت ۶۱ هزار مگاوات برق تولید می‌شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در خراسان رضوی به خاطر وضعیت خشکسالی دشت های استان در حالت بحرانی هستند عمق چاه‌های کشاورزی افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر ۳۲ درصد چاه‌های کشاورزی استان اضافه دیماند دارند.

وی با توجه به خاموشی چاه موتورهای کشاورزی عنوان کرد: کشاورزان باید به سمت کشت‌های کم آب طلب و با استفاده از منابع موجود محصولات خود را تولید کنند.

ساربان بیان کرد: با توجه به تغییر اقلیم باید با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در حوزه تولید حرکت کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: سال آینده نیز  ساعت خاموشی چاه موتورهای کشاورزی طبق بخشنامه‌های ابلاغی افزایش خواهد داشت ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به اندازه مصرف و منابع موجود اقدام به کشت کنیم.

وی همچین گفت: متاسفانه به خاطر برخی از اقدامات غیر کارشناسی و عمل نکردن دولت به تعهدات خود شاهد کاهش سطح زیر کشت برخی از محصولات هستیم ولی باید با توجه به شرایط اقلیمی کشاورزان خود تدابیر لازم را اتخاذ کنند که در مواقع بحرانی محصول آنها با کم آبی مواجه نشوند.

ساربان قیمت اعلام شده قبل از کشت محصولات توسط دولت در اختیار قرار دادن نهادهای مناسب و مشخص شدن تعرفه آب بها و برق بها را از ابزارهای مهم برای الگوی کشت محصولات بیان کرد و افزود: کشاورزان باید در این رابطه با توجه به منابع موجود اقدام به کشت محصولات کم آب طلب کنند.

خبرنگار: علی نوری

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.