۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 971990

امیر توکلیان: کشتی خراسان سال‌هاست که در رکود است.

از مشهد تا هند برای مهندسی کشتی

به گزارش قدس خراسان، سال‌هاست امیر توکلیان را می‌شناسم. البته امیر برای بسیاری از ورزشی‌ها و کشتی‌دوستان کاملاً آشناست. کشتی‌گیر عنوان‌دار و درجه یک سال‌های گذشته که از جمله نسل طلایی کشتی‌گیران خراسان بوده و در زمره آخرین آن‌ها که مدال جهانی و آسیایی برای کشتی استان بدست آورده است؛ دارنده مدال نقره رقابت‌های جهانی ۲۰۰۱ صوفیه بلغارستان و چندین مدال طلای آسیایی.

همان‌گونه که به گاه کشتی گرفتنش پرافتخار بود، به زمان مربیگری که رسید، چه در عرصه باشگاهی و چه تیم ملی، از خوشنام‌های دایره طلایی به حساب می‌آید و فراوانی افتخاراتش بسیار است. کشتی خراسان نیز از وجود امیر توکلیان بهره‌ها برده و صاحب‌ نام و نشان شده است. اوج آن به سال‌های حضور توکلیان در راه‌آهن برمی‌گردد.

او که در استخدام راه‌آهن بود، از فرصت بدست آمده بیشترین بهره را برد و همزمان که مدیریت ورزش راه‌آهن خراسان را برعهده داشت، تشکیل تیمی از برترین کشتی‌گیران خراسان در کنار برخی از کشتی‌گیران نامدار دیگر را آغاز کرد تا کشتی خراسان نیز فرصتی برای حضور در رقابت‌های باشگاهی کشور را بدست آورد.

سال‌های حضور تیم کشتی راه‌آهن خراسان را باید سال‌های اوج کشتی باشگاهی خراسان دانست؛ چرا که آن زمان تیم‌های نامدار لیگ با همراهی حامیان مالی بسیار قوی که بیشترشان نمایندگان مازندران و تهران بودند، وقتی سر و کارشان به تیم کشتی راه‌آهن خراسان می‌افتاد، شکست را به چشم خود می‌دیدند و خراسانی‌ها بودند که با هدایت امیر توکلیان سرود پیروزی سر می‌دادند.

سیاست‌های غلط باشگاه راه‌آهن در تهران یکی از بهترین تیم‌های باشگاهی کشتی کشور را به یکباره با تعطیلی روبه‌رو کرد و همه کاشته‌های توکلیان را به باد داد. از آن پس تا امروز هر نماینده باشگاهی از کشتی خراسان رضوی راهی لیگ شد، دیگر حتی به نزدیک افتخارات کشتی راه‌آهن خراسان هم نرسید. سال‌ها امیر توکلیان در تیم ملی مربیگری کرد و به افتخارات بسیاری دست یافت تا اینکه چندی پیش با پیشنهاد حامی مالی اصلی تیم ملی کشتی هندوستان راهی این کشور شد تا در فضایی جدید و کاملاً حرفه‌ای که جمعی از بزرگان ورزش در رشته‌های مختلف ورزشی به کار گرفته شده‌اند، کشتی هندوستان را از پایه مهندسی کند. ت

وکلیان در مدت حضورش در هند شاگردان بسیاری را پرورش داده و تعدادی از آن‌ها را به تیم ملی کشتی آزاد هندوستان فرستاده است.

همین اواخر نماینده باشگاهی هند با هدایت امیر توکلیان در هشتمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان به عنوان نایب قهرمانی دست یافت تا توکلیان نشان دهد هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن در عرصه مربیگری کشتی دارد.

الان با شرایط فعلی، هندی‌ها باید خیلی خوشحال باشند که توانستند با توانایی‌های شما به این مهم دست پیدا کنند.  

بله از شرایط فعلی رضایت زیادی دارند. البته آن‌ها و با سرمایه‌گذاری خوبی که حامی مالی تیم ملی هندوستان روی کشتی و سایر رشته‌ها انجام داده، خیلی حرفه‌ای کار می‌کنند و مربیان و عوامل اجرایی خیلی خوب و صاحب‌نامی را به کار گرفته‌اند تا از پایه استعدادهای موجود شناسایی شود و برای رسیدن به بهترین نتایج روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

قرارداد شما با هندی‌ها کی به پایان می‌رسد؟

یک سال دیگر از قراردادم مانده است.

با توجه به نتایج خوبی که به خصوص در مسابقات جام باشگاه‌های جهان بدست آوردید، حتماً هندی‌ها تلاش می‌کنند شما را حفظ کنند؟  

نیمی از شاگردان من ملی‌پوش هستند و آینده خوبی دارند و در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن در میادین مختلف کشتی خواهند داشت.همین اواخر هم نایب‌قهرمان باشگاه‌های جهان شدند که این اتفاق خوبی برای من بود که ثمره تلاش‌هایم را دیدم و هم اینکه آن‌ها به افتخار بزرگی دست یافتند؛ اما در مورد ماندنم هنوز حرفی زده نشده است. 

اگر از ایران پیشنهادی داشته باشید، چه می‌کنید؟

به این مورد هم فکر نکردم تا ببینم خدا برای ما چه می‌خواهد. 

حتماً اخبار کشتی ایران را هم پیگیری می‌کنید. به نظر شما شرایط تیم ملی پس از تغییر و تحولات اخیر چگونه می‌شود؟  

به نظر من کشتی ایران معدن استعدادهای ناب است. در المپیک ۲۰۲۴ هم ما توانایی کسب سهمیه المپیک در سه وزن ۵۷، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم را داریم؛ اما برای کسب مدال، کشتی‌گیری موفق می‌شود که المپیکی تمرین و زندگی کرده باشد.

به نظر شما تغییرات کادر فنی به سود تیم ملی خواهد بود؟

این کادر با تیم ملی بیگانه نیست؛ محسن کاوه مدیر فنی بوده و در حال حاضر به عنوان سرمربی کار می‌کند. هم کشتی‌گیران از کاوه شناخت دارند و هم کاوه کاملاً از توانایی‌های فنی تیم ملی آگاه است.

نظر شما در مورد شرایط فعلی کشتی خراسان چیست؟ چرا کشتی خراسان شرایطش آن طور نشد که پیش از این بود؟

کشتی خراسان سال‌هاست که در رکود است. به نظر من نبود همدلی میان مربیان، نداشتن برنامه برای نوجوانان و جوانان بااستعداد و بی‌توجهی به شهرستان‌های استان می‌تواند از دلایل عمده این مسئله باشد.

زمانی که شما کشتی می‌گرفتید، با الان چه تفاوتی داشت که از هر سالن تمرین کشتی، چند کشتی‌گیر مدعی به کشتی مشهد، استان و حتی کشور معرفی می‌شدند؛ اما الان گاهی تک نفراتی آن هم برای مدتی کوتاه خودی نشان می‌دهند و پس از آن هیچ؟

آن زمان سالن تختی مشهد محل تمرین استعدادهای درجه یک استان بود. همه خوب‌های استان در این سالن کنار هم تمرین می‌کردند و رقابت نزدیک بود؛ اما متأسفانه از وقتی سالن‌ها را به بخش خصوصی دادند، به جای کشف استعداد و رشد کشتی، تمرکز مربیان به درآمدزایی معطوف شده و این بزرگ‌ترین لطمه به کشتی است.

اگر مرکزی مثل جایی‌که در هند در حال کار هستید ، در مشهد ایجاد و از شما برای مربیگری دعوت شود، برای کشتی مشهد و استان کاری انجام می‌دهید؟

اینکه خراسان توانایی تأسیس چنین کمپی را که در حال حاضر من آنجا کار می‌کنم، داشته باشد، یک رؤیاست؛ چون‌ اینجا کشتی‌گیر هم درس می‌خواند یعنی مدرسه هست هم سالن تمرین، سالن بدنسازی، استخر، سونا، اتاق ریکاوری، مجموعه فیزیوتراپی، متخصصان فیزیولوژیست، روان‌شناس ورزشی، متخصصان تغذیه،  پیست دوومیدانی، کلاس‌های آموزشی مختلف از جمله زبان کامپیوتر و.... که تمام هزینه‌های آن‌ها رایگان است. اینجا یک کمپ بسیار حرفه‌ای است و تمام متخصصان از کشورهای اروپایی از جمله بلژیک، انگلیس، آمریکا، گرجستان و... فعالیت دارند. با وجود این اگر مسئولان در کشور و استان ما بخواهند، به آسانی می‌شود چنین شرایطی را در ایران و خراسان ایجاد کرد.

به نظر شما چرا بزرگان و کشتی‌گیران نامدار خراسانی تمایلی به کار کردن در حوزه کشتی استان ندارند و بیشتر دوست دارند در تیم‌های ملی کار کنند؟

اگر تیم ملی یا باشگاهی خوب نشد، دیگر تمایلی به ادامه کار در شهر و استان خودشان ندارند.

در حالی که کشتی‌گیران بسیار خوبی در مازندران و سایر استان‌ها داریم که عنوان‌دار هستند و با کشتی‌گیران هم‌استانی خودشان خوب کار می‌کنند؟

به نظر من این برمی‌گردد به مدیریت کشتی استان که چرا توانایی استفاده از مربیان باتجربه را ندارد و یا نمی‌خواهد داشته باشد.

از سوی دیگر در حال حاضر و با همین شرایط آیا مشهد امکانات کمی دارد؟ به نظر شما چند درصد مردم عادی از این مجموعه استفاده می‌کنند؟

خیلی کم؛ چون هدف این مجموعه‌ها درآمدزایی است نه کمک به ورزش استان. خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.